W ciągu najbliższych kilku lat Koleje Dolnośląskie kupią 28 nowoczesnych pociągów, wyposażonych m.in. w klimatyzację i Wi-Fi, które będą kursować na liniach aglomeracyjnych. O poprawę jakości kolei na Dolnym Śląsku walczą też wrocławscy aktywiści, którzy złożyli swoje uwagi do Krajowego Programu Kolejowego.

Koleje Dolnośląskie

mat. prasowe

Koleje Dolnośląskie są najdynamiczniej rozwijającym się przewoźnikiem regionalnym w Polsce. Przedstawiciele KD podkreślają, że stały wzrost liczby pasażerów stawia przed spółką nowe wyzwania. By jeszcze lepiej spełniać potrzeby klientów, konieczny jest nowoczesny tabor, czyli nowe, szybkie i wygodne pociągi.

W 2014 roku z Regionalnego Programu Operacyjnego spółka kupiła sześć nowych pociągów, a w 2015 roku – dziesięć. To nie koniec – w perspektywie do 2022 roku zakupionych zostanie 28 pociągów, z czego w ciągu najbliższych dwóch lat Koleje Dolnośląskie wzbogacą się aż o 11 takich maszyn.

Klimatyzacja i Wi-Fi w każdym pociągu

Będą to pojazdy elektryczne i pięcioczczłonowe, wyposażone w klimatyzację, fotele z dostępem do gniazd zasilania, biletomaty i Wi-Fi. Pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnych systemów informujących o możliwych przesiadkach zarówno do innych pociągów, jak i komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Pociągi będą też bardziej przestronne niż dotychczasowe – w pojeździe znajdzie się od 220 do 260 miejsc siedzących , a około 520 ogółem.

– Nowoczesna, punktualna kolej, którą oferujemy jest alternatywą dla komunikacji samochodowej. Doświadczenie pokazuje, że dolnośląskie połączenia kolejowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem podróżnych, dlatego zamawiamy najnowocześniejsze pociągi 5-członowe, które przyjmą na pokład jeszcze więcej pasażerów – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Koleje Dolnośląskie

mat. prasowe

Gęstsza siatka połączeń aglomeracyjnych

Nowy tabor będzie obsługiwał połączenia na liniach aglomeracyjnych.

– Zagęszczamy siatkę połączeń na kierunkach aglomeracyjnych: Legnica, Wołów, Oborniki Śląskie, Trzebnica, Strzelin. Będziemy też otwierać nowe linie – dodaje Jerzy Michalak.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przeznaczy na zakup pociągów ponad 250 milionów złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Planowana jest również budowa hali remontowo-technicznej zlokalizowanej w obrębie węzła wrocławskiego na terenie przyległym do Dworca Głównego. Realizacja tego obiektu – obsługującego w przyszłości pociągi kolei aglomeracyjnej – będzie związana ze współpracą z Przewozami Regionalnymi, które są administratorem terenu oraz torowisk.

Aktywiści walczą o lepszą kolej w regionie

Tymczasem wrocławscy aktywiści z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, Towarzystwa Benderowskiego i Akcji Miasto walczą o remont linii kolejowych i budowę nowych przystanków w naszym regionie.

– W kolei w Polsce, w tym na Dolnym Śląsku, drzemie ogromny potencjał, który jednak od lat nie jest wykorzystywany. Co gorsza, infrastruktura kolejowa w naszym kraju jest zaniedbana. Mamy jednak szansę, aby to zmienić za pomocą rozsądnie zaplanowanego Krajowego Programu Kolejowego – tłumaczą społecznicy.

Ich zdaniem obecna wersja Krajowego Programu Kolejowego nie przewiduje pełnego wykorzystania potencjału kolei na Dolnym Śląsku i w aglomeracji wrocławskiej.

– To niepokojące, że niektóre bardzo ważne inwestycje pozostają poza listą zadań przewidzianych do realizacji – podkreślają.

Dlatego też wrocławskie ruchy miejskie apelują o uwzględnienie potrzeb regionu w KPK, czyli najważniejszym dokumencie strategicznym, zawierającym wszystkie zadania inwestycyjne, jakie są przewidziane do realizacji na polskiej kolei w ciągu najbliższych 7 lat.

Kolej aglomeracyjna sprawą kluczową dla Dolnego Śląska

Społecznicy postulują: modernizację linii nr 143 Wrocław – Oleśnica, modernizację linii nr 276 Wrocław – Kłodzko – Międzylesie, budowę nowych przystanków (m. in. Osiedle Sobieskiego, Stabłowice, Lipa Piotrowska, Karłowice, Mirków), przebudowę linii nr 751 w rejonie ronda Rotmistrza Pileckiego i ul. Strzegomskiej (w celu budowy linii tramwajowej na Muchobór Wielki) oraz rozbudowę sieci na potrzeby rozwoju kolei aglomeracyjnej (budowa dodatkowych torów i modernizacja urządzeń sterowania ruchem).

– Uwzględnienie na liście podstawowej programu i realizacja ważnych projektów kolejowych w naszym województwie poprawi mobilność i jakość życia Dolnoślązaków. Szybka i niezawodna kolej da też impuls do rozwoju turystyki w regionie. Możliwość sprawnego przemieszczania się pomiędzy takimi miastami, jak m.in. Oleśnica, Strzelin, Wołów, Kłodzko, Międzylesie i Wrocław jest sprawą kluczową dla województwa – tłumaczy Aleksandra Zienkiewicz, prezes Towarzystwa Benderowskiego.

Aleksander Obłąk z Akcji Miasto przypomina, że to kolejne działanie w ramach akcji “Kolej na Dolny Śląsk”.

– Rozpoczęliśmy ją ponad rok temu, gdy przekonaliśmy kilka tysięcy mieszkańców regionu do poparcia naszej petycji do ministerstwa infrastruktury ws. remontów i modernizacji linii w województwie dolnośląskim. W ostatnich miesiącach przekonywaliśmy też Gminę Wrocław do partycypacji w kosztach budowy przystanków kolejowych i zwiększania liczby kursów pociągów na terenie aglomeracji – wylicza Aleksander Obłąk.