Jeżdżące po wrocławskich torowiskach Skody przejdą gruntowny remont. Modernizacje będą wykonywane partiami i potrwają w sumie 28 miesięcy.

Przypomnijmy, pod koniec czerwca MPK podpisało umowę na generalny remont 42 tramwajów za kwotę 135 milionów złotych.

– Remont to mało powiedziane, bo tramwaje zupełnie się zmienią – zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Remont jednego pojazdu będzie kosztował nas około 3-3,5 mln złotych – wyliczał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Poznańska firma Modertrans zajmie się remontem generalnym 25 tramwajów WrAs205, natomiast SAATZ z Warszawy będzie sukcesywnie przerabiała najstarsze wrocławskie Skody 16T. Wyremontowane zostaną wszystkie dostępne wozy obu typów.

– Protramy są używane od 2006 roku (najnowsze od 2011), a Skody od 2007 roku. WrAsy powinny przejść remont po przejechaniu 500 000 km, a drugie po 600 000 km (+/- 20%) – pojazdy zbliżają się do tych limitów. Inwestycja umożliwi ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji – wyjaśniał prezes MPK Krzysztof Balawejder.

MPK właśnie zaprezentowało, jak Skody będą wyglądać po remoncie.

Skody jak nowe

Łącznie remont 17 Skód 16T pochłonie 60 milionów złotych. W planach jest całkowity remont części mechanicznej pojazdów (wózek napędowy, wózek toczny, sprzęgło zębate, koła tramwaju, odsprężynowanie, hamulec tarczowy, amortyzatory hydrauliczne, połączenie pudła z wózkiem napędowym i tocznym, smarowanie obrzeży kół). Pasażerowie powinni docenić także zmiany w środku pojazdu (np. pojawią się ładowarki USB) oraz komfort jazdy, która ma być płynniejsza i cichsza.

Tabory będą trafiać do wykonawców etapami – maksymalnie trzy na raz. Roboty nad jednym potrwają najwyżej trzy miesiące. Modernizacje zostaną wykonane w ciągu 28 miesięcy. 

Przeczytaj także: Tak będą wyglądać nowe tramwaje wrocławskiego MPK [WIZUALIZACJE]

Foto główne: MPK Wrocław