Remont 6,5 km torowisk i wymiana 15 rozjazdów – w tym roku na poprawę stanu torów tramwajowych we Wrocławiu miasto wyda 80 mln złotych. W planach jest blisko 70 przetargów.

Przypomnijmy, pod koniec października ubiegłego roku prezydent Wrocławia Jacek Sutryk przyznał, że martwi go stan torowisk tramwajowych w naszym mieście. Z kolei w listopadzie prezes MPK zapowiedział, że przez najbliższe 2-3 lata na torowiskach czeka nas jeden wielki plac robót.

Niedawno MPK przejęło nadzór nad torowiskami i to właśnie przewozowa spółka odpowiada teraz za przeprowadzenie remontów torów i rozjazdów.

– Chcemy mieć kontrolę nad infrastrukturą i ponosić odpowiedzialność za jej stan. To bardzo trudne i niewdzięczne zadanie, ale wydaje się to logiczne, że MPK zarządza torami. Mamy tramwaje, dbamy o sieć trakcyjną, teraz również jesteśmy odpowiedzialni za stan torowisk. Chcemy je doprowadzić do właściwej kondycji – podkreśla Krzysztof Balawejder, prezes MPK.

80 mln rocznie na remonty torowisk

A plany są ambitne. Jak zapowiada prezydent Jacek Sutryk, z miejskiej kasy na remonty i bieżące utrzymania torowisk rocznie będzie wydawanych 80 mln złotych.

To rzecz, która wcześniej nie występowała we Wrocławiu. Jest już przygotowanych blisko 70 przetargów, które będą uruchamiane po kolei. Poprosiłem MPK, byśmy wykonywali te prace w trybie całorocznym. Wcześniej większe prace torowe wykonywane były głównie w okresie wakacyjnym, ale ponieważ potrzeby są, jakie są, myślę, że mieszkańcy to zrozumieją – mówi Sutryk.

Do końca 2020 roku MPK zamierza wyremontować 6,5 km torowisk, wymienić 15 rozjazdów oraz kluczową krzyżownicę na placu Dominikańskim. Prace nad poprawą jakości wrocławskich torowisk będą miały miejsce nie tylko w ścisłym centrum, ale również m.in. w ciągu ulicy Żmigrodzkiej, alei Hallera czy na pl. Strzegomskim. W sposób kompleksowy zostaną wyremontowane pętle tramwajowe na Biskupinie i Karłowicach, a tory i rozjazdy na Rondzie Reagana zyskają nową nawierzchnię. MPK zajmie się też wymianą słupów trakcyjnych w najgorszym stanie oraz odcinków sieci trakcyjnej w ciągu ulic Kosmonautów, Ślężnej, Opolskiej i Trzebnickiej.

Największą inwestycją przewidzianą na rok 2020 będzie kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ulicy Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin. Tylko w ramach tej inwestycji, prace obejmą zasięgiem 3500 metrów toru pojedynczego, 1500 metrów sieci trakcyjnej i 1500 metrów kabli trakcyjnych. Za najtrudniejszą, ze względów logistycznych, urzędnicy uznają wymianę części rozjazdów oraz skrzyżowań torowych w samym centrum, przede wszystkim na na ulicy Świdnickiej i pl. Dominikańskim.

Równolegle i stale dokonujemy uzupełnień kostki czy asfaltu w osi torowiska – tam, gdzie pojawiają się ubytki. Mam nadzieję, że ten program, bardzo ambitny, ale jednocześnie realny, pozwoli nam osiągnąć oczekiwany stan torowisk. Nie jak kiedyś zakładano do roku 2030, ale w ciągu 3-4 lat powinnismy być absolutnie zadowoleni ze stanu torowisk, a potem już w bieżącym utrzymaniu pilnować, aby wszystko było okej – podkreśla Jacek Sutryk.