W najbliższy weekend zamknięty zostanie jeden z tuneli samochodowych w ciągu ulicy Oławskiej i Kazimierza Wielkiego. Prace remontowe potrwają 6 miesięcy, ale w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu, podzielono je na dwa etapy.

Jak poinformował Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, zamknięcie tunelu samochodowego północnego, prowadzącego ruch w relacji od ulicy Traugutta do trasy WZ, nastąpi w nocy z 5 na 6 czerwca.

Organizacja ruchu zastępczego przewiduje, analogicznie jak w przypadku remontu pierwszego tunelu, przeniesienie ruchu kołowego na drugą jezdnię i poprowadzenie ruchu dwukierunkowego w tunelu południowym. Aby zredukować utrudnienia i skrócić odcinek objęty ruchem dwukierunkowych, zaprojektowano przejazdy przez torowisko i zieleniec przed wjazdem i za wyjazdem z tunelu – wyjaśnia Ewa Mazur, rzecznik prasowy ZDiUM-u.

Urzędnicy tłumaczą, że prace remontowe w tunelu potrwają  6 miesięcy, w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu odbędą się jednak w dwóch etapach.

  • Etap I – od 6 czerwca do 31 sierpnia br. – całkowite zamknięcie tunelu,
  • Etap II –  od września do listopada – przywrócony ruch na połowie jezdni w remontowanym tunelu.

Przypomnijmy, że oba tunele samochodowe to budowle pochodzące z 1978 roku.

Łatwo więc policzyć, że w tym roku skończą 43 lata. Południowy (po stronie dawnego PZU) znajdował się w gorszym stanie technicznym i był remontowany już w 2013 roku. Teraz przyszła kolej na tunel północny. Prace remontowe zajmą około 6 miesięcy, przy całkowitym wyłączeniu obiektu z ruchu na 3 miesiące. Planujemy wykorzystać w tym celu okres wakacyjny między czerwcem a wrześniem, kiedy spada natężenie ruchu – dodaje Ewa Mazur.

Co wchodzi w zakres prac?

Roboty, których koszt to 3,7 mln złotych, wykona konsorcjum firm Dromosttor i PBW Inżynieria. Zakres prac remontowych przewiduje:

  • demontaż istniejącej instalacji elektrycznej oświetlenia tunelu samochodowego i wykonanie nowej wraz z oświetleniem ledowym,
  • rozbiórkę i odtworzenie okładziny ceglanej murów oporowych,
  • montaż nowej elewacji systemowej z paneli wg projektu wykonawczego,
  • rozbiórka fragmentów murów żelbetowych wraz z ich odtworzeniem,
  • miejscowa naprawa PCC na elementach betonowych konstrukcji tunelu samochodowego,
  • wymiana osłon i oczyszczenie komór wentylacyjnych tunelu,
  • wymiana i naprawa dylatacji pionowych murów oporowych,
  • naprawa kanałów odwodnienia wraz z wymianą uszkodzonych elementów wzdłuż murów oporowych materiałami typu hydrostop,
  • oczyszczenie i odmulenie systemu odwodnienia całego obiektu,
  • wymiana uszkodzonych krawężników betonowych,
  • wymiana uszkodzonych przykryć płyt żelbetowych kanału odwodnienia liniowego,
  • antykorozyjne zabezpieczenie balustrad stalowych na murach oporowych,
  • antykorozyjne zabezpieczenie konstrukcji stalowej stropu tunelu samochodowego,
  • rozbiórki nawierzchni bitumicznej w zakresie pozwalającym na wymianę krawężników,
  • odtworzenie rozebranych fragmentów nawierzchni bitumicznej z wykonaniem przeciwspadków,
  • rozebranie czap ceglanych na murach oporowych, wymiana uszkodzonych cegieł i ponowne odtworzenie czap,
  • rozbiórka istniejących ceglanych murów czołowych i odtworzenie z uzupełnieniem brakujących elementów.

Zdjęcie główne: Corvus monedula, fotopolska.eu, CC BY-SA 3.0