Aleja Wielkiej Wyspy, czyli jedna z najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców miejskich inwestycji, wchodzi w fazę realizacji. – Obecnie jesteśmy po uzyskaniu decyzji ZRID. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności. Wykonawca od dłuższego czasu jest w blokach startowych – informują urzędnicy.

Przypomnijmy, w 2018 roku spółka Wrocławskie Inwestycje wyłoniła zwycięzcę przetargu na wykonanie projektu i budowy Alei Wielkiej Wyspy – najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Banimex i AZ-BUD. W październiku 2018 roku podpisano opiewającą na ponad 234 mln złotych umowę z wykonawcą i rozpoczęły się prace projektowe.

Kilka miesięcy temu donosiliśmy, że przeciwnicy tej inwestycji znów próbowali zablokować rozpoczęcie budowy, tłumacząc, że zagrozi ona Parkowi Szczytnickiemu i spowoduje wycięcie 1300 drzew. Urzędnicy odpierali wówczas zarzuty, podkreślając, że miasto nie łamie prawa, a drzewa w parku nie będą wycinane.

Teraz, jak informują nas przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji, decyzja ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) już została wydana.

Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności. Wykonawca od dłuższego czasu jest w blokach startowych. Teraz dopiero może rozpocząć się proces przejmowania działek pod inwestycje od różnych jednostek i podmiotów. I to ruszyło. Po przekazaniu terenu ruszą pierwsze prace – zapowiada Krzysztof Świercz z WI.

Wykonawca musi także przygotować sobie bazę budowę, a na wszystkie prace ma 26 miesięcy z wyłączeniem okresu dwóch miesięcy zimowych, kiedy warunki mogą być niekorzystne.

Najtrudniejsze prace przy AWW to budowa dwóch mostów na Odrze i Oławie. Jeden o długości 698,75 metrów – na Odrze, drugi na Oławie o długości 353,46 m. W naturalny sposób szczególnie most na Odrze będzie realizowany przez większość budowy – wyjaśnia Krzysztof Świercz.

Aleja Wielkiej Wyspy to łącznie 3,4 km drogi, 9,5 km dróg rowerowych, 12,5 km ciągów pieszych. Urzędnicy podkreślają, że nie będzie to obwodnica.

Będą tam wprowadzone ograniczenia w tonażu samochodów ciężarowych. Powstaną dwa wiadukty nad ulicą Wilczą i na wysokości ulicy Wittiga – dodaje Krzysztof Świercz.

Aleja Wielkiej Wyspy połączy ulicę Krakowską z ulicą Mickiewicza. Trasa będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę.