GDDKiA wybrała wykonawcę przebudowy ostatniego odcinka A18. To fragment trasy z Berlina do Wrocławia, obecnie nazywany “patatajką” lub “najdłuższymi schodami Europy”. Droga wreszcie zostanie dostosowana do parametrów autostrady.
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, znamy już wykonawcę, który złożył najkorzystniejszą ofertę na przebudowę i dostosowanie ostatniego, czwartego odcinka drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady.
– Prace prowadzone będą od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Po analizie czterech ofert, które wpłynęły do przetargu, najkorzystniejszą okazała się ta złożona przez konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud oraz Budpol – tłumaczą drogowcy.
Dostosowanie ponad 21 km drogi krajowej do parametrów drogi klasy A wyceniono na 258,7 mln złotych.
– Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18, na odcinku od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice, zostanie przebudowana. W zakres inwestycji wchodzi rozbiórka istniejącej, betonowej jezdni południowej i budowa nowej, betonowej nawierzchni. Ponadto przebudowane zostaną dwa węzły (Luboszów i Golnice), a także zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. Przewidujemy również wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska, w tym w górne przejścia dla zwierząt. Zadanie będzie realizowane w formule „Buduj” – zapowiada GDDKiA.
Czas przewidziany na realizację robót, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie to 25 miesięcy.
– Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku – zaznaczają drogowcy.
💡 Przebudowa #A18 od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice: Czas przewidziany na realizację robót, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, wynosi 25 miesięcy. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r. 🗓️ ➡️ Więcej: https://t.co/LUXqdzDb1L pic.twitter.com/3i0JYaGctV
— Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (@GDDKiA) December 23, 2020
Autostrada A18 zamiast “patatajki”
Przypomnijmy, starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku. Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie DK18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna – Golnice o długości ponad 70 km.
– Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18 wreszcie doczeka się modernizacji. Dzięki temu będziemy mogli z dumą mówić o autostradzie A18 – drodze bezpiecznej i komfortowej. Obecnie ta droga nazywana jest ironicznie „najdłuższymi schodami Europy”. Kończymy z tym dziedzictwem. Już wkrótce cała trasa od granicy polsko-niemieckiej do węzła Krzyżowa z autostradą A4 stanie się drogą, z której wszyscy będziemy dumni – zapowiada minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Całość została podzielona na cztery odcinki realizacyjne.
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
- od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.
- od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – wybrano najkorzystniejsza ofertę, planowane podpisanie umowy w I kw. 2021 r.
- granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice – wybór najkorzystniejszej oferty
Kalendarium inwestycji
- 14 listopada 2019 r. – podpisano umowę na przebudowę drugiego odcinka jezdni południowej A18 od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa)
- 27 marca 2020 r. – rozstrzygnięto przetarg na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady, od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia)
- 24 kwietnia 2020 r. – podpisano umowę na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się od granicy państwa i kończącego się blisko dwa kilometry za węzłem Żary Zachód
- 24 czerwca 2020 r. – do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej trafiła dokumentacja przetargowa na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a kończącego się na węźle Golnice
- 12 października 2020 r. – nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego
- 10 grudnia 2020 r. – nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego
- 23 grudnia 2020 r. – nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.
Foto główne: GDDKiA
Najnowsze komentarze