Przedstawiciele rządu informują o dodatkowych prawie 5 mld złotych dla Dolnego Śląska na budowę dróg ekspresowych S8 i S5, którymi z Wrocławia dojedziemy do Kłodzka i Bolkowa. Obie trasy stworzą tzw. sudecki ygrek.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek 16 czerwca nowelizację uchwały w sprawie „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.)”, która zakłada zwiększenie wydatków w ramach tego programu o ponad 21 mld złotych. Niemal 5 mld złotych z tej dodatkowej puli ma zostać przeznaczonych na drogi na Dolnym Śląsku.

Chodzi o S8 z Wrocławia do Kłodzka oraz S5 z Wrocławia przez Sobótkę wpinającą się do drogi S3 na wysokości Bolkowa. W ten sposób wywiązujemy się z naszych zobowiązań, które podjęliśmy dwa lata temu, deklarując, że skomunikujemy południe Dolnego Śląska z resztą regionu i otworzymy ten obszar na resztę kraju – mówił we Wrocławiu Michał Dworczyk, szef Kancelarii Premiera.

Zgodnie z informacjami rządu, podział dodatkowych środków dla Dolnego Śląska ma wyglądać tak:

  • Budowa drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko – rozpoczęcie realizacji: 74,5 km, więcej o 2,8 mld zł
  • Budowa drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3) – rozpoczęcie realizacji: 50 km, więcej o 2 mld zł

“Sudecki ygrek” powstanie

Przypomnijmy, o tym, że rząd znalazł pieniądze na budowę tzw. sudeckiego ygreka informowaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Wówczas podano, że 2 mld zł z PBDK trafią na Dolny Śląsk i zostaną przeznaczone na rozpoczęcie budowy dwóch nowych dróg ekspresowych: miliard złotych na S8 z Wrocławia do Kłodzka i miliard na S5 z Sobótki, przez Świdnicę i okolice Wałbrzycha, aż do Bolkowa.

Z kolei wczoraj donosiliśmy, że powoli dobiegają końca prace nad Studium Korytarzowym drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków, które uwzględnia włączenie się w zaprojektowany przebieg drogi ekspresowej S8 Wrocław-Łagiewniki, dla której w lipcu planowane jest wystąpienie z wnioskiem o uzyskanie decyzji środowiskowej. Trasa S8 z Wrocławia do Kłodzka powstanie w trzech odcinkach.

Złożenie wniosków do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowych dla wszystkich trzech odcinków planowane jest w lipcu i na początku sierpnia 2020 r. W czasie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych odbędą się konsultacje społeczne. Realizację około 80-kilometrowego odcinka przyszłej S8 podzielimy na krótsze odcinki: Kłodzko – Ząbkowice, Ząbkowice – Łagiewniki, Łagiewniki – Wrocław (Magnice) – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodają, że podział inwestycji na trzy krótsze odcinki sprawi, że jej przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizacja będą przebiegały sprawniej.

– Każdy z tych etapów jest niezwykle złożony, więc takie podejście przyniesie obiektywne korzyści i ułatwi zrealizowanie tej inwestycji. Krótsze odcinki to również większa konkurencyjność na etapie przetargu. Pierwszy wniosek do RDOŚ będzie dotyczył odcinka Wrocław (Magnice) – Łagiewniki, a jako trzeci złożony zostanie wniosek dotyczący odcinka Ząbkowice – Kłodzko – zaznaczają drogowcy.

fot. GDDKiA