Nowe linie tramwajowe, budowa zajezdni na Nowych Żernikach, a także wymiana taboru – do końca 2023 roku miasto chce wydać ponad 1,3 mld zł na inwestycje w transport publiczny.

W trakcie przemówienia, podsumowującego pierwszy rok prezydentury we Wrocławiu, Jacek Sutryk zapowiedział przeznaczenie sporych pieniędzy na rozwój komunikacji miejskiej w stolicy Dolnego Śląska.

Otworzyliśmy dekadę ogromnych inwestycji w transport publiczny we Wrocławiu. Do 2023 r. chcemy wydać na ten cel 1,3 mld złotych. W tym roku kupiliśmy już 50 nowych autobusów i 10 nowych tramwajów. W 2020 r. na nasze ulice wyjedzie kolejnych 40 nowych autobusów, w tym 10 elektrycznych. A to nie koniec. Kolejny cel to zakup 60 autobusów, 49 tramwajów i modernizacja dalszych 50 składów – mówił Jacek Sutryk.

Nowe linie tramwajowe i zajezdnia

Zgodnie z zapowiedziami magistratu, do 2022 roku powstanie nowa trasa tramwajowa na Popowice, a do 2023 roku – trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór.

Jak mówił Jacek Sutryk, na koniec 2018 roku dostęp do przystanków tramwajowych w zasięgu 300 metrów miało prawie 28% mieszkańców.  

Dzięki nowym trasom na Hubskiej, Popowicach i na Nowy Dwór będzie to powyżej 31% mieszkańców. Moim celem są nowe korytarze transportowe na Swojczyce, Ołtaszyn, Maślice, Jagodno – wyliczał prezydent Wrocławia.

Sutryk przyznał, że wstydliwym i głośnym problemem Wrocławia są wykolejenia tramwajów.

Dlatego wzmacniamy program remontów torowisk. Od przyszłego roku na ich remonty i bieżące utrzymanie będziemy wydawać 80 mln złotych rocznie – tłumaczył.

Z wyliczeń magistratu wynika, że w ostatnim roku z transportu zbiorowego we Wrocławiu skorzystało 207 mln pasażerów, czyli 500 tysięcy pasażerów dziennie.

Musimy zbudować nową zajezdnię tramwajową na Nowych Żernikach. W tym roku ogłosiliśmy konkurs na jej projekt. Chcemy, by powstała do 2025 roku – zapowiedział Jacek Sutryk.

Program autobusowy na 2020 rok

Sutryk zapowiedział również program autobusowy na 2020 rok. Będzie on zawierał m.in. przedłużenie linii 127 do Maślic oraz linii 147 na Bierutowską (w ramach poprawy obsługi pracowników dużych firm), zwiększenie częstotliwości czterech linii – 129, 114, 113, 116 (lotnisko, Brochów, Ołtaszyn, Sołtysowice), budowę przystanków wiedeńskich na Świdnickiej oraz koncepcję zmian układu linii tramwajowych i autobusowych, wynikającą m.in. z oddania do użytku nowych tras tramwajowych na Nowy Dwór i Popowice.

Tak, tworzymy buspasy. I wydzielamy torowiska tramwajowe. To jeden z głównych sposobów wspierania transportu publicznego w mieście. Ponad 96% tras tramwajowych ma wydzielone korytarze. W wakacje wydzieliliśmy 3 kolejne odcinki ulic: na Grabiszyńskiej, Krakowskiej, Podwalu. Na 2020 rok planujemy buspas na ul. Krzywoustego – dla trzynastu linii. Buspas ten poprowadzimy nowo wybudowanym odcinkiem drogi – podkreślał Jacek Sutryk.

Nowe trasy rowerowe, parkingi i drogi

Sutryk wyliczał, że w 2019 r. miasto zbudowało 18 km tras rowerowych.

W trakcie budowy i planowania mamy już kolejnych 57 kilometrów. Docelowo sieć tras rowerowych w mieście przekroczy 600 km. Na koniec 2018 r. było to 315 km – mówił Sutryk.

Wrocław posiada obecnie 1600 miejsc park&ride – w 24 lokalizacjach. Do końca tego roku przybędzie ponad 600 miejsc.

Kolejnych niemal 220 zbudujemy w kilku lokalizacjach do 2021 roku – zapowiedział prezydent.

Magistrat realizuje także program inwestycji drogowych.

W tym roku przebudowaliśmy niemal 8 km dróg (m.in. Buforową, Jutrzenki, Blacharską). Realizujemy kolejnych 25 km (m.in. Fabryczna/Otyńska, Osobowicka, Obornicka). W planie kolejnych prawie 20 km, w tym budowa nowych mostów Chrobrego. Cieszę się, że rozstrzygnęliśmy przetarg na ważne Mosty Pomorskie, to zarazem początek przebudowy ulic Pomorskiej i Reymonta – podkreślał Jacek Sutryk.

W tym roku miasto chce ogłosić także przetarg na kolejny odcinek obwodnicy Leśnicy.

Remontujemy chodniki. W tym roku uzyskaliśmy niemal 30 km nowych i wyremontowanych chodników, pracujemy nad kolejnymi 40 km, w tym kładką pieszo-rowerową nad al. Jana III Sobieskiego. Planujemy kolejnych 29 km – dodał prezydent Wrocławia.