Od ponad miesiąca trwa zakrojona na szeroką skalę przebudowa mostów Pomorskich. Sprawdziliśmy, jak idą prace budowlane.

Przypomnijmy, na początku marca ruszyła przebudowa trzech mostów Pomorskich: południowego, środkowego i północnego.

Głównym założeniem przebudowy jest poprawa stanu technicznego obiektu, ale oprócz tego uzyskamy nową jakość. Powstanie m.in. przystanek wiedeński. Wykonawca zacznie prace od mostu Północnego, w pierwszej kolejności wjadą na teren samochody techniczne, które przystąpią do wyizolowania i demontażu trakcji tramwajowej, potem pojawi się tam sprzęt rozbiórkowy. I od tego zaczniemy – od rozbiórki mostu Północnego – zapowiadał Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Na pierwszy ogień poszedł więc most północny. Jak informowali przed świętami wielkanocnymi przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji, rozpoczęło się piaskowanie konstrukcji stalowej zabytkowej przeprawy, a płyta nośna w dużej części jest już rozebrana.

Most południowy czeka w kolejce

Dopiero w drugiej kolejności prace budowlane zaczną się na moście południowym. Wszystko po to, żeby zapewnić obsługę komunikacyjną dla mieszkańców.

Mieszkańcy, którzy dzisiaj funkcjonują w okolicach mostów Pomorskich, mówimy szczególnie o ulicy Księcia Witolda, do swoich posesji będą mieli dojazd na każdym z etapów prowadzonej inwestycji – zapewnia Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.

To właśnie południowy most Pomorski przejdzie największą metamorfozę.

– Nie do poznania zmieni się najstarszy z mostów, południowy, z którego znikną rury ciepłownicze. Pod nadzorem konserwatora zabytków przywrócimy mu blask z początków XX wieku. Zabytkowa przeprawa odzyska m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach – zapowiadał niedawno prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Powstanie także pełna infrastruktura drogowa.

– W ramach tej wielkiej inwestycji przebudujemy trzy mosty: Północny, Środkowy i Południowy, ulicę w ich obrębie, skrzyżowanie z ul. Księcia Witolda, chodniki, torowisko tramwajowe, sieci podziemne. Pojawi się nowe oświetlenie, nowy przystanek tramwajowy  wyliczają urzędnicy.

Cała inwestycja pochłonie około 70 mln złotych i potrwa 3 lata. 

Przebudowa mostów Pomorskich – utrudnienia w ruchu

Objazd dwukierunkowo został poprowadzony przez ulicę Cybulskiego, most Uniwersytecki i ulicę Grodzką.

Duże zmiany nastąpią na skrzyżowaniu ulicy Dubois i Drobnera, gdzie będzie nakaz skrętu w lewo z ulicy Dubois w Drobnera. Oczywiście nie będzie to dotyczyć komunikacji miejskiej, ponieważ zaraz za tym skrzyżowaniem w kierunku mostu Uniwersyteckiego mamy zlokalizowany przystanek MPK – mówił tuż przed rozpoczęciem przebudowy Andrzej Brzoza z Wydziału Inżynierii Miejskiej.

Urzędnik podkreślał, że wprowadzenie nakazu skrętu w lewo ma na celu umożliwienie zjazdu samochodów jadących od południa w ulicę Cybulskiego, w kierunek objazdowy.

To ma także ułatwić kursowanie tramwajów, chodzi o to, żeby pojazdy skręcające w lewo nie blokowały torowiska tramwajowego – zaznaczał Andrzej Brzoza.

Zgodnie z zapowiedziami urzędników, od skrzyżowania Dubois-Pomorska objazd jest poprowadzony przez ulicę Pomorską, do skrzyżowania z ulicą Cybulskiego.

Dalej pojedziemy przez Cybulskiego i wyjedziemy w prawo na most Uniwersyteckiego. Jadąc od południa będzie wydzielony na torowisku lewoskręt z mostu Uniwersyteckiego w ulicę Cybulskiego – wyliczał Andrzej Brzoza.

