W sobotę 30 listopada rusza przebudowa placu Orląt Lwowskich – to inwestycja związana z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Kierowców i pasażerów MPK czekają spore zmiany.

Jak informują urzędnicy, budowa TAT, czyli trasy autobusowo-tramwajowej z placu Orląt Lwowskich na Nowy Dwór wchodzi w kolejną fazę.

30 listopada wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu na placu Orląt Lwowskich. Wykonawca rozpocznie tam budowę i przebudowę sieci podziemnych, sieci trakcyjnej i torowiska tramwajowego, które połączy się z istniejącym układem torowym. W związku z prowadzonymi pracami kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej pojadą objazdami. Roboty na placu potrwają do wakacji 2020 roku – wyjaśnia wrocławski magistrat.

Jakie zmiany czekają kierowców?

Od strony ulicy Braniborskiej i Robotniczej na skrzyżowaniu na placu Orląt Lwowskich nie będzie można pojechać na wprost w Podwale (w kierunku ulicy Sądowej i Krupniczej). Będzie można skręcić w prawo w ulicę Piłsudskiego albo w ulicę Tęczową.

Jadąc z kierunku ul. Sądowej i Krupniczej przez Podwale w stronę ulicy Braniborskiej i Robotniczej kierowcy skorzystają z objazdu przez ulice Zelwerowicza oraz Sokolniczą. Kierowcy jadący Podwalem od placu Jana Pawła II w kierunku ul. Piłsudskiego będą musieli pojechać ulicami Zelwerowicza, Sokolniczą, a następnie w lewo na plac Orląt Lwowskich i tam w prawo w ulicę Piłsudskiego. Kierowcy jadący od ulicy Tęczowej na skrzyżowaniu na placu Orląt Lwowskich też będą mogli pojechać tylko w prawo. Aby się udać w kierunku pl. Jana Pawła będą musieli nawrócić na ul. Piłsudskiego przejeżdżając przez torowisko tramwajowe – tłumaczą urzędnicy.

Autobusy zmienią trasy

Zmienią się trasy linii autobusowych 106, 127, 148, 149 oraz kursów nocnych linii 206 i 249. Autobusy linii 106 jadące z Dworcowej w kierunku Portu Lotniczego zostaną skierowane objazdem od ulicy Podwale przez pl. Jana Pawła II, ul. Legnicką i Nabycińską do ul. Robotniczej, a w kierunku przeciwnym od ul. Robotniczej przez ul. Piłsudskiego, pl. Legionów do ul. Świdnickiej.

Autobusy linii 148 i 149 jadące z Dworcowej lub pl. Grunwaldzkiego w kierunku Nowego Dworu zostaną skierowane objazdem od ulicy Podwale przez pl. Jana Pawła II, ulicę Legnicką, pl. Strzegomski, ulicę Strzegomską i Śrubową do ulicy Robotniczej, a w kierunku przeciwnym od ulicy Robotniczej przez ulicę Piłsudskiego, pl. Legionów do ulicy Świdnickiej.

Kursy nocne linii 206 i 249  jadące od strony dworca autobusowego w kierunku Nowego Dworu lub Portu Lotniczego zostaną skierowane objazdem od ulicy Podwale przez pl. Jana Pawła II, ulicę Legnicką i Nabycińską do ul. Robotniczej, a w kierunku przeciwnym od ul. Robotniczej przez ul. Piłsudskiego, pl. Legionów, ulice Kościuszki, Świdnicką i Swobodną do dworca autobusowego.

Autobusy linii 127 zostaną w obu kierunkach skierowane objazdem od placu Jana Pawła II przez ulice Podwale, Piłsudskiego, pl. Legionów i ul. Grabiszyńską do ul. Zaporoskiej z pominięciem przystanku „Tęczowa”, który zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu ulicy Tęczowej i Kolejowej. Komunikacja tramwajowa oraz autobusy linii 122, 144, 240 i 250 będą kursowały przez plac Orląt Lwowskich bez zmian.

Ułatwienia dla pasażerów MPK

Jak podkreślają urzędnicy, po konsultacjach wprowadzone zostaną ułatwienia dla pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej, a następnie udających się pieszo do pracy.

Piesi będą mogą skorzystać z przejść dla pieszych przecinających teren budowy przy ulicy Robotniczej. Umożliwi to dojście do zakładów pracy skupionych w Wrocławskim Parku Przemysłowym m.in. od strony stacji Wrocław Mikołajów. Na wysokości MOPS przy ulicy Strzegomskiej zostaną utworzone dodatkowe przystanki MPK. W rejonie inwestycji są również 4 stacje kolejowe, które dojeżdżają do centrum. Od 14 grudnia grudnia zwiększy się liczba połączeń kolejowych na tych stacjach – zapowiada magistrat.

Tramwajem na Nowy Dwór

Urzędnicy zaznaczają, że TAT to największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949 roku, kiedy wybudowana została linia tramwajowa do Leśnicy.

To 7 kilometrów trasy autobusowo-tramwajowej, dwa wiadukty 160 metrowy nad torami kolejowymi i 22 metrowy nad ulicą Smolecką. Na obecną chwilę umowy z wykonawcami są podpisane na ponad 151 milionów złotych. Całkowity koszt inwestycji szacujemy na 370 milionów złotych, w tym 113 milionów to dofinansowanie unijne – wyliczają.

Trasą autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór pojedziemy w 2023 roku.