Od niedzieli 15 marca pasażerowie na stacji Wrocław Główny korzystają z nowego peronu nr 6. – Winda, informacje na wyświetlaczach, dogodne dojścia od strony dworca autobusowego i przystanków komunikacji miejskiej ułatwią podróże koleją – wyliczają przedstawiciele PKP PLK.

Jak tłumaczą kolejarze, dzięki temu, że do wcześniejszych pięciu czynnych peronów na Wrocławiu Głównym dołączył kolejny, zwiększy się sprawność ruchu pociągów, szczególnie, że liczba podróżnych i kursujących składów rośnie. Przypomnijmy bowiem, że Wrocław Główny jest największym dworcem kolejowym w Polsce, a w 2018 roku skorzystało z niego ponad 21 mln osób.

Dwustumetrowy peron zapewni podróżnym wygodny dostęp do pociągów. Wyposażony jest w wiaty i tablice informacyjne oraz ledowe oświetlenie. Bieżącą informację o pociągach zapewni nagłośnienie i elektroniczne wyświetlacze – 4 na peronie oraz po 2 przy każdym wejściu na peron – wyliczają przedstawiciele PKP PLK.

Tłumaczą, że dojście do nowego peronu, podobnie jak do pozostałych, jest od traktu do hali głównej i dodatkowo od ul. Suchej.

Podróżni o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz podróżni z cięższym bagażem mogą korzystać z windy od strony przejścia tunelowego. Dla osób niedowidzących na nawierzchni peronu są zaznaczone ścieżki naprowadzające – zaznaczają kolejarze.

Wyzwań przy budowie szóstki nie brakowało

Nad schodami, prowadzącymi z przejścia tunelowego na peron, wybudowana jest przeszklona wiata, osłaniająca schody i windę. Przy budowie peronu zastosowano detale, nawiązujące do historycznego charakteru dworca. Są odpowiednio dobrane płytki ceramiczne (wielkość i kolor) oraz granitowe elementy obramowań naroży. Również wzór metalowych przęseł wygrodzenia peronu został wykonany w dawnej stylistyce.

Prace przy nowym peronie wymagały również prac torowych, montażu urządzeń sterowania ruchem i wymiany rozjazdu. Wyzwaniem przy realizacji inwestycji było „przebicie” wejścia do głównego przejścia tunelowego. Przeprowadzono skomplikowaną operację rozwiązania licznych kolizji kablowych. Były to m.in. kable energetyczne oświetlenia, instalacje sygnalizacji p.poż, nagłośnienia, systemu ostrzegania. Działania, ze względu na zapewnienie ruchu pociągów i obsługi dworca, wymagały czasu i zmian projektu – wyjaśniają przedstawiciele PKP PLK.

Peron nr 6 jest dostosowany do obsługi wszystkich pociągów pasażerskich. Ze względu na usytuowanie obok przystanków komunikacji miejskiej, będzie przeznaczony głównie dla obsługi pociągów aglomeracyjnych. Jego rola wzrośnie po oddaniu w 2021 roku dwóch odnawianych tras: z Wrocławia w kierunku Sobótki i Świdnicy oraz w kierunku Jelcza Miłoszyc.

Inwestycja pochłonęła 8,4 mln złotych i została sfinansowana ze środków budżetowych oraz ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.