Zaplanujesz podróży i kupisz bilet w autobusie lub tramwaju, a do tego już nie zapomnisz o imprezach kulturalnych i sportowych. Takie możliwości daje aplikacja Mobill, wrocławskiej firmy Solid Solutions.

Nowa aplikacja wrocławskiej firmy Solid Solutions powstała przy współpracy z Zespołem Smart City Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. W promocję aplikacji zaangażowali się zawodnicy Panthers Wrocław.

– Można powiedzieć, że projekt jest realizacją naszego [Mariusza Gaseka i Piotra Winnickiego – przyp. red.] marzenia od wielu lat, aby zakup biletów odbywał się w sposób automatyczny, w tym również za parkowanie w mieście – mówi Piotr Winnicki, kierownik projektów w Solid Solutions.

– Jeszcze jako pracownik Katedry Informatyki Ekonomicznej na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu napisałem wiele prac poświęconych temu tematowi, łącznie z wystąpieniami na konferencjach, dopiero później związałem się z firmą Solid Solutions, gdzie spotkałem osoby mające podobne zapatrywania i postanowiliśmy to razem zrealizować – dodaje Piotr Winnicki.

Chodzenie i męczenie urzędników

– Mobill jest unikalnym rozwiązaniem, które powstało dzięki integracji usług miejskich w ramach rozwoju idei Smart City Wrocław. To nowoczesne narzędzie skierowane do mieszkańca podnosi jakość i komfort życia, ale również pozwala zaoszczędzić czas – mówi Robert Bednarski, dyrektor Biura Zarządzania Projektami w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

– Nie ukrywam, że chodzenie i męczenie urzędników o możliwość instalacji beaconów w pojazdach nie było łatwe i trwało chyba dobry rok… W końcu pozwolono nam umieścić bezinwazyjne beacony na baterie, nie pozwalając ingerować w instalację elektryczną pojazdu. Oczywiście nie jest do końca idealnym rozwiązaniem, gdyż wymaga wymiany baterii, ale pozwoliło nam zacząć prace na prawdziwym organizmie – kontynuuje kierownik projektów w Solid Solutions.

Materiały prasowe

Projekt sfinansowała spółka Solid Solutions

– Miasto Wrocław nie poniosło żadnych kosztów związanych z realizacją tego zadania. Projekt działa na zasadach badawczych, podobnie jak większość projektów Smart City. Miasto podpisało umowę na realizację aplikacji bez ponoszenia kosztów – wyjaśnia Małgorzata Szafran, z Wydziału Komunikacji Społecznej.

– Projekt w całości sfinansowała spółka Solid Solutions ze środków własnych oraz kredytów komercyjnych – mówi Piotr Winnicki. – Mennica udostępnia otwarte API na zakup biletów, z którego może korzystać każdy chętny, tworzący aplikację na telefon. Z tego co słyszałem do 10 operatorów niezależnych we Wrocławiu, my jesteśmy jednym z nich. Miasto udostępnia nam dane dostępne również powszechnie tzw. OpenData, dlatego uczestniczy w promocji aplikacji, jako udanego przedsięwzięcia miasta z prywatną spółką – dodaje Piotr Winnicki.

Multimodalny planer

Pierwszą funkcją nowej aplikacji będzie multimodalny planer podróży „door to door” – „od drzwi do drzwi” oraz możliwość zapłaty za całą podróż od razu. Bez przechodzenia do innych, zewnętrznych aplikacji do płatności, bez zastanawia, jak nazywa się przewoźnik, z którym pojedziemy. Aż w końcu z uwzględnieniem komunikacji miejskiej, pociągów Kolei Dolnośląskich, rowerów miejskich, wypożyczalni aut elektrycznych, po taksówki.

– Te wszystkie ułatwienia mogą spowodować, że komunikacja miejska pozyska nowych klientów, których do tej pory odstraszało planowanie podróży czy logistyka związana z płatnościami. Teraz będzie to łatwiejsze – wylicza Mariusz Gasek, prezes firmy Solid Solutions.

Jak działa Mobill?

Aplikacja zlokalizuje nas po pozycji GPS. Domyślnie będzie proponować podróż komunikacją miejską, ale gdyby miejsce podróży będzie oddalone od przystanków, pokaże też inne warianty dojazdu. System zapamięta również nasze preferencje. Jeśli ostatnio jechaliśmy np. rowerem miejskim, w kolejnej podróży również go zaproponuje. Pasażer w ogóle nie musi znać komunikacji miejskiej. Dostanie pełny plan, z liczbą przesiadek i możliwością zapłaty.

– Płatność za tę podróż załatwimy telefonem w jednym miejscu, cena będzie całościowa. Przy części usług, jak przejazd autobusem albo pociągiem, aplikacja zapłaci za bilet natychmiast, w przypadku np. taksówki, gdzie nie będziemy znać przed podróżą ostatecznej ceny, aplikacja Mobill zablokuje szacowane środki na karcie – wyjaśnia Mariusz Gasek.

Aplikacja automatycznie wykrywa za pomocą beaconów (to małe nadajniki wykorzystujące technologię Bluetooth, których sygnał odbierają aplikacje na smartfonie) w jakiej linii tramwajowej czy autobusowej jesteśmy i od razu sugeruje nam, jaki bilet kupić.

Śledzenie ciekawych wydarzeń w mieście

Aplikacja Mobill umożliwi również planowanie indywidualnego kalendarza imprez kulturalnych i sportowych na terenie miasta.

Twórcy mają mnóstwo pomysłów na udoskonalanie i rozszerzanie funkcjonalności aplikacji Mobill. Zapowiadają możliwości płatności za parking, taryfikator best price. Tak by podróżny nawet za jednorazowe przejazdy przez 30 dni nie zapłacił więcej niż za bilet miesięczny. W planach jest również portfel z punktami lojalnościowymi, gdzie za regularne podróże będziemy mogli zdobyć zniżki do zoo, czy aquaparku.

Aplikację można pobrać zarówno dla systemu Android jak i IOS.

– Generalnie mamy znacznie więcej ciekawych koncepcji na SmartCity. Staramy się chociażby o dofinansowanie na projekt automatycznych pojazdów PRT dla komunikacji miejskiej (http://freengo.pl) – kończy Piotr Winnicki, kierownik projektów w Solid Solutions.