Trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka i S5 z Sobótki do Bolkowa. Łącznie na realizację obu tras, które stworzą tzw. sudeckiego igreka, w budżecie państwa zarezerwowano niemal 7 mld złotych.
Jak informowaliśmy we wtorek, rząd przyjął nowelizację uchwały w sprawie „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.)”, która zakłada zwiększenie wydatków w ramach tego programu o ponad 21 mld złotych. Niemal 5 mld złotych z tej dodatkowej puli ma zostać przeznaczonych na drogi na Dolnym Śląsku: S8 z Wrocławia do Kłodzka i S5 z Sobótki do Bolkowa. Wcześniej, jesienią 2019 roku, na rozpoczęcie budowy obu tras zarezerwowano 2 mld złotych. Łącznie daje to niespełna 7 mld złotych na stworzenie tzw. sudeckiego igreka.
– Drogi ekspresowe S5 i S8 na południe od Wrocławia to dzisiaj jedne z najbardziej oczekiwanych inwestycji w Polsce. Obecnie na tych drogach koncentruje się bardzo duży ruch, ze znaczącym udziałem tranzytu ciężarowego. Dzięki nowoczesnym trasom zwiększy się poziom bezpieczeństwa, na czym nam szczególnie zależy, a ponadto będzie możliwy jeszcze bardziej dynamiczny rozwój gospodarczy i turystyczny południowej części województwa dolnośląskiego – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ekspresowo do Bolkowa i Kłodzka
Szacowana długość trasy S5 z okolic Sobótki do Bolkowa to około 50 km. Obecnie trwają prace nad analizą przestrzenną wraz ze Studium Korytarzowym dla całego nowego korytarza drogi ekspresowej S5, w powiązaniu z autostradą A4.
Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, przebiegi korytarzy autostrady A4 i drogi ekspresowej S5, ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie, są analizowane wspólnie w różnych kombinacjach. Studium Korytarzowe A4 wraz z Analizą TEL wskaże możliwości rozbudowy istniejącej autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa, bądź budowy autostrady w nowym korytarzu, a Studium Korytarzowe drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków wskaże możliwe warianty przebiegu drogi S5.
– Końcowe opracowanie, zawierające analizę wielokryterialną, pozwoli na wybranie dalszego kierunku działania dot. projektowanych korytarzy wzajemnie oddziałujących na siebie dróg: autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa i drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków. Zgodnie z obecnie obowiązującym harmonogramem dokumentacja na etapie Studium Korytarzowego dla dróg A4 i S5 zakończy się w drugiej połowie 2020 roku. Na podstawie ww. opracowania GDDKiA podejmie decyzję odnośnie dalszych działań i zlecenia kolejnych stadiów dokumentacji – zapowiadają drogowcy.
Z kolei szacowana długość S8 na odcinku Wrocław-Kłodzko to około 80 km. Jak informuje GDDKiA, dobiegają końca prace Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych dla tej budowy drogi ekspresowej.
– Projektant przedstawił możliwe warianty przebiegu trasy poddając je analizie wielokryterialnej. Każdy z wariantów zakłada budowę drogi w klasie S, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę, budowę węzłów drogowych oraz Miejsc Obsługi Podróżnych. Realizację ok. 80-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielimy na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice, Ząbkowice – Łagiewniki, Łagiewniki – Wrocław (Magnice). Złożenie wniosków do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) o wydanie decyzji środowiskowych dla wszystkich trzech odcinków planowane jest w lipcu i na początku sierpnia 2020 r. Pierwszy wniosek do RDOŚ będzie dotyczył odcinka Wrocław (Magnice) – Łagiewniki, a jako trzeci złożony zostanie wniosek dotyczący odcinka Ząbkowice – Kłodzko. W czasie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych odbędą się konsultacje społeczne – zapowiadają drogowcy.

Samorząd walczył o “sudecki igrek”
Przypomnijmy, że już w 2018 roku Sejmik Województwa Dolnośląskiego przyjął stanowisko dotyczące rozbudowy dróg ekspresowych na południu naszego regionu w przebiegu międzynarodowych szybkich korytarzy transportowych w kierunku Wiednia oraz Pragi. Chodziło wówczas właśnie o „sudeckiego igreka”. Apel był pokłosiem deklaracji premiera Mateusza Morawieckiego o przebudowie drogi nr 8 do standardu drogi ekspresowej.
– Nowa droga S8 Wrocław-Kłodzko wpisuje się w przebieg korytarza transportowego Północ-Południe łączącego największe ośrodki miejskie zachodniej Polski – Poznań i Wrocław – z Brnem, Bratysławą oraz Wiedniem. Ten szybki korytarz drogowy, łączący zachodnią Polskę z drugim pod względem znaczenia miastem Czech oraz stolicami Austrii i Słowacji, jest potrzebny dla rozwoju gospodarczego tej części Europy Środkowej – mówił wtedy Patryk Wild, radny Dolnego Śląska.
Jak tłumaczyli wówczas samorządowcy, w przyszłości, dzięki budowie ok. 50 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej w kierunku Pragi, od rozwidlenia z projektowaną drogą S8 do węzła z S3 w okolicy Bolkowa, możliwe będzie stworzenie najkrótszego korytarza Wrocław-Praga obsługującego przy okazji główny wewnątrzregionalny ciąg transportowy. Jak podkreślali przedstawiciele naszego regionu, ten najkrótszy i najtańszy w budowie wariant trasy tego korytarza, będzie możliwy do realizacji jedynie wtedy, gdy zostanie przewidziany już na etapie trasowania obecnie projektowanej drogi S8.
– Walczymy nie tylko o drogę ekspresową S8 do Kłodzka, ale docelowo również o drogę ekspresową S5 (lub S35) do Świdnicy, Wałbrzycha, Bolkowa co jest osiągalne w przyszłości, wymaga jednak, by już teraz odpowiednio zaprojektować podwrocławski odcinek S8 – zaznaczał niemal dwa lata temu marszałek Cezary Przybylski.

Najnowsze komentarze