W ascetycznych wnętrzach Pawilonu Czterech Kopuł obejrzymy prawie 50 dzieł tej najbardziej znanej polskiej artystki.

Z dziełami Magdaleny Abakanowicz, czasami nieświadomie, obcował prawdopodobnie każdy mieszkaniec naszego miasta. Prace artystki można spotkać w kilku miejscach w przestrzeni publicznej Wrocławia: na tyłach Muzeum Narodowego (“Rycerze Króla Artura” i aluminiowe “Ptaki“) i przy Pawilonie Czterech Kopuł.

Ale prace artystki można obejrzeć na całym świecie: jej rzeźby z brązu i kamienia znajdziemy w Jerozolimie, Seulu czy Szanghaju, a kolejne kilkanaście prac – na terenie Stanów Zjednoczonych. O popularności Abakanowicz mogą także świadczyć ceny, które na aukcjach osiągają jej dzieła. W grudniu 2021 roku instalacja “Bambini“, składająca się z 83 figur, została sprzedana za 13,6 miliona złotych. To najdroższe dzieło sztuki w Polsce.

Abakany tkane z niepokoju

Wnętrza Pawilonu Czterech Kopuł wydają się miejscem godnym prac artystki tej klasy, i dzieł tego formatu. Instalacje wystawy pomagają zanurzyć się w świat niepokojących, człekokształtnych istot, które pytają nas – kim jesteśmy? Jaka jest nasza rola w tym jednorodnym, pognębionym tłumie? Gdzie jest nasza indywidualność? Czy może powinniśmy zgiąć plecy i zostać pośród takich samych, “patrzących” w jedną stronę niepokojących abakanów? Jeśli zdejmiemy maseczki – w niektórych pomieszczeniach można poczuć charakterystyczny zapach wełny. Pełni wrażeń zmysłowych dostarcza muzyka, a także światło – dobrane do klimatu prac artystki.

Bliskość dzieł sztuki z odbiorcą pozwala przyjrzeć się warsztatowi Magdaleny Abakanowicz – zapoznać się ze splotem tkanin, różnorodnością użytych włókien. O sposobie jej pracy przekonamy się studiując wyeksponowane w jednej z sal fragmenty korespondencji rzeźbiarki z kuratorami, muzealnikami i opiekunami jej wystaw – w pokazywanych listach widać jaką wielką wagę przykładała do odpowiedniej ekspozycji swoich prac.

Wystawę można obejrzeć do 28 sierpnia 2022 roku. Cena biletu to 35 zł na wystawę czasową i 45 zł na wystawę czasową i stałą.

fot. Arkadiusz Podstawka

Magdalena Abakanowicz [1930–2017]
Jedna z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej. W latach 1949–1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX w. tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. Abakany, opracowane jako kompozycje przestrzenne, na poły rzeźbiarskie, były przykładem nowatorskiego i oryginalnego wykorzystania tradycyjnego tworzywa. Od lat 70. artystka wykonywała duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, a także kompozycje z drewna, metalu i kamienia, m.in. serie: Alteracje, Plecy, Tłum, Embriologia, War Games.

Foto główne: Magdalena Abakanowicz, Plecy, 1976, fot. Arkadiusz Podstawka,  Muzeum Narodowe we Wrocławiu