Fragment trasy z Berlina do Wrocławia, nazywany „patatajką” lub „najdłuższymi schodami Europy”, przestanie być zmorą kierowców. Droga zyska nową jezdnię i wreszcie zostanie dostosowana do parametrów autostrady.

Pod koniec kwietnia informowaliśmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę jednego z odcinków jezdni południowej A18. Na początku czerwca donosiliśmy, że drogowcy ogłosili przetarg na kolejny, 16-kilometrowy odcinek, który zaczyna się 4 km przed węzłem Iłowa, a kończy na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego.

Pod koniec czerwca do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej trafiła dokumentacja przetargowa na przebudowę ponad 21-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 18, która zostanie dostosowana do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. W sierpniu pokazywaliśmy z kolei postępy na budowie nowej autostrady z Berlina do Wrocławia.  

W poniedziałek 12 października poznaliśmy wszystkich wykonawców zainteresowanych przebudową i dostosowaniem ponad 16 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady na odcinku od okolic węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Wpłynęło 7 ofert. Ofertę z najniższą ceną 175 145 228,85 zł złożyła firma Budimex S.A. Budżet zamawiającego dla tego zadania wynosi 239 584 845,53 zł

Z kolei w piątek 16 października drogowcy poinformowali, że poznaliśmy już wszystkich wykonawców zainteresowanych przebudową i dostosowaniem ponad 21 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady na odcinku od granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Wpłynęły cztery oferty. Najniższą ofertę na kwotę 258 700 000,01 zł złożyło konsorcjum firm Kobylarnia S.A. (lider), Mirbud S.A. (partner), Budpol Sp. z o.o. (partner). Budżet zamawiającego wynosi 278 356 266,22 złotych.

Zgodnie z naszymi deklaracjami, południowa jezdnia autostrady A18, złośliwie nazywana „najdłuższymi schodami Europy”, zostanie wreszcie przebudowana. Realizacja tego zadania trwa już na odcinku od granicy do Iłowej, zbliżamy się do momentu, gdy prace ruszą od Iłowej do węzła na autostradzie A4 w Krzyżowej – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

„Patatajka” zmieni się w pełnoprawną autostradę

Droga krajowa nr 18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku. Teraz pora na drugą nitkę.

Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu jazdy oraz dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.  

Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne: 

  • od granicy państwa do km 11,86 (dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. 
  • od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. 
  • od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – granica województwa – analiza ofert
  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice – otwarcie ofert

Budowa A18 – kalendarium inwestycji

  • 14 listopada 2019 r. – podpisano umowę na przebudowę drugiego odcinka jezdni południowej A18 od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa)
  • 27 marca 2020 r. – rozstrzygnięto przetarg na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady od granicy państwa do km 11,86 (dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia)
  • 24 kwietnia 2020 r. – podpisano umowę na przebudowę odcinka jezdni południowej A18 zaczynającego się od granicy państwa i kończącego się blisko dwa kilometry za węzłem Żary Zachód
  • 24 czerwca 2020 r. – do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej trafiła dokumentacja przetargowa na przebudowę odcinka jezdni południowej A18 zaczynającego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego a kończącego się na węźle Golnice
  • 12 października 2020 r. – nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18 zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego
  • 16 października 2020 r. – nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na przebudowę odcinka jezdni południowej A18 zaczynającego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego a kończącego się na węźle Golnice