Społecznicy ze stolicy Dolnego Śląska właśnie przedstawili własną propozycję Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0. – To realny pakiet inwestycji w nowe linie tramwajowe, który w najbliższych latach można sfinansować dzięki dostępności środków unijnych – tłumaczą.

Przypomnijmy, nową odsłonę Wrocławskiego Programu Tramwajowego pierwotnie mieliśmy poznać wiosną bieżącego roku. Potem urzędnicy określili termin publikacji dokumentu na “po wakacjach”. Jednak – jak informowaliśmy na początku września – na WPT 2.0 jeszcze poczekamy.

– Chcemy odpowiedzialnie podejść do tematu i zależy nam na pokazaniu planów inwestycyjnych już przy znajomości dostępnych rodzajów instrumentów finansowych, z których samorządy będą mogły skorzystać. Dlatego, gdy tylko pojawią się odpowiedzi na najbardziej frapujące pytania związane z finansowaniem, program tramwajowy zostanie opublikowany – zapowiadał Patryk Załęczny z biura prasowego wrocławskiego magistratu.

Aktywiści prezentują społeczny program tramwajowy

Tymczasem swoją własną wersję Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0 właśnie zaprezentowali aktywiści z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia i Akcji Miasto.

Dokładamy swoją cegiełkę, żeby wesprzeć prezydenta i urzędników. Jesteśmy przekonani, że inwestycje w nowe linie tramwajowe w najbliższych kilku latach to cywilizacyjna konieczność, dlatego z przyjemnością włączyliśmy się w te prace, a ich efekt przekazujemy dziś urzędnikom – mówi dr Piotr Szymański, analityk danych transportowych i prezes TUMW.

Jak tłumaczą społecznicy, to realny pakiet inwestycji w nowe linie tramwajowe, który w najbliższych latach można sfinansować dzięki dostępności środków unijnych.

Według szacunków naszych i Akcji Miasto (opartych o wytyczne do przyszłych programów unijnych oraz doświadczenia Wrocławia z poprzednich lat) z pewnością stać nas na budowę linii tramwajowych na Swojczyce, Maślice, Ołtaszyn, Jagodno (I etap) oraz wzdłuż ulic Gajowickiej i Racławickiej. Najprawdopodobniej środków unijnych wystarczy również na linie na Bartoszowice, Stabłowice, wzdłuż ul. Słowackiego oraz dokończenie linii na Jagodno. W najbardziej optymistycznym scenariuszu dodatkowo powstać może też linia na Muchobór Wielki oraz wzdłuż ulicy Borowskiej. Czas na działanie jest teraz, bo inaczej Wrocław może stracić szansę na pełne wykorzystanie tych dotacji unijnych – wyjaśniają przedstawiciele TUMW.

Aktywiści zaznaczają, że punktem wyjścia WPT 2.0 była analiza, na jak duże dotacje ze środków unijnych na nowe linie tramwajowe może liczyć Wrocław. Tłumaczą, że dokładne kwoty nie są jeszcze oficjalnie potwierdzone, bo programy unijne są w trakcie konsultacji, znane są jednak założenia rządu, jak np. zaproponowana wersja programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).

Do tego założyliśmy, że w nowej perspektywie finansowej Wrocław utrzyma podobny udział w krajowej puli jak w latach 2014-20. To nasz scenariusz bazowy, a do niego dodaliśmy też warianty pesymistyczny i optymistyczny – dodaje Szymański.

Trzy warianty dofinansowania

Jak wyliczają społecznicy, możliwe dofinansowanie unijne, jakie może uzyskać Wrocław na budowę nowych tras tramwajowych to 200 mln złotych w wariancie pesymistycznym, 268 mln w bazowym i 383 mln w optymistycznym.

Razem z wkładem własnym miasta oznaczałoby to pakiet inwestycji tramwajowych wart odpowiednio 517 mln, 690 mln lub 988 mln złotych. Dla porównania koszt budowy Mostu Wschodniego to 234 mln złotych – tłumaczą.

