4 panele dyskusyjne, 23 panelistów, ponad 300 uczestników oraz 20 000 oglądających konferencję online – tak w skrócie można podsumować piątą edycję Made in Wroclaw, która w formule hybrydowej odbyła się 20 października 2021 roku.

Made in Wroclaw to wyjątkowe wydarzenie, które już od pięciu lat organizowane jest przez Miasto Wrocław i Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. W tym roku odbyło się ono pod hasłem Driven by intelligence, w formule hybrydowej – offline we Wrocławskim Centrum Kongresowym i online.

Driven by intelligence!

KonferencjaMade in Wroclaw już na stałe wpisała się w kalendarz wrocławskich wydarzeń i jest miejscem do dyskusji o przyszłości biznesu, nauki i innowacji.

Co roku, w te jesienne dni, czekam na to wydarzenie – mówił w trakcie otwarcia konferencji Jakub Mazur, Wiceprezydent Wrocławia. Tutaj mówi się o tym, co najważniejsze dla miasta a wzorce, które razem tworzymy, są później wdrażane także w innych miastach i krajach, co nas bardzo cieszy. Wrocław stawia na rozwój, a sztuczna inteligencja jako zjawisko, już dotyka nas w wielu aspektach naszego życia, wpływając na jego jakość.

Made in Wroclaw to też wydarzenie, które pokazuje, że mimo przeszkód i wyzwań, jak np. tych związanych z wpływem pandemii COVID-19 na gospodarkę, wrocławski biznes nie zwalnia tempa i dynamicznie się rozwija. Mocno skupiała się na tym poprzednia edycja wydarzenia, nie inaczej było w tym roku. Made in Wroclaw 2021 było poświęcone coraz powszechniej obecnej w naszym życiu sztucznej inteligencji.

Wdrażanie innowacji, czy dokonywanie przełomów technologicznych w firmach, zajmuje już nie kilka lat, a kilka miesięcy. Zawdzięczamy to otwarciu się na nowe technologie. Duża część z nich wiąże się ze sztuczną inteligencją, która coraz śmielej wkracza w każdą dziedzinę gospodarki i daje wiele szans rozwój.– mówiła Magdalena Okulowska, Prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Zobacz także: Robotyzacja pozwoli nam być lepszymi ludźmi

fot. materiał prasowe

Cztery panele, cztery oblicza AI

Na konferencję Made in Wroclaw, którą prowadził Jarosław Kuźniar, składały się cztery panele dyskusyjne poświęcone roli lidera i zarządzaniu w dobie sztucznej inteligencji, branży e-commerce będącej siłą współczesnych zakupów, rozwojowi sektora MedTech napędzanego przez AI oraz Smart City, czyli sztucznej inteligencji w mieście.

W trakcie pierwszego panelu dyskusja skupiła się na omówieniu wyzwań, które stoją przed liderami i ich zespołami w dobie sztucznej inteligencji, która nie jest już przyszłością, ale teraźniejszością. Eksperci omawiali m.in. kwestię tego, jak pokazać pracownikom, że stosowanie technologii opartych o sztuczną inteligencję może być dla nich dobre.

Bardzo ważną rolą lidera, ale też całej organizacji, jest przekonanie pracowników do tego, że automatyzacja może im pomóc. Stosowanie jej w procesach, które są trudne, szkodliwe dla zdrowia, czy też żmudne, może ułatwić pracę ludziom, a nie ich zastąpić – mówiła w trakcie panelu Małgorzata Strzelbicka, Prezes Zarządu, MST Automation Sp. z o.o. – AI jest panaceum na braki kadrowe, a także uatrakcyjnia codzienną pracę, wykonywane czynności, obowiązki zawodowe – dodawała ekspertka.

fot. materiał prasowe

Kolejny panel dyskusyjny pt. „E-commerce – inny wymiar zakupów” poświęcony był rozmowie o wpływie technologii AI na jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, czyli e-commerce. W trakcie panelu mieliśmy okazję poznać przykłady rozwiązań związanych z wykorzystaniem AI w procesach magazynowych, logistycznych, czy obsłudze klienta. Podkreślano, że automatyzacja nie eliminuje ludzi z procesów magazynowych.

