123-letni most Zwierzyniecki przejdzie renowację. Jak zapowiadają władze Wrocławia, przeprawa zyska także nowy kolor. Inne mosty w naszym mieście też zmienią swoje oblicze.

Wrocławski most Zwierzyniecki, zbudowany w 1897 roku, na kompleksową odnowę czeka już od wielu lat. W 2014 roku naprawę przeszło torowisko i jezdnia na przeprawie, ale był to tylko doraźny remont. Teraz, jak zapowiedział prezydent Wrocławia, miasto szykuje się do renowacji mostu.

W pierwszym etapie wykonamy remont chodników oraz ukrytych w nim sieci (ciepło, woda, prąd). Potem zajmiemy się kompleksową antykorozją konstrukcji. Wykonamy te prace nie zamykając jej dla uczestników ruchu. Most zyska też nowy kolor – w tym celu wykonamy badania, by ustalić ten pierwszy, z 1897 roku – wyjaśnia Jacek Sutryk.

Przetarg na renowację mostu Zwierzynieckiego ma zostać ogłoszony jeszcze w lipcu.

Trwa przebudowa mostów Pomorskich

Przypomnijmy, na początku marca ruszyła przebudowa trzech mostów Pomorskich: południowego, środkowego i północnego. Cała inwestycja pochłonie około 70 mln złotych i potrwa 3 lata. 

– Nie do poznania zmieni się najstarszy z mostów, południowy, z którego znikną rury ciepłownicze. Pod nadzorem konserwatora zabytków przywrócimy mu blask z początków XX wieku. Zabytkowa przeprawa odzyska m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach – zapowiadał Jacek Sutryk.

Powstanie także pełna infrastruktura drogowa.

– W ramach tej wielkiej inwestycji przebudujemy trzy mosty: Północny, Środkowy i Południowy, ulicę w ich obrębie, skrzyżowanie z ul. Księcia Witolda, chodniki, torowisko tramwajowe, sieci podziemne. Pojawi się nowe oświetlenie, nowy przystanek tramwajowy  wyliczali urzędnicy.

Nowe mosty Chrobrego coraz bliżej

Od dłuższego czasu miasto szykuje się także do budowy nowych mostów Bolesława Chrobrego, które zastąpią dotychczasowe przeprawy, łączące ulicę Mickiewicza ze Swojczycką. W maju podpisano umowę na to zadanie.

Za blisko 70 mln złotych powstanie most południowy nad kanałem przeciwpowodziowym (o długości 153,51 m), most północny nad kanałem żeglugowym (75,30 m) i jezdnia dla samochodów (po obu jej stronach będą chodniki i ścieżki rowerowe). Przeprawy zostaną także oświetlone.

Przebudujemy lub wybudujemy sieci: gazową, wodną, kanalizacyjną, MKT, elektroenergetyczną średniego i niskiego napięcia. Nowe mosty będą miały nośność 50 ton. Obecnie ze względu na zły stan techniczny przepraw to tylko 15 ton – wyliczają urzędnicy.

Na moście zamontowane zostanie torowisko, które w przyszłości zostanie wykorzystane przez tramwaje jadące na Swojczyce.

Tu mamy już koncepcję przedłużenia trasy tramwajowej z Sępolna. Nowe mosty będą zlokalizowane po lewej stronie od istniejących przepraw (patrząc z Sępolna w kierunku Swojczyc). Przebudujemy układ drogowy w sąsiedztwie mostów ulic Monte Cassino, Marco Polo i Monopolowej – dodają przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji.

W kolejce czeka most Osobowicki i mosty Średzkie

Jak już informowaliśmy, magistrat przygotowuje także przebudowę mostu Osobowickiego. W kwietniu spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła nowy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego nad przebudowę tej przeprawy. Przypomnijmy, że dwa poprzednie postępowania zostały unieważnione, bo zaproponowane ceny przewyższały założony przez urzędników budżet na to zadanie.

W nowym przetargu na koncepcję przebudowy mostu Osobowickiego zgłosiło się dwóch chętnych. Zgodnie z zapisami postępowania, budzące kontrowersje zwężenie jezdni ma być jednym z trzech wariantów, a ostateczny wariant zostanie wybrany po konsultacji z radami osiedla.

Na remont czekają też mosty Średzkie. W lutym 2019 roku Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na tę inwestycję, ale złożone oferty okazały się za drogie (budżet to nieco ponad 8 mln zł, a najkorzystniejsza oferta opiewała na ponad 11,2 mln zł). Nowego postępowania do tej pory nie ogłoszono.

W ramach całego przedsięwzięcia mają zostać wyremontowane dwa mosty drogowe – wykonawca będzie musiał odnowić konstrukcję mostu, wymienić nawierzchnię drogową i elementy wyposażenia, a także odtworzyć historyczne elementy ozdobne i zlikwidować nieczynne sieci.