Znamy już wszystkie firmy, które opracują studia nowych tras w ramach pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Szybkie pociągi pojadą nią z Warszawy – przez Łódź i Wrocław – do czeskiej granicy. A docelowo aż do Pragi.

Jak informowaliśmy w tydzień temu, Centralny Port Komunikacyjny zawarł kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka linii dużych prędkości. Podpisana umowa dotyczy prawie 140-kilometrowego odcinka: Warszawa – CPK – Łódź.

– To historyczny moment. Wspólnie z wykonawcą przygotujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla pierwszej linii KDP w Polsce. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę – mówił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 roku. Docelowo trasa zostanie przedłużona do Wrocławia i Poznania. Również na samym Dolnym Śląsku ruszyły już pierwsze przygotowania do budowy linii dużych prędkości.

fot. CPK

Z Łodzi do Wrocławia…

W czwartek 10 czerwca rozstrzygnięto postępowanie na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 na odc. Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny”. Tu z kolei zgłosiły się 4 zainteresowane firmy, które zaproponowały kwoty od niecałych 47 do ponad 67 mln złotych brutto. Najkorzystniejszą (i najtańszą) ofertę złożyło konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM.

Jak tłumaczą przedstawiciele CPK, celem projektu jest poprawa konkurencyjności kolei w korytarzu Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań, a także relacji zagranicznych w kierunku Czech i Niemiec.

Korzystnie wpłynie również na powiązania transportowe miast południowej Wielkopolski (Kalisz i Ostrów Wlkp.). Ograniczy wykluczenie transportowe poprzez wykorzystanie infrastruktury do obsługi szybkich połączeń wojewódzkich, w tym zwłaszcza południowo-zachodnich rejonów województwa łódzkiego (m.in. Sieradz, Wieruszów, Wieluń) – dodają.

Zgodnie z dokumentacją przetargową, w zakresie włączenia linii KDP w obszar Wrocławskiego Węzła Kolejowego – ze względu na prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. równoległe prace studialne w ramach Wstępnego Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego, wykonawca założy na odcinku odpowiednio (w zależności od wariantu) Czernica Wrocławska – Wrocław Główny, Święta Katarzyna – Wrocław Główny, przebieg linii KDP jako 2-torowej linii niezależnej od infrastruktury PKP PLK.

… i dalej do granicy

Z kolei w piątek 4 czerwca rozstrzygnięty został przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu “Budowa linii kolejowych nr 267 i 268 na odc. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa”. Wpłynęło łącznie 6 ofert, które wahały się od 18,5 do prawie 42 mln złotych brutto, a za najkorzystniejszą została uznana najtańsza z nich, złożona przez spółkę BFF.

Projekt zakłada powstanie dwóch nowych linii – nr 267, łączącej linię kolejową nr 274 (szlak Żarów – Jaworzyna Śl.) ze stacją Świdnica Miasto oraz nr 268, pomiędzy stacjami Świdnica Miasto i Lubawka oraz dalej do granicy z Czechami (w okolicy miejscowości Královec).

Nowa linia kolejowa utworzy nowy kolejowy korytarz międzynarodowy stanowiący łącznik pomiędzy polskimi i czeskimi odcinkami Kolei Dużych Prędkości. Projekt zakłada stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Jeleniej Góry (i kurortów karkonoskich), Wałbrzycha i Pragi z Wrocławiem, Warszawą i CPK – informują przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak czytamy w dokumentach przetargowych, wykonawca powinien uwzględnić transgraniczny aspekt projektu, a w tym zakresie niezbędna będzie współpraca z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej. Konieczne będzie także zapewnienie rozwiązań infrastrukturalnych, które przeniosą przewidywany ruch pociągów.

Dla przejścia przez obszar śródmieścia Świdnicy będzie się to wiązało z koniecznością przeanalizowania wariantów podziemnej stacji kolejowej i odcinków tunelowych linii kolejowych na obu podejściach do niej. Również na odcinku Wałbrzych – Lubawka przewidywane są odcinki tunelowe – we wszystkich wariantach – tłumaczą przedstawiciele CPK.

fot. CPK

Koleją dużych prędkości z Warszawy do czeskiej granicy

Przypomnijmy, że w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie linia dużych prędkości z Warszawy, przez Wrocław, aż do polsko-czeskiej granicy. Nowe linie kolejowe, dla których zlecono opracowanie STEŚ, będą częścią tej trasy – na obu prędkość przejazdu pociągów ma wynosić do 250 km/h. Jak z kolei informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, nasi południowi sąsiedzi przygotują kompleksową analizę uruchomienia takiej linii od granicy do Pragi.

Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/h przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski.

Trasa w kształcie litery „Y” rozgałęzi się w Sieradzu, dawnym królewskim mieście. Jedna odnoga pojedzie na Wieruszów, znajdujący się na historycznym bursztynowym szlaku, aż do Wrocławia, miasta 118 mostów i Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W Jaworze i Świdnicy można obejrzeć Kościoły Pokoju, największe drewniane budowle o funkcjach religijnych w Europie, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jadąc dalej, dotrzemy do Wałbrzycha i Lubawki, skąd da się już wyruszyć w Sudety, Karkonosze, Góry Sowie i Góry Stołowe (w których kręcono np. „Opowieści z Narni”) albo jechać dalej – do czeskiej Pragi – wyliczają przedstawiciele CPK.

fot. CPK

Pierwsze linie mają być gotowe w 2027 roku

Dzięki planowanym inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 9, Wrocław i Dolny Śląsk zostaną połączone z Centralnym Portem Komunikacyjnym w czasie poniżej 2 godzin. Jak zaznaczają przedstawiciele spółki, nowe odcinki torów w korytarzu Warszawa-CPK-Wrocław-Praga nie tylko radykalnie skrócą czas dojazdu do Wałbrzycha czy Jeleniej Góry, ale pozwolą także na włączenie w tę ekspresową relację 60-tysięczną Świdnicę.

Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Wschowa, dziś wykluczona transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Poznania i Szczecina. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę: przez Lubawkę do czeskiej Pragi czy ze Słubic do Berlina – tłumaczył Mikołaj Wild.

Zgodnie z zapowiedziami CPK, przedsięwzięcia składające się na część lotniskową przewidziane są do realizacji do końca 2027 roku. Wraz z nowym węzłem przesiadkowym zostanie uruchomionych pierwszych 530 km nowych linii kolejowych, w tym trasa Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica z Czechami. Wszystkie przedsięwzięcia dotyczące części kolejowej (blisko 1800 km nowych linii) mają być realizowane do końca 2034 roku, czyli w następnych dwóch perspektywach finansowych UE.

Zdjęcie główne: CPK