Nadal są oni potrzebni, ale specyfika ich pracy zaczyna się zmieniać – wymaga nabycia nowych kwalifikacji. Wraz z wprowadzaniem inteligentnych rozwiązań do naszej branży, pojawiają się też nowe stanowiska pracy związane z utrzymywaniem robotów, rozwiązywaniem problemów, czy zarządzaniem przepływem. Nowe technologie i sztuczna inteligencja wpływają na to, jak będą funkcjonować nasze magazyny w przyszłości i choć zmieniają one rolę, jaką odgrywają w nich pracownicy, to bez wątpienia nadal będą oni ich głównym ogniwem – wyjaśniał Sławomir Płonka, General Manager z firmy Amazon.

fot. materiały prasowe

Wiele szans, wiele wyzwań

Trzeci panel dyskusyjny poruszył temat rozwiązań dla inteligentnych miast. Eksperci zastanawiali się nie tylko nad tym, dlaczego miasta powinny być smart, ale też przybliżyli przykłady, wdrożenia idei smart city np. w kierowaniu komunikacją publiczną. Podkreślono też, że wdrażanie sztucznej inteligencji w mieście wymaga otwarcia się na innowacje związane z wykorzystaniem danych, ale też współpracę ze środowiskiem naukowym i biznesowym.

Ostatni z paneli dyskusyjnych poświęcony był napędzanej przez AI branży MedTech. Według najnowszego raportu przygotowanego przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej pt. „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej 2021”, to właśnie ten obszar jest jednym z najważniejszych zastosowań technologii AI rozwijanych we Wrocławiu – aż 39% badanych firm wskazało, że to właśnie w obszarze MedTech oferuje swoim klientom rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją. W trakcie panelu eksperci rozmawiali o stosowaniu sztucznej inteligencji w branży MedTech, które wiąże się z wieloma szansami, ale też wyzwaniami.

Medycyna personalizowalna to Święty Graal systemu opieki zdrowotnej. Żeby mogła być wdrażana przez sektor MedTech, niezbędne jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, nowych technologii ogólnie. Co ważne, tylko tego typu rozwiązania są w stanie dostarczyć spersonalizowaną medycynę na poziomie globalnym – mówił w trakcie panelu Szymon Zyśko, VP R&D z firmy S3 Connected Health.

fot. materiały prasowe

Każdy z paneli był poświęcony innemu obszarowi wykorzystania sztucznej inteligencji, łączyło je jednak to, że z jej rozwojem we Wrocławiu, wiąże się współpraca z lokalnym sektorem IT. 

Branża IT już rozmawia z władzami Wrocławia o stworzeniu strategii miasta w zakresie AI. Potrzebujemy wizji do przodu, a przyszłość to MedTech, Smart City i e-commerce. Już mamy firmy technologiczne, które w tych dziedzinach z powodzeniem działają i to mogą być strategiczne obszary dla przyszłości Wrocławia – podsumował Grzegorz Rudno-Rudzinski, ITCorner, Unity Group.

Integracja wrocławskiego ekosystemu startupowego

Nowością tegorocznej edycji było Studio Made in Wroclaw. Była to okazja do tego, by dowiedzieć się, co słychać m.in. we wrocławskich startupach i sprawdzić, nad czym pracują działające we Wrocławiu międzynarodowe firmy rozwijające różnorodne innowacje. Mogliśmy poznać 15 innowacyjnych firm i instytucji, które właśnie we Wrocławiu rozwijają swoją działalność. Jak zawsze była też okazją do networkingu, nawiązywania nowych kontaktów biznesowych i integracji wrocławskiego ekosystemu startupowego, który miał okazję do spotkania się w trakcie wydarzenia towarzyszącego konferencji.

Made in Wroclaw 2021 zostało zorganizowane przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław.

Foto główne: materiały prasowe