Do przetargu na nowe tramwaje dla wrocławskiego MPK stanęła Pesa i Modertrans. Jako najkorzystniejszą przewoźnik właśnie wybrał ofertę drugiej z tych firm, opiewającą na niemal 205 mln złotych.

Przypomnijmy, pod koniec stycznia wrocławskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę 25 nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych. Po kilkukrotnym przekładaniu terminu składania ofert, w środę 24 czerwca wreszcie poznaliśmy firmy, które chciały dostarczyć pojazdy.

Wpłynęły dwie oferty: poznańskiego Modertransu, który za tramwaje Moderus Gamma oczekiwał niespełna 205 mln złotych i bydgoskiej Pesy, która za Twisty chciała prawie 217 mln złotych. Obie oferty były tańsze niż budżet przewidziany przez przewoźnika, który na ten cel zarezerwował 245 mln złotych. W środę 29 lipca jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Modertrans.

– Co cieszy, to fakt, że zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Co cieszy podwójnie, to fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.

Dodajmy, że przetarg był tak skonstruowany, że daje MPK prawo opcji, czyli możliwość dokupienia kolejnych 21 pojazdów.

Dla nas w przetargu liczyła się nie tylko cena, ale również np. gwarancja czy serwis pojazdów. Moderusy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią – wylicza Balawejder.

mat. prasowe MPK Wrocław

Jakie będą nowe wrocławskie tramwaje?

Zaproponowany przez Modertrans Poznań pojazd to tramwaj z rodziny Moderus Gamma – w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy, oparty na czterech wózkach trakcyjnych, o długości blisko 32 metrów.

– To dla nas szczególnie ważne, by pojazdy, które kupimy, nie niszczyły torowisk. Gammy dzięki lekkiej konstrukcji oraz równomiernie rozłożonym naciskom ośmiu osi nie będą negatywnie oddziaływały na nasze tory i rozjazdy. Tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności – wyjaśnia Krzysztof Balawejder.

Jak zapewniają przedstawiciele przewoźnika, nowoczesny design będzie stanowił rozwinięcie wielokrotnie nagradzanego w kategorii wzornictwa przemysłowego tramwaju Moderus Gamma LF 01 AC.

– Moderus Gamma dla MPK Wrocław będzie uszyty na naszą miarę. Dziś wskazujemy, który tramwaj wybieramy – po podpisaniu umowy będziemy rozmawiać o wyposażeniu pojazdu, a nawet o szczegółach wyglądu wewnątrz i na zewnątrz. To, co już teraz możemy powiedzieć: trafią do nas pojazdy w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem – zapowiada prezes przewozowej spółki.

W MPK podkreślają, że tramwaj powinni polubić nie tylko wrocławianie, ale także motorniczy. Ci będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel, zapewniający komfort pracy i wibroizolację. Prowadzenie pojazdu będzie wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.

Tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, dlatego prezentowany wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma – ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy – dodają.

Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A możliwe, że nawet więcej, o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów.

Wizualizacje: mat. prasowe MPK Wrocław