Od 1 października wzrosły stawki za przejazd autostradą A4 między Katowicami a Krakowem. Koncesjonariusz tego odcinka podniósł opłaty mimo negatywnego stanowiska Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków, pomimo negatywnego stanowiska GDDKiA, od 1 października 2020 r. podniesie stawki opłat za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie do 3,5 tony. GDDKiA wskazała że, wzrost stawek opłat jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy – informują drogowcy.
Jak czytamy na stronie internetowej tego odcinka A4, od 1 października 2020 r. stawka opłaty za przejazd dla pojazdów kategorii 1 (motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach) wynosi 12 zł na każdym z dwóch placów poboru opłat tj. w Mysłowicach i Balicach. Motocyklistom przysługuje bonifikata w wysokości 6 zł, zapłacą więc 6 zł na każdej bramce.

Prośby GDDKiA nie pomogły
Jak tłumaczą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej.
– GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji Stalexportu w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. W stanowisku przesłanym 31 lipca br. do Stalexportu wskazaliśmy m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu – wyjaśniają drogowcy.
Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej.
– W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania, obniżając stawki opłat – dodają drogowcy.
GDDKiA zwraca uwagę, że patrząc przez pryzmat wzrostu opłat na odcinku zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska, stawki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione.
– Stawki opłaty za przejazd autostradami w zarządzie GDDKiA, ustalone są rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. Dla pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony stawka opłaty za przejazd 1 km autostrady wynosi 10 gr. Tymczasem za przejazd 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka Katowice – Kraków zapłacimy na bramkach dwukrotnie po 12 zł (ok. 39 gr za 1 km). Dotychczas za przejazd pojazdami samochodowymi do 3,5 tony opłata na każdej z dwóch bramek wynosiła 10 zł (ok. 33 gr za 1 km) – wyliczają drogowcy.
Z autostrady na drogi lokalne
Zmiana stawki opłat, jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, może prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.
GDDKiA podkreśla, że część dróg określonych w załączniku do umowy koncesyjnej jest w sposób bardzo istotny obciążona ruchem i posiada znikome rezerwy przepustowości.
– Wzrost stawek opłat przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na tych drogach, co może istotnie, negatywnie wpłynąć na możliwości obsługi przez nie ruchu lokalnego oraz na poziom bezpieczeństwa – dodają drogowcy.