Wrocławski przewoźnik szykuje się do zakupu “elektryków”. W ciągu ostatnich kilku dni MPK złożyło wniosek o blisko 100 mln złotych dotacji na ten cel, ogłoszono także wstępne konsultacje rynkowe, które mają pozwolić przygotować dobry przetarg na nowe autobusy.

O planach zakupu elektrycznych autobusów, które miałyby wozić wrocławskich pasażerów, mówi się od kilku lat. Teraz te zapowiedzi zaczynają nabierać realnych kształtów.

Na początku stycznia wrocławskie MPK opublikowało ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych, które mają poprzedzić przetarg na dostawę autobusów elektrycznych wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury technicznej.

Celem wstępnych konsultacji rynkowych jest doradztwo oraz pozyskanie przez zamawiającego informacji, które mogą być wykorzystane do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji warunków zamówienia lub określenia warunków umowy w sprawie zamówienia, a także oszacowanie wartości zamówienia – czytamy w ogłoszeniu.

Jak tłumaczą nam przedstawiciele przewoźnika, wstępne konsultacje rynkowe mają pomóc zebrać najlepszą i najświeższą wiedzą na temat obecnych rozwiązań dostępnych na rynku.

Dzięki informacjom zebranym w ramach tych konsultacji będziemy mogli stworzyć dobry przetarg na autobusy elektryczne oraz infrastrukturę do nich – zaznacza Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Balawejder podkreśla, że inwestycja w tabor zeroemisyjny jest nie tylko podyktowana wymogami wynikającymi z ustawy o elektromobilności, ale także staraniami, aby MPK było coraz bardziej przyjazne dla środowiska.

Już teraz kupowane przez nas autobusy muszą spełniać najsurowsze normy spalania EURO6. Wśród ostatnich proekologicznych działań MPK znalazło się m.in. uruchomienie na dachu jednej z hal zajezdni paneli fotowoltaicznych – wylicza prezes MPK.

Wniosek o dotację na zakup “elektryków” złożony

Kilka dni MPK złożyło także wniosek o dotację na zakup 28 ekologicznych, elektrycznych autobusów. Przewoźnik zawnioskował o przyznanie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej blisko 100 milionów złotych.

Autobusy elektryczne, na które szukamy dofinansowania mają wiele pozytywnych cech. Przede wszystkim, nie emitują one spalin, więc korzystanie z nich wpływałoby pozytywnie na środowisko i zdrowie wrocławian. Takie pojazdy są także cichsze niż autobusy spalinowe – tłumaczy Krzysztof Balawejder.

W MPK podkreślają, że w ramach wniosku chcieliby pozyskać pieniądze nie tylko na same autobusy, ale także na infrastrukturę do ich obsługi.

Na pięciu naszych pętlach pojawiłyby się ładowarki pantografowe, które ładowałyby pojazdy, gdy te czekałyby na swój kolejny kurs. Dzięki nim autobus mógłby jeździć po linii dłużej, bez ryzyka, że wyczerpie się mu bateria – dodaje prezes spółki.

Foto główne: MPK Wrocław