Nawet do 350 km/h będą mogły rozpędzić się pociągi na nowej, ponad 200-kilometrowej linii z Wrocławia przez Sieradz do Łodzi, która powstanie w ramach tzw. szprychy nr 9 Kolei Dużych Prędkości. Właśnie podpisano kontrakt na studium wykonalności dla tej trasy.

Przypomnijmy, w pierwszej połowie czerwca spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejsze oferty w dwóch przetargach na prace przygotowawcze dla odcinków: Łódź–Sieradz–Wrocław i Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica z Czechami. To element przygotowań do budowy w naszym kraju linii dużych prędkości.

W ubiegłym tygodniu Centralny Port Komunikacyjny podpisał kontrakt na studium wykonalności dla nowej trasy kolejowej, która połączy Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i granicą z Czechami. Ten odcinek będzie liczył 60 kilometrów.

Z kolei we wtorek 24 sierpnia, na wrocławskim Dworcu Głównym, który – jak ostatnio donosiliśmy – jest najpopularniejszym dworcem kolejowym w Polsce, przedstawiciele spółki CPK podpisali umowę na prace przygotowawcze dla ponad 200-kilometrowego odcinka szprychy nr 9: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław.

Pociągi będą mogły jechać nawet 350 km/h

Kontrakt podpisany z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria jest wart 38,1 mln złotych netto. Przedmiotem zamówienia jest studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa dla odcinka między Łodzią a Wrocławiem. Jak informują przedstawiciele CPK, prędkość projektowa (czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach) wyniesie 350 km/h, zaś eksploatacyjna (taką pociągi osiągną w pierwszym etapie) to 250 km/h.

Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nietrakcyjne i rozczarowujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK. Dzięki nim podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz.10 min, a do Warszawy do 1 godz. 55 min – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Na przygotowanie studium wykonawca ma około 10 miesięcy. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także specjalistyczne analizy: techniczne, środowiskowe i przestrzenne. Dzięki temu możliwe będzie wybranie tzw. wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.

Z Dolnego Śląska szybciej do stolicy

Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, podkreśla, że odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź – Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju.

Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport – dodaje Wild.

Jak informuje CPK, umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego na początku czerwca podpisano umowę na prace przygotowawcze.

Te dwie linie stanowią – razem z odnogą do Poznania – tzw. “igrek”, czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce – zapowiadają przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Program inwestycji kolejowych CPK oznacza budowę na Dolnym Śląsku około 119 km nowych linii kolejowych i modernizację 126 km tych już istniejących. Szacuje się, że w zasięgu transportu kolejowego znajdzie się wtedy około 2,3 mln mieszkańców województwa, a czasy przejazdów z dolnośląskich miast do stolicy znacząco się skrócą.

fot. CPK

Kolej dużych prędkości z Warszawy aż do Pragi

Przypomnijmy, że w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie linia dużych prędkości z Warszawy, przez Wrocław, aż do polsko-czeskiej granicy. Nowe linie kolejowe, dla których zlecono opracowanie STEŚ, będą częścią tej trasy. Jak z kolei informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, nasi południowi sąsiedzi przygotują kompleksową analizę uruchomienia takiej linii od granicy do Pragi.

Do Pragi dojedziemy z Wrocławia – po zrealizowaniu inwestycji także przez Czechów – w 2 godz. 30 min (dziś potrzeba na to dwa razy więcej czasu). Znacząco skróci się czas przejazdu z Warszawy do Pragi: z obecnych 8 godz. 30 min do 4 godz. 30 min – zaznaczają przedstawiciele CPK.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane po polskiej stronie mają ruszyć w 2023 roku. Spółka CPK zapowiada, że odcinek między Warszawą a granicą zostanie uruchomiony jednocześnie z lotniskiem. Program kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów kraju do Warszawy i CPK.

Zdjęcie główne: CPK