Wrocławianie są przeciwni podwyższaniu opłat za parkowanie, popierają za to zakaz wjazdu do centrum starych aut z silnikiem diesla i zamianę części pasów drogowych na buspasy – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Alarm Smogowy.

Polski Alarm Smogowy opublikował wyniki badań zachowań transportowych mieszkańców dużych polskich miast, zrealizowanych w I kwartale 2021 roku. Jak czytamy w raporcie, badanie opinii przeprowadzono na losowej próbie 1800 dorosłych osób.

We Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Krakowie zapytaliśmy o to, jak i czym poruszali się w czasie pandemii, co będzie po niej, a także co im przeszkadza i na jakie działania zmieniające sytuację na ulicach się zgodzą – tłumaczą autorzy badania.

Mieszkańcy Wrocławia wybierają własny samochód

Z badania wynika, że wrocławianie zdecydowanie najczęściej poruszają się po mieście samochodem (43%). Rzadziej chodzą piechotą (30%) lub wybierają komunikację miejską (29%).

Środki komunikacji wykorzystywane regularnie (codziennie lub prawie codziennie) na początku 2021 r.

Okazuje się także, że tylko 11% mieszkańców naszego miasta zamierza w przyszłości częściej korzystać z MPK. Większość (59%) będzie poruszać się z komunikacją zbiorową z tą samą częstotliwością co przed przed pandemią.

Oczekiwania dotyczące częstotliwości korzystania z komunikacji zbiorowej w przyszłości w porównaniu z okresem sprzed pandemii

Co nam przeszkadza?

Wśród najważniejszych problemów komunikacyjnych we Wrocławiu uczestnicy badania wymienili przede wszystkim korki (54%). Sporo wskazań (21%) uzyskał także brak punktualności komunikacji zbiorowej i częste wykolejenia. Wrocławianom doskwiera również zbyt mało dróg, pasów, obwodnic czy mostów (15%), jak też brak miejsc postojowych, ciągłe remonty i brak komfortu w komunikacji miejskiej (po 12%).

Jakie są Pana(i) zdaniem trzy najważniejsze problemy komunikacyjne w Pana(i) mieście?

Wrocławianie przeciwni podwyżce opłat za parkowaniem, za zamianą pasów drogowych na buspasy

W sekcji dotyczącej pożądanych kierunków ewolucji funkcjonowania transportu, uczestników badania pytano o poparcie dla działań zmierzających do ograniczenia ruchu samochodowego w mieście.

Jak wynika z badania, wrocławianie są przeciwni podwyższaniu opłat za parkowanie w centrum (61%), popierają z kolei (66%) zwiększenie opłat wnoszonych przy rejestracji dla samochodów emitujących dużo zanieczyszczeń.

Czy był(a)by Pan(i) skłonny(a) poprzeć wprowadzenie następujących rozwiązań w zakresie ruchu samochodowego w mieście?

Mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska są również w większości (57%) za zakazem wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrum miasta, zdecydowanie poparli także (85%) surowsze kary dla kierowców korzystających z pojazdów bez aktualnych badań technicznych.

Czy był(a)by Pan(i) skłonny(a) poprzeć wprowadzenie następujących rozwiązań w zakresie ruchu samochodowego w mieście?

Większość ankietowanych z Wrocławia (52%) poparła zamianę części pasów drogowych na buspasy, a także surowsze kary dla warsztatów i kierowców, którzy wycinają z samochodów filtry spalin DPF (81%).

Czy był(a)by Pan(i) skłonny(a) poprzeć wprowadzenie następujących rozwiązań w zakresie ruchu samochodowego w mieście?

Wszystkie grafiki pochodzą z raportu “Zachowania transportowe mieszkańców dużych miast”. Z jego pełną treścią można zapoznać się na stronie Polskiego Alarmu Smogowego.