W przyszłym roku magistrat na inwestycje rowerowe wyda 17 mln złotych. Za te pieniądze powstaną kolejne trasy dla cyklistów. Pojawią się też nowe stacje roweru miejskiego.

Rower

CC0 Public Domain

Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we wrocławskim magistracie, wylicza, że tylko w 2016 roku we Wrocławiu przybyło 15 kilometrów nowych tras rowerowych.

– Łącznie aktualna długość sieci dróg rowerowych to 255 kilometrów. A do tego trzeba doliczyć prawie 100 km tras, które zostały wytyczone na wałach przeciwpowodziowych – podkreśla Chojnacki.

Nowe trasy w centrum i wzdłuż Odry

Wśród najważniejszych, zrealizowanych w tym roku inwestycji, są m.in. nowe trasy na ulicy Mickiewicza, Marszowickiej, łącznik ulicy Buforowej z Konduktorską, kontrapas na ulicy Kościuszki czy przedsięwzięcia w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, czyli trasy na ulicy Traugutta, Powstańców Śląskich czy dokończenie zwycięskiego projektu z WBO 2014, obejmującego wytyczenie dróg dla cyklistów w ciągu ulic Grodzka-Nowy Świat-Kazimierza Wielkiego.

Wrocławskim rowerzystom łatwiej jeździ się także wzdłuż Odry – powstały nowe kładki pod mostem Szczytnickim, mostami Jagiellońskimi, mostem Warszawskim czy mostem Pokoju (to ostatnie przedsięwzięcie zrealizowano w ramach modernizacji bulwaru Dunikowskiego).

– Poprawiamy też cały czas bezpieczeństwo. W trakcie realizacji jest wyniesienie 11 przejazdów rowerowych i przejść dla pieszych. A dzięki zmianie stosownego rozporządzenia, sukcesywnie wprowadzamy możliwość ruchu rowerowego pod prąd na drogach jednokierunkowych. Już wprowadziliśmy to na 24 ulicach, w kolejce czeka kolejnych 50 – mówi Daniel Chojnacki.

Wrocławianie przesiadają się na rowery

Urzędnicy podkreślają, że rowerzystów we Wrocławiu wciąż przybywa. W latach 2014-2016 zanotowano wzrost ruchu rowerowego o 14,8 procent. A podróże na “dwóch kółkach” stanowią aktualnie 6 procent całego ruchu w stolicy Dolnego Śląska.

Z przeprowadzonych przez magistrat pomiarów ruchu rowerowego wynika, że choćby przez skrzyżowanie ulicy Powstańców Śląskich ze Swobodną, w godzinach szczytu, przejeżdża w ciągu godziny 822 rowerzystów.

– Czyli mniej więcej co 4 sekundy pojawia się tam kolejny cyklista – wylicza Daniel Chojnacki.

Prawie tak samo popularny jest most Grunwaldzki – tam w szczycie przejeżdża 691 rowerzystów na godzinę.

Inwestycje rowerowe 2017

W przyszłym roku program rowerowy będzie opiewał na 17 mln złotych. Z tych pieniędzy urzędnicy sfinansują szereg inwestycji.

– Cel, który przyświeca nam cały czas, to połączenie tras rowerowych w spójny system – tłumaczy oficer rowerowy.

Nowe trasy powstaną m.in. na ulicy Piłsudskiego (od placu Legionów do Świdnickiej), w ciągu ulic Dubois-Drobnera-Łokietka czy wzdłuż ulic Na Grobli, Traugutta i Pułaskiego.

Przedłużona zostanie także trasa na ulicy Stawowej – w stronę ulicy Borowskiej – tak, by połączyła się z nową drogą rowerową, która powstaje wzdłuż ulicy Ślężnej. Miasto rozpocznie też dużą inwestycję na ulicy Grabiszyńskiej – powstanie tam długa trasa dla cyklistów od alei Hallera aż do placu Legionów.

Nowe trasy planowane są też na alei Hallera (od Grabiszyńskiej do Odkrywców), ulicy Trzebnickiej (między Słowiańską a Ołbińską), Żmigrodzkiej (od mostu Trzebnickiego do al. Kasprowicza), Nowej (między Fosą Miejską a ulicą Piotra Skargi), Wyszyńskiego (w okolicy Sienkiewicza, Nowowiejskiej i Damrota), Sułowskiej (od ulicy Żmigrodzkiej do Widawy), Powstańców Śląskich (od ulicy Orlej do Krzyckiej) i Karkonoskiej (od Krzyckiej do Francuskiej).

Będą nowe stacje roweru miejskiego

Na przełomie listopada i grudnia zakończył się szósty już sezon funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Był on rekordowy – w ciągu dziewięciu miesięcy wrocławianie wypożyczali rowery milion razy, czyli o 150 tysięcy więcej niż w zeszłym roku, a w systemie zarejestrowało się 26 tysięcy nowych użytkowników.

– W tym roku rowerzyści miejscy we Wrocławiu naprawdę rozbili bank! Już poprzedni sezon był przełomowy z uwagi na przeprowadzoną rozbudowę i modernizację infrastruktury oraz ogromny skok natężenia wynajmów, jednak teraz udało się nam wejść na zupełnie nowy poziom popularności wypożyczalni. Nigdy wcześniej korzystanie z rowerów miejskich nie było tutaj tak masowym zjawiskiem – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.

Obecnie do dyspozycji wrocławskich rowerzystów jest 76 stacji. Pewne jest także, że powstanie dziewięć nowych. To zasługa wrocławian, którzy zagłosowali na rowerowe projekty w ramach tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Nowe stacje pojawią się na Sołtysowicach, Ołtaszynie i Muchoborze Wielkim

– Chcemy, żeby one pojawiły się już w przyszłym roku. Będziemy o tym rozmawiać z operatorem – zapowiada Daniel Chojnacki.

Na razie nie wiadomo, czy oprócz tych 9 nowych stacji, miasto albo operator dostawią kolejne.

– Zastanawiamy się nad możliwością dalszej rozbudowy systemu, ale żadne wiążące decyzje jeszcze nie zapadły – zaznacza Chojnacki.