Ponad pól tysiąca kilometrów długości, najwyższe standardy wykonawcze i malowniczy przebieg – tak ma wyglądać Dolnośląska Autostrada Rowerowa. We wtorek w Rudzie Sułowskiej samorządowcy i przedstawiciele instytucji zaangażowanych w projekt podpisali list intencyjny.

– Dzięki porozumieniu między województwem, samorządami i instytucjami państwowymi zrealizujemy inwestycję, która ustanowi nowe standardy budowy tras rowerowych. Wytyczne określone przez Instytut Rozwoju Terytorialnego pozwolą wybudować ścieżki bezpieczne, dobrze oznakowane i solidnie wykonane. Dzięki rozmowom i zawartemu porozumieniu elementy tras budowane przez poszczególne samorządy będą łączyć się w całość – wyjaśnia marszałek Dolnego Śląska Cezary Przybylski.

Inicjatorem przedsięwzięcia jest stowarzyszenie Rzeczpospolita Samorządna, skupiające kilkadziesiąt dolnośląskich samorządów i od kilku lat wspierające rozwój społeczny, gospodarczy i kulturowy w regionie.

– To wyjątkowa inwestycja integrująca samorządowców w różnych częściach Dolnego Śląska, którzy w ramach stowarzyszenia mogą realizować interesy i potrzeby swoich społeczności – wyjaśnia Dariusz Stasiak, członek zarządu tego stowarzyszenia i przewodniczący sejmikowej komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dolnośląska Autostrada Rowerowa ma być impulsem

Partnerami przedsięwzięcia, oprócz dolnośląskich samorządów, są Wody Polskie, PKP S.A., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Lasy Państwowe, czyli instytucje, które są w części właścicielami działek, przez które będzie przebiegać Dolnośląska Autostrada Rowerowa. Samorządy będą odpowiedzialne w szczególności za zapewnienie wkładu własnego do finansowania, wybór wykonawców projektu i robót budowlanych, a także późniejsze utrzymanie nowej infrastruktury.

Jak zapowiadają przedstawiciele urzędu marszałkowskiego, Dolnośląska Autostrada Rowerowa uzupełni układ transportowy na Dolnym Śląsku i pozwoli ograniczać zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Projekt nada także nowy impuls lokalnym planom rozwoju ruchu turystycznego, promocji, a także pozytywnie wpłynie na dynamiczny rozwój lokalny i regionalny.

Zawarte dziś porozumienie wpisuje się w lokalne strategie rozwoju, a także w Dolnośląską Politykę Rowerową. Realizacja wspomnianej inwestycji jest oczekiwana przez mieszkańców zarówno w aspekcie dostępności transportowej, jak i rozwinięcia wachlarza usług turystycznych – dodają urzędnicy.

Przebieg Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej mat. UMWD