Ich zdaniem, nawet w wariancie pesymistycznym wartym 517 mln złotych tramwaje mogłyby pojechać na Swojczyce, Maślice, Ołtaszyn oraz wzdłuż ulic Gajowickiej i Racławickiej. Funduszy wystarczy też na pierwszy etap budowy linii na Jagodno. W wersji społeczników zakłada on wydzielenie trasy autobusowej z już położonym torowiskiem tramwajowym.

Wariant bazowy zakłada środki inwestycyjne o 180 mln zł większe, a za to można dodatkowo zbudować krótkie, ale potrzebne odcinki na Bartoszowice, Stabłowice, ul. Słowackiego oraz II etap trasy na Jagodno. Pula środków unijnych na tramwaje może jednak wzrosnąć, jeśli rząd pod wpływem unijnych wymogów osiągnięcia celów klimatycznych postawi na niskoemisyjny transport szynowy. Ten optymistyczny wariant mógłby się przełożyć na dwie dodatkowe trasy tramwajowe we Wrocławiu: wzdłuż ulicy Borowskiej (obsługująca m.in. Aquapark i Uniwersytecki Szpital Kliniczny) oraz na Muchobór Wielki – dodaje TUMW.

Jak podkreślają aktywiści, ostateczne decyzje o podziale środków unijnych zapadną najprawdopodobniej do połowy przyszłego roku. Zaraz potem rozpisane zostaną konkursy na dofinansowanie poszczególnych inwestycji. Do tych – jak tłumaczą – najlepiej być przygotowanym z wyprzedzeniem.

Nie chcemy powtórki z sytuacji z 2012 roku, gdy Wrocław dostał 96 mln zł dofinansowania na tramwaj na Jagodno, ale urzędnicy z niego zrezygnowali, bo nie mieli gotowego projektu – przekonuje dr Jakub Nowotarski, prezes Akcji Miasto.

Magistrat odpowiada w sprawie WPT 2.0

Tuż po prezentacji przez aktywistów, oświadczenie w sprawie Wrocławskiego Programu Tramwajowego wydało biuro prasowe urzędu miejskiego. Większość informacji w nim zawartych jest tożsama z odpowiedziami urzędników na nasze pytania o WPT 2.0 z początku września.

Od początku kadencji prezydenta Jacka Sutryka na rozwój komunikacji miejskiej przeznaczono 1 mld zł – w tym czasie na ulice Wrocławia wyjechało 200 nowych autobusów, 40 niskopodłogowych tramwajów, zmodernizowane zostały 42 tramwaje, co więcej realizujemy także kontrakt na dostawę 46 nowych tramwajów. MPK rozpisało również przetarg na zakup kolejnych 40 tramwajów, a także otrzymało finansowanie na zakup 11 autobusów elektrycznych. Nie możemy zapominać o trwającej TORYwolucji, na którą każdego roku przeznaczamy 80 mln zł – wylicza magistrat.

Urzędnicy przypominają, że jednocześnie trwają we Wrocławiu prace inwestycyjne przy budowie tramwaju na Popowice (koniec prac zaplanowano na 2022 rok) oraz Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór (koniec prac zaplanowano na 2023 rok).

Tylko na te dwie inwestycje miasto pozyskało łącznie 230 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto także pamiętać, że z końcem 2022 roku zakończą się prace projektowe linii tramwajowej na Swojczyce. Obecnie czekamy na wydanie ZRID-u, który będzie finałem długotrwałego i skomplikowanego procesu planowania budowy nowych mostów Chrobrego, po których będzie przebiegała nowa, 1,7-kilometrowa trasa tramwajowa na Swojczyce – wyliczają przedstawiciele biura prasowego UMW.

Dodają również, że od czasu wejścia do Unii Europejskiej, Wrocław otrzymał ponad 2,6 mld zł bezzwrotnego dofinansowania na realizację projektów infrastrukturalnych i społecznych.