Z okazji obchodzonego 21 listopada Światowego Dnia Życzliwości magistrat postanowił zmienić oznaczenia przystanków autobusowych. Od soboty na przystankach wrocławskiej komunikacji zbiorowej zamiast dotychczasowych oznaczeń przystanek „na żądanie”, zaczęły pojawiać się oznaczenia przystanek „na życzenie”.

Pierwszym postojem, który zmienił swoją nazwę, jest przystanek autobusowy Centrum Zarządzania Kryzysowego przy ul. Strzegomskiej. W ciągu najbliższego miesiąca nowe oznaczenia na słupkach przystankowych będą sukcesywnie wymieniane. We Wrocławiu 924 przystanki (ponad połowa wszystkich w mieście) posiada status „na życzenie” – to 344 przystanki „dzienne”, 521 przystanków „nocnych” i 59 pozostałych, m.in. na liniach przyspieszonych.

Bardzo się cieszę, że Wrocław stanie się jeszcze bardziej życzliwy. Od dziś, zwyczajowe określenie przystanku „na żądanie”, zmienia się w miłe i przyjazne określenie „na życzenie”. To symboliczna, ale niezwykle ważna zmiana. Wszystko zaczyna się od słowa, które ma znaczenie i przekłada się na nasze zachowanie i sposób postrzegania świata. Oczywiście, nowe oznaczenia przystanków zostają z nami na stałe, jestem przekonany, że zmiana zyska poparcie wrocławian – mówił w sobotę prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

“Życzliwe” zapowiedzi przystanków

Zmiana nazw przystanków „na życzenie” to nie jedyny element kampanii pod hasłem „Dobre słowo we Wrocławiu”, którą przygotowało Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego z Biurem Promocji Miasta i Wydziałem Transportu UMW.

W pojazdach komunikacji miejskiej zmienią się także zapowiedzi głosowe, a dodatkowo na wiatach (150 sztuk) pojawią się specjalne plakaty, promujące nową kampanię, której celem jest przeciwdziałanie mowie nienawiści. Symbolem kampanii jest „kapelusznik”, czyli postać mężczyzny kłaniającego się z kapeluszem w dłoni z neona „Dzień Dobry we Wrocławiu”.

Mamy nadzieję, że pozytywna symbolika naszych działań sprawi, iż mieszkańcy będą mocniej zwracać uwagę na to, jak się komunikujemy. Wszystko zaczyna się od słowa i to od nas zależy, czy będziemy tworzyć dobrą atmosferę w naszym mieście – dodaje Dorota Feliks, dyrektor WCRS.

Do tegorocznych obchodów Dnia Życzliwości we Wrocławiu włączyło się także MPK, które przygotowało swoim pasażerom „życzliwą” niespodziankę. Pasażerowie autobusów i tramwajów od soboty (21.11) usłyszą nowe, życzliwe zapowiedzi przystanków nagrane przez wrocławskiego artystę Tomasza Krajewskiego, które mają umilić pasażerom podróż i przypomnieć o tym, że nawet w obecnych trudnych czasach warto być dla siebie miłym.

„Życzliwe zapowiedzi” pojawią się na węzłach komunikacyjnych np. Kwiska, Dworzec Nadodrze czy plac Grunwaldzki. Prócz nazw przystanków, na nowo zostały także nagrane komunikaty, mówiące o zbliżaniu się do końca trasy autobusu lub tramwaju oraz o przystanku na życzenie. Dla MPK Wrocław życzliwość jest niezwykle ważną wartością, dlatego prowadzimy regularne szkolenia dla naszych pracowników, tak aby każdy z pasażerów był uprzejmie obsłużony przez kierowcę, motorniczego czy pracownika BOP – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.