Na koniec roku PKP PLK zapowiada powrót pociągów na rewitalizowaną linię nr 285. Obecnie kończy się układanie toru między stolicą Dolnego Śląska i Sobótką. Przygotowywane są także perony, przejazdy i mijanki.

Przypomnijmy, o tym, że jeszcze w tym roku pociągiem z Wrocławia dojedziemy pod Ślężę i do Świdnicy, donosiliśmy w maju. Teraz, jak informują przedstawiciele PKP PLK, kończy się układanie toru pomiędzy Wrocławiem a Sobótką. Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy po nowych torach już prowadzony jest ruch towarowy.

Ostatnimi odcinkami, na których uzupełnione będą podkłady i szyny są mijanki w Bielanach Wrocławskich oraz Kobierzycach. Wykonawca, po demontażu starego toru, wzmocnił grunt pod kolejową trasą. Znacznych nakładów pracy wymagało uporządkowanie przyległego terenu i odnowienie odwodnienia. Prace obejmują przystanki oraz remont przejazdów kolejowo-drogowych. Na skrzyżowaniach ustawiono już sygnalizatory urządzeń zabezpieczających. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów. Przygotowywane do kursowania pociągów są mosty i wiadukty. Odnowiona została przeprawa nad rzeką Ślęzą we Wrocławiu – wyliczają kolejarze.

14 przystanków między Wrocławiem a Świdnicą

Podróżni między Wrocławiem a Świdnicą będą mogli korzystać z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.

Na przystankach przewidziano jasne oświetlenie oraz odpowiednie oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla dojeżdżających do przystanków rowerem, zaplanowano stojaki na rowery – informuje PKP PLK.

Na rogatkach Wrocławia powstanie przystanek Bielany Wrocławskie. W naszym mieście pociąg zatrzyma się na dwóch przystankach – Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce.

Perony ustalono w dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice będzie bliżej ul. Zwycięskiej, a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów kolejowo-drogowych, sąsiadujących z przystankami Wrocław Partynice i Wojszyce, perony usytuowano po obydwu stronach drogi – dodają kolejarze.

fot. PKP PLK

Zakres prac rozszerzono, wydłużył się czas realizacji

Jak tłumaczą przedstawiciele PKP PLK, plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) spowodowały rozszerzenie zakresu prac.

Na stacji w Kobierzycach, w stosunku do pierwotnych planów, został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany układ torów. Będzie dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń. Dodatkowy zakres prac w Kobierzycach, który umożliwi lepsze podróże koleją na Dolnym Śląsku i optymalne wykorzystanie linii i stacji w Kobierzycach, wymagał więcej czasu na realizację projektu. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2021 roku – zapowiadają kolejarze.

Rewitalizowany odcinek linii nr 285 z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy około 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/godz. W sierpniu 2020 roku został przywrócony ruchu towarowy Sobótka Zachodnia – Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych – w tym 6 mostów i 3 wiadukty. Łączna wartość inwestycji to blisko 217 mln złotych.

Jak często będą kursować pociągi?

Przypomnijmy, że Koleje Dolnośląskie zamierzają wypuścić na tę linię kupione w ubiegłym roku hybrydowe Impulsy. Dodajmy, że na początku maja na facebookowej grupie Koleją po Dolnym Śląsku opublikowano projekt oferty przewozwoej dla województwa dolnośląskiego 2021/2022. Wynika z niego, że dziennie pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą ma kursować 10 par pociągów.

Termin uruchomienia wojewódzkich kolejowych połączeń pasażerskich na rewitalizowanej obecnie linii kolejowej nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Kobierzycami, Sobótką i Świdnicą uzależniony jest od zakończenia prac remontowych realizowanych przez zarządcę linii tj. Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zgodnie z dotychczas przekazywanymi informacjami przez PKP PLK S.A. linia ma być oddana do eksploatacji wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów tj. od 12 grudnia 2021 roku – informował nas w maju Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka Dolnego Śląska.

Jak wyjaśniał Nowakowski, tabele, które pojawiają się w mediach i na forach internetowych, przedstawiają projekt oferty przewozowej (a nie rozkładu jazdy pociągów, bo ten jest aktualnie przygotowywany przez PKP PLK S.A.) przygotowanej w oparciu o możliwości techniczne infrastruktury kolejowej (przepustowość), możliwości eksploatacyjno-organizacyjne przewoźników (dostępność taborowa) oraz finansowe organizatora związane z koniecznością pokrycia szacowanego deficytu połączeń.

Prace nad ostatecznym kształtem oferty przewozowej na linii Wrocław Gł. – Kobierzyce – Sobotka – Świdnica Miasto i rozkładem jazdy pociągów zakończą się w IV kwartale 2021 r. a ostateczna liczba uruchamianych połączeń (w tym osobowych i przyspieszonych) uzależniona będzie, oprócz czynników wymienionych powyżej, od zaangażowania lokalnych samorządów (gmin i powiatów) obsługiwanych przez te połączenia, we współfinansowanie połączeń – dodawał Michał Nowakowski.

Źródło: https://www.facebook.com/groups/kolejdolnyslask/