Przystanek tramwajowy „Rynek” przy ulicy Kazimierza Wielkiego przechodzi metamorfozę, po której stanie się „zielony”. Pojawią się tam m.in. donice z zielenią i ławy. To pierwszy tego typu projekt we Wrocławiu.

Przypomnijmy, w połowie kwietnia Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg na budowę wiat przystankowych wraz z infrastrukturą techniczną na przystanku tramwajowym nr 10004 przy ul. Kazimierza Wielkiego. Zgłosiło się pięciu chętnych, a pod koniec maja urzędnicy jako najkorzystniejszą wybrali ofertę firmy Zaberd, opiewającą na kwotę niespełna 240 tys. złotych. W poniedziałek 15 czerwca ZDiUM podpisał umowę z wykonawcą.

Prace budowlane są już na zaawansowanym etapie, a w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie nasadzenia roślin.

Zamówione wiaty, siedziska i donice już dotarły, więc skończymy budowę co najmniej miesiąc wcześniej – zapowiada prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Przystanek przy Kazimierza Wielkiego zazieleni się

Zgodnie z dokumentacją przygotowaną przez Pracownię Architektury Krajobrazu IKROPKA, nasadzenia zaprojektowane są w formie wielogatunkowych, piętrowych kompozycji w indywidualnie projektowanych donicach stalowych. Donice zaprojektowano w czterech powtarzalnych zestawach po trzy sztuki – łącznie 12 sztuk.

Głównym akcentem roślinnym w każdej donicy jest drzewo w formie wielopniowej. Ze względu na rozmiar drzew przewidziano stabilizowanie bryły korzeniowej poprzez podziemny system kotwienia. Niższe piętro nasadzeń w donicach stanowią atrakcyjne trawy ozdobne, byliny oraz rośliny cebulowe i pnącza. Roślinność zastosowana w projekcie została dobrana do trudnych warunków miejskich – tłumaczyła nam Dominika Krop-Andrzejczuk z Pracowni Architektury Krajobrazu IKROPKA.

Projekt przewiduje również obsadzenie pnączami ogrodzenia wzdłuż torów tramwajowych, od przystanku do przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Krupniczą.

Projekt jest pierwszym tego typu rozwiązaniem we Wrocławiu – zaznaczała Dominika Krop-Andrzejczuk.

W wielkogabarytowych donico-ławkach posadzonych ma być: 12 sztuk drzew w formie wielopniowej z gatunku świdośliwa Lamarcka. Z krzewów i bylin pojawić mają się: rozplenica japońska (24 szt.), kocimiętka Faassena (36 szt.), a w celu uatrakcyjnienia wczesnowiosennego efektu wizualnego zaplanowano kwiaty cebulowe: narcyzy (84 szt.).

Istniejące bariery odgradzające przystanki przewidziane zostały do zazielenienia poprzez obsadzenie pnączami – mowa tu zarówno o barierach bezpośrednio sąsiadujących przy donico-ławkach, jak i tych zlokalizowanych dalej pomiędzy torowiskami – wyjaśniała Dominika Krop-Andrzejczuk.

Na długości 80 metrów zaprojektowano: powojniki w odmianach (118 szt.), bluszcz pospolity (70 szt.) oraz winobluszcz pięciolistkowy w odmianach (28 szt.).

„Zielone przystanki w centrum miasta” to projekt, który został wybrany w ramach Zielonego WBO 2017, a w 2018 roku magistrat przeprowadził konsultacje społeczne całego przedsięwzięcia. Jako pierwszy do zazielenienia został wytypowany przystanek tramwajowy na ul. Kazimierza Wielkiego przy zbiegu z ulicą Ruską. Niewykluczone, że w przyszłości zielone przystanki powstaną także m.in. na ulicy Widok, placu Teatralnym, ulicy Świdnickiej czy placu Jana Pawła II.

mat. IKROPKA

Nowe przejście ułatwi życie pasażerom MPK

Dodajmy, że na zielony przystanek tramwajowy łatwiej będzie także dojść, bo wreszcie powstanie zapowiadane od kilku lat przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu trasy W-Z z ulicą Ruską. Tam prace też już ruszyły.

Na skrzyżowaniu ulicy Ruskiej, Kazimierza Wielkiego i Białoskórniczej zaprojektowano przejście dla pieszych pomiędzy peronami przystankowymi przy ul. Kazimierza Wielkiego oraz skorygowano przejście przez ul. Kazimierza Wielkiego (wlot zachodni). Zaprojektowane przejście dla pieszych ma szerokość 2,5 metra. Zaprojektowano także sygnalizatory na przejściach dla pieszych i przestawienie lustra drogowego.

Dodajmy, że jeszcze kilka lat temu wyznaczenie przejścia dla pieszych w tym miejscu było niemożliwe, bo przepisy wymagały, aby pasy miały minimum cztery metry szerokości, a perony są tam węższe. W 2015 roku prawo się jednak zmieniło i aktualnie dopuszcza zwężenie przejścia do 2,5 metra. Dlatego też magistrat zaczął przymierzać się do wprowadzenia takiego rozwiązania.