Wojewoda Dolnośląski podpisał decyzję ZRID na budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra. W najbliższym czasie powinna zostać wydana analogiczna decyzja dla odcinka z Kamiennej Góry do granicy polsko-czeskiej.

W piątek 21 sierpnia Dolnośląski Urząd Wojewódzki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S3 – zadanie III: od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra (bez węzła).

Decyzja umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawcy rozpoczęcie prac po przekazaniu placu budowy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Odcinek S3 pomiędzy Bolkowem, a Kamienną Górą ma długość około 16,1 km i realizowany jest w systemie “projektuj i buduj” przez konsorcjum PORR na podstawie umowy zawartej w październiku 2018 roku. Oddanie do ruchu tego odcinka planowane jest drugą połowę 2023 roku.

W ramach odcinka drogi S3 między Bolkowem a Kamienną Górą przewidziano m.in. budowę 33 obiektów inżynierskich, w tym dwa dwunawowe tunele, budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Jaczków P i Jaczków L), budowę i przebudowę innych dróg publicznych, a także budowę i przebudowę sieci uzbrojenia terenu i urządzeń wodnych. Jak podkreślają drogowcy, niewątpliwe newralgicznym elementem tej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych TS26 oraz TS32.

– Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice – tłumaczy GDDKiA.

Drogą ekspresową aż do czeskiej granicy

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadają, że w najbliższym czasie planowane jest uzyskanie decyzji ZRID dla budowy S3 – zadanie IV: odcinek od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa. Inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 15,3 km, o przekroju 2×2 pasy ruchu oraz budowę węzłów drogowych: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka.

– W ramach inwestycji zrealizowane zostaną 24 obiekty mostowe i 13 przepustów ekologicznych, o łącznej długości 7,9 km i łącznej powierzchni obiektów 106 700 metrów kwadratowych – wyliczają drogowcy.

Podkreślają, że pięć obiektów na odcinku drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra – Lubawka zostanie zrealizowanych z wykorzystaniem metody nasuwania podłużnego. Ich długość waha się od 435 do 590 metrów.

 Łączna długość wiaduktów w ciągu tego odcinka drogi ekspresowej S3 wynosi ok. 3,7 km, co stanowi ok. 24% długości całego zadania – dodają przedstawiciele GDDKiA.

Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest w I połowie 2022 roku.

Droga ekspresowa S3 to ważny element infrastruktury drogowej w Polsce. Docelowo połączy ona Świnoujście, poprzez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Legnicę, Jawor, Bolków z przejściem granicznym w Lubawce.