Od środy 10 listopada bez przeszkód pojedziemy drogą ekspresową S3 od Bolkowa do Szczecina. To łącznie około 340 kilometrów. W budowie jest jeszcze fragment ekspresówki do polsko-czeskiej granicy.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na 10 listopada zaplanowano udostępnienie kolejnych 8 km drogi ekspresowej S3 od węzła Polkowice Północ (dawniej Kaźmierzów) do węzła Polkowice Południe.

Trasa główna będzie oddana w całości ze wszystkimi relacjami na węzłach – zapowiadają drogowcy.

GDDKiA przypomina, że w pierwszym etapie, pod koniec października, udostępniono kierowcom 6-kilometrowy odcinek ekspresówki pomiędzy Polkowicami a Lubinem. Cała oddana do użytku trasa liczyć będzie łącznie ponad 14 kilometrów.  

Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 od węzła Polkowice Północ (dawniej Kaźmierzów) do węzła Lubin Północ współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To część większego przedsięwzięcia, czyli realizacji S3 pomiędzy węzłami Nowa Sól i Legnica (skrzyżowanie z A4) – wyjaśniają drogowcy.

fot. GDDKiA/Michał Soroko

S3 z Bolkowa do granicy w Lubawce

Przypomnijmy, w październiku 2018 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami dwóch fragmentów trasy od Bolkowa do Lubawki o łącznej długości 31,5 km. Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, będzie oddany do ruchu w drugiej połowie 2023 roku. Z kolei odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki udostępniony ma zostać kierowcom w drugiej połowie 2022 roku.    

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km.

Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  Tunel TS-26 będzie docelowo najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy – informuje GDDKiA.

Z kolei, jak informuje GDDKiA, odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km, wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym.

W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów) – wyliczają drogowcy.

Łącznie droga ekspresowa S3 w Polsce będzie miała długość około 500 km i będzie przebiegać południkowo od Świnoujścia i Szczecina na północy, do południowej granicy Polski w Lubawce. Łączy się z autostradami A6 koło Szczecina, A2 koło Świebodzina oraz z A4 koło Legnicy.

Zdjęcie główne: GDDKiA/Michał Soroko