Na siedmiu pętlach tramwajowych we Wrocławiu pojawią się smarownice. Dzięki nim wagony będą mniej eksploatowały szyny na łukach, poprawią bezpieczeństwo przed wykolejeniem. Tym samym MPK zaoszczędzi na konserwacji torów czas i pieniądze. Będzie też ciszej!

Dotychczas smarownice zamontowano pilotażowo na pętli Tarnogaj oraz na nowo wyremontowanym torowisku na skrzyżowaniu ul. Kołłątaja/Peronowej/Piłsudskiego. W ramach prac torowych w ciągu ulicy Olszewskiego smarownice pojawią się w tym roku na pętli Biskupin. Jak poinformował na swoim profilu na Facebooku Prezydent Jacek Sutryk, MPK planuje puścić tam ruch już 1 maja 2021 roku.

Sześć nowych smarownic

MPK Wrocław ogłosiło właśnie przetarg na montaż kolejnych takich urządzeń w mieście.

Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Wszystko bez udziału motorniczego – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Szyny nie tylko eksploatują się przez to wolniej, ale także niwelujemy pisk, który powstaje, gdy tramwaj jedzie po łuku.

Jak informowaliśmy w marcu 2021 roku wrocławianie mieszkający przy pętlach skarżyli się na dokuczliwy pisk. Tak było m.in. przy pętli na Księżu Małym, gdzie ostatni tramwaj linii nr 3 odjeżdża na kwadrans przed północą. Dzięki nowym smarownicom, wagony te będą przejeżdżały ciszej oraz będą mniej zużywać szyny.

Oprócz smarownic na Biskupinie i Tarnogaju urządzenia zainstalujemy na pętlach: Leśnica, Kromera, Sępolno, Księże Małe, Klecina i Oporów. ­Nie wykluczamy, że w kolejnych latach będziemy je montować w innych miejscach – dodaje Balawejder.

Jak zaznacza przewoźnik, środek smarujący będzie biodegradowalny, nie zagrażający środowisku i wykonany z bezpiecznych dla przyrody składników. Smar nie będzie także wydłużał drogi hamowania tramwaju, więc nie będzie obawy, że motorniczy straci kontrolę nad wagonem.

Nowe smarownice

Przetarg na nowe smarownice będzie dotyczył 6 miejsc, a urządzenia redukujące hałas oraz zużycie torów pojawią się na:

  • Pętli Leśnica – smarownica jednotorowa,
  • Pętli Kromera – smarownica dwutorowa,
  • Pętli Sępolno – smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa,
  • Pętli Księże Małe – smarownica jednotorowa,
  • Pętli Klecina – smarownica dwutorowa,
  • Pętli Oporów – smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa.
materiały MPK Wrocław