Na Nadodrzu w tym czasie prowadzony jest remont ul. Probusa, ale jak zapewniają urzędnicy, prace zostały skoordynowane tak, aby utrudnienia w tym rejonie były jak najmniejsze.

Ze względu na zbliżającą się przebudowę mostów Pomorskich wyłączono tylko jeden pas ruchu. Kierowcy korzystają z drugiego pasa bez zmian – dodawał Andrzej Brzoza.

mat. inwestora

Przebudowa mostów Pomorskich – zmiany w MPK

KOMUNIKACJA TRAMWAJOWA

Linia 0P

Postoje techniczne zostaną przeniesione z przystanku „Dworzec Nadodrze” na plac Staszica.

Linia 14

„Czternastka” jadąca z Osobowic w kierunku FAT-u będzie kursowała od placu Staszica objazdem przez plac Powstańców Wielkopolskich, ulicę Chrobrego, Łokietka, Drobnera, most Uniwersytecki i ulicę Grodzką z pominięciem przystanku „Pomorska” przy skrzyżowaniu ulicy Pomorskiej i Dubois.

W kierunku powrotnym z FAT-u do pętli Osobowice linia będzie kursowała objazdem od placu Legionów przez ulicę Sądową, Krupniczą, Kazimierza Wielkiego, św. Mikołaja i pl. Jana Pawła II.

Linia 15

„Piętnastka” jadąca z pętli Poświętne w kierunku Parku Południowego będzie kursowała od placu Staszica objazdem przez plac Powstańców Wielkopolskich, ulicę Chrobrego, Łokietka, Drobnera, most Uniwersytecki i ulicę Grodzką z pominięciem przystanku „Pomorska” przy skrzyżowaniu ulicy Pomorskiej i Dubois.

W kierunku powrotnym z Parku Południowego do pętli Poświętne linia będzie kursowała objazdem od ulicy Kazimierza Wielkiego przez ulicę św. Mikołaja, pl. Jana Pawła II, most Sikorskiego i ulicę Dubois do ulicy Pomorskiej.

Linia 24

Tramwaje linii 24 jadące z Osobowic w kierunku FAT-u będą kursowały objazdem od ulicy Pomorskiej przez ulicę Dubois, most Sikorskiego, pl. Jana Pawła II, ulicę Ruską Kazimierza Wielkiego, Krupniczą i Sądową do pl. Legionów.

W kierunku powrotnym linia będzie kursowała objazdem od ulicy Świdnickiej przez plac Teatralny, ulicę Widok, Szewską, Grodzką, most Uniwersytecki, ulicę Drobnera, Łokietka, Chrobrego, pl. Powstańców Wielkopolskich do placu Staszica.

KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA

Autobusy linii K, 132, 142 i kursy nocne linii 257 jadące od strony Karłowic i Różanki zostaną skierowane objazdem od ulicy Pomorskiej przez ulicę Dubois, most Uniwersytecki i ulicę Grodzką do ulicy Nowy Świat z pominięciem przystanku „Pomorska” przy skrzyżowaniu ulicy Pomorskiej i Dubois. Autobusy tych linii dodatkowo zatrzymają się na przystanku „Dubois” przy ulicy Drobnera pomiędzy ulicą Dubois a ulicą Cybulskiego na wysokości Baru „Mewa”.

W kierunku przeciwnym, autobusy linii K, 132, 142 i kursy nocne linii 257 zostaną skierowane objazdem od ulicy Nowy Świat przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki i ulicę Cybulskiego do ulicy Pomorskiej.

Linie: D, 102, 103, 110, 602 (wyjazdy z zajezdni)

Kursy wyjeżdżające z zajezdni przy ulicy Obornickiej będą realizowane objazdem od ulicy Pomorskiej przez Dubois, most Uniwersytecki i Grodzką do Nowego Światu.

Linie: D, 102, 103, 110, 602 (zjazdy do zajezdni)

Kursy zjeżdżające do zajezdni przy ulicy Obornickiej będą realizowane objazdem od Nowego Światu przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki, ulicę Cybulskiego do ulicy Pomorskiej.

mat. inwestora