W połowie 2021 roku pociągi mają pojechać po zrewitalizowanej linii kolejowej na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice. Na trasie pojawi się 5 nowych przystanków, a cała inwestycja pochłonie ponad 75 mln złotych.

O rewitalizacji linii kolejowej nr 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice informowaliśmy już w 2016 roku, gdy PKP PLK podpisało umowę partnerską w tej sprawie z gminami: Wrocław, Czernica i Jelcz-Laskowice. Przetarg na to zadanie kolejarze ogłosili w 2018 roku.

Głównym efektem inwestycji będzie zapewnienie szybkich, wygodnych i bezpiecznych podróży mieszkańcom podwrocławskich osiedli i miejscowości z okolic Jelcza, Wojnowa i Kowal do centrum Wrocławia. Dogodna, szybka komunikacja kolejowa będzie konkurencyjna względem podróży samochodowych – zapowiadają przedstawiciele PKP PLK.

Jak informują kolejarze, w sierpniu przywrócony został ruchu pociągów towarowych od stacji Wrocław Swojczyce do stacji Jelcz Miłoszyce.

Wykonawca przygotował nowy tor. Zamontowane zostały urządzenia sterowania pozwalające na bezpieczne kursowanie składów towarowych. Na jednotorowej trasie dla zapewnienia możliwości przejazdu większej liczby pociągów (zwiększenia przepustowości) w Dobrzykowicach Wrocławskich wybudowano mijankę. Ułożony jest nowy dodatkowy tor i zamontowane rozjazdy. Wzdłuż linii wykonywane jest odwodnienie, m.in. odnawiane i udrożniane są przepusty, co zapewni dobry stan toru i sprawne podróże. Przebudowane zostały dwa mosty w rejonie Jelcza Miłoszyc – wyliczają.

Przedstawiciele kolejowej spółki tłumaczą, że dotychczas składy towarowe do Swojczyc jechały od strony stacji Wrocław Sołtysowice. Teraz na odcinku w stronę Sołtysowic rozpoczęły się prace, a pociągi do Swojczyc dojadą od Jelcza Miłoszyc.

5 nowych przystanków kolejowych

W PKP PLK wyliczają, że dla zwiększenia dostępności do kolei na trasie przybędzie 5 nowych przystanków: Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin, Wrocław Wojnów Wschodni, Nadolice Małe i Chrząstawa Mała.

Konstrukcje nowych elementów przystanków widać już m.in. w Dobrzykowicach Wrocławskich, Chrząstawie, Swojczycach, Nadolicach. Na 11 stacjach i przystankach podróżni będą korzystać z wysokich peronów zapewniających wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów – zapewniają kolejarze.

Dodają, że wszystkie będą przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Perony zostaną wyposażone w wiaty, tablice i gabloty informacyjne oraz funkcjonalne, energooszczędne oświetlenie. W pobliżu zostaną zamontowane stojaki rowerowe.

Odnowiona linia zapewni szybszy przejazd pociągów, z prędkością do 100 -120 km/h. Dla podniesienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych instalowane są nowe urządzenia zabezpieczające, będą m.in. rogatki – tłumaczą przedstawiciele PKP PLK.

Zakończenie prac i udostępnione linii dla ruchu pasażerskiego przewidziane jest w połowie 2021 roku. Cały projekt, dofinansowany ze środków unijnych, pochłonie ponad 75 mln złotych. W ramach umowy partnerskiej, gminy wykonują infrastrukturę związaną z dojściem do przystanków i parkingi.

fot. PKP PLK