Wykonawca właśnie rusza do projektowania budowy tramwaju na Swojczyce – informuje prezydent Wrocławia. W ramach inwestycji, oprócz torowiska, powstanie także nowa pętla tramwajowa i parking dla samochodów.

Przypomnijmy, na początku marca spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej budowy trasy tramwajowo-autobusowej na osiedle Swojczyce. Zgłosiło się ośmiu zainteresowanych, a pod koniec czerwca jako najkorzystniejszą wybrano ofertę spółki BIPROGEO-PROJEKT, opiewającą na 1 723 723,23 złotych. Jak poinformował we wtorek rano prezydent Wrocławia, wybrana w przetargu firma właśnie zaczyna projektowanie.

Wykonawca ma w 15 miesięcy przygotować projekt nowego torowiska tramwajowego na odcinku 1,7 km. Dzięki temu tramwaj dojedzie na Swojczyce z Sępolna. Nowa pętla zostanie zaprojektowana w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej. Przy niej na Swojczycach planujemy wybudować park and ride na 181 aut. Przebudujemy i unowocześnimy także pętlę tramwajowo-autobusową na Sępolnie – wylicza Jacek Sutryk.

Projekt obejmie przebudowę blisko 2,1 km drogi wojewódzkiej 455, budowę dróg rowerowych, chodników, przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej, przebudowę sieci podziemnych oraz fragmentu nowego odcinka ul. Marco Polo, który połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej.

Jesteśmy na finiszu uzgodnień projektowych z jednostką niezależną od miasta w sprawie budowy nowych mostów Chrobrego. Po otrzymaniu kompletu dokumentacji wystąpimy do wojewody o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczniemy prace. Niezależnie od tej dokumentacji w Gdyni powstają już elementy stalowe nowych mostów, a prace są bardzo zaawansowane – zaznacza Sutryk.

Linia tramwajowa, pętla i parking

Przypomnijmy, o tym, że w 2021 roku ma zostać ogłoszony przetarg na projekt linii tramwajowej na Swojczyce magistrat poinformował prezentując komentarz do wyników panelu obywatelskiego. A pod koniec 2020 roku miasto kupiło działkę, tuż obok planowanej pętli tramwajowej, na której powstanie parking Park&Ride. Na początku lutego prezydent Wrocławia potwierdził, że urzędnicy podjęli decyzję o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce.

Początek planowanej inwestycji znajduje się w miejscu istniejącej pętli tramwajowej Sępolno, która w ramach
zamówienia zostanie przeprojektowana w zakresie geometrii torów oraz funkcjonalności (z zachowaniem miejsc pod lokale usługowe).

Nowo projektowany odcinek trasy tramwajowej ma przebiegać wzdłuż ulicy Mickiewicza przez nowe mosty Chrobrego, następnie wzdłuż ulicy Swojczyckiej do nowo projektowanej pętli Swojczyce (przed linią kolejową 292). Planowana jest trasa tramwajowa dwutorowa o łącznej długości około 1730 metrów z nawierzchnią drogową wydzieloną dla ruchu autobusowego.

Orientacyjny obszar inwestycji fot. WI

Foto główne: Grzegorz Kilian