Zawalczymy o większe dofinansowanie z UE na zakup pojazdów szynowych dla polskich miast – zapowiadają przedstawiciele MPK. Jak wyliczają, w ramach unijnego projektu FEnIKS na lata 2021-2027 samorządy i przewoźnicy miejscy będą mogli ubiegać się łącznie o 402,5 mln euro na nowe tramwaje lub wagony metra. 

Przedstawiciele przewoźnika uważają, że kwota ta jest zdecydowanie zbyt niska.

– Według naszych szacunków 402,5 mln euro może starczyć na zakup jedynie 270 nowych tramwajów. Potrzeby polskich miast w zakresie wymiany taboru tramwajowego znacząco przekraczają tę kwotę. Wielu przewoźników, podobnie jak my, posiada w swoich zajezdniach wagony starszego typu. Jedyna szansa na szybkie pożegnanie się z nimi, a co za tym idzie zachęcenie do korzystania z komunikacji miejskiej, to unijne dofinansowanie – podkreśla Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Wrocławski przewoźnik zauważa, że FEnIKS, czyli „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (2021-2027)” będzie prawdopodobnie jedynym programem współfinansującym zakup taboru szynowego dla polskich miast w latach 2021-2027. Obecnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej prowadzi konsultacje na temat jego projektu. Wysokość dofinansowania może wynieść nawet do 85%.

MPK wnioskuje o 2 mld euro

MPK Wrocław zawnioskowało, w ramach prowadzonych przez ministerstwo konsultacji, o zwiększenie tej kwoty pięciokrotnie, czyli do 2 miliardów euro lub co najmniej do wartości dofinansowania, jakie przypada na zakup nowych autobusów dla miast w ramach Krajowego Programu Odbudowy.

– Kwota 1,1 mld euro z KPO to prawie trzykrotnie więcej niż dofinansowanie na tabor szynowy w ramach programu FEnIKS. Pamiętajmy, że zakup tramwaju to znacznie większy koszt niż zakup autobusu, więc kwota dofinansowania na ten rodzaj transportu powinna być znacząco wyższa – dodaje prezes MPK.

Jak informuje przewoźnik, na odpowiedź ministerstwa w sprawie tego wniosku przyjdzie nam najprawdopodobniej poczekać do września.

Wrocławskie MPK modernizuje w tym momencie swój tabor tramwajowy. Przewoźnik kupił 46 niskopodłogowych i klimatyzowanych Moderusów Gamma, których dostawa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Dodatkowo, trwa remont 42 wagonów Protram 205 WrAs i Skoda16T. W planach jest również zakup kolejnych nowoczesnych tramwajów, które wymienią najstarsze Konstale 105.