Stolica Dolnego Śląska nie jest już miastem o najlepszej reputacji w Polsce. W najnowszej edycji rankingu Premium Brand, Wrocław zajął drugie miejsce, oddając żółtą koszulkę lidera Krakowowi.

Rynek we Wrocławiu

fot. Pixabay.com

Pierwszy w Polsce ranking reputacji miast wojewódzkich przeprowadziła w zeszłym roku fundacja Premium Brand. Wówczas Wrocław okazał się bezkonkurencyjny i zajął pierwsze miejsce.

– W języku potocznym mówi się o czyjejś „dobrej” lub „złej reputacji”, co odzwierciedla uogólniony, całościowy pozytywny lub negatywny stosunek do danej osoby. Reputacja w odniesieniu do marek czy firm – jest również ogólnym nastawieniem do danej firmy lub marki. Inaczej można powiedzieć, że reputacja to najgłębszy, dwubiegunowy (pozytywny bądź negatywny) rdzeń skojarzeń z marką, przede wszystkim emocjonalnych, budowany za pomocą każdego elementu działalności – tłumaczy Dominika Maison, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, ekspert w dziedzinie badań marki i konsumenta.

Teraz światło dzienne ujrzała druga edycja rankingu miast wojewódzkich, cieszących się najlepszą reputacją wśród Polaków. Stolicy Dolnego Śląska nie udało utrzymać się pozycji lidera. Na najwyższym stopniu podium uplasował się Kraków, który zdobył 73 punkty, a Wrocław – z wynikiem 72 punktów (czyli o 3 mniej niż w 2016 roku) – zajął ex aequo z Gdańskiem drugie miejsce.

Dodajmy, że stolica Małopolski awansowała na pierwszą lokatę z czwartej, z kolei Gdańsk utrzymał swoją pozycję sprzed roku. Na kolejnych pozycjach rankingu znajdziemy Poznań (71 pkt.), Szczecin (69 pkt.) i Warszawę (68 pkt.).

Które miasta warto odwiedzić?

Autorzy badania, oprócz reputacji, zmierzyli także poziom odwiedzania i udzielone rekomendacje dla każdego miasta wojewódzkiego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Tu Wrocław wypadł dużo słabiej niż w klasyfikacji generalnej.

Wśród najczęściej odwiedzanych miast stolica Dolnego Śląska zajęła dopiero szóste miejsce (ex aequo z Łodzią) – tylko 14 proc. respondentów odwiedziło Wrocław w ciągu minionego roku. Wyprzedziła nas Warszawa, Gdańsk, Kraków, Katowice i Poznań.

Z kolei jedynie 9 proc. badanych poleciło odwiedzenie naszego miasta komuś innemu. W tej kategorii znów dzielimy miejsce z Łodzią – zajęliśmy czwartą pozycję, za Warszawą, Gdańskiem i Krakowem.

W obu tych klasyfikacjach wypadliśmy dużo słabiej niż przed rokiem. W 2016 roku 24 proc. respondentów odpowiedziało, że odwiedziło Wrocław, a 15 procent rekomendowało wizytę u nas innym.

Jak powstał ranking?

Respondenci, którzy wzięli udział w ogólnopolskim badaniu opinii, oceniali poziom zaufania do danego miasta, możliwość polecenia go znajomym, towarzyszącą mu atmosferę medialną, zaangażowanie społeczne oraz warunki pracy w danym mieście.

Stolice województw były oceniane w pięciu kluczowych wymiarach. Były to: zaufanie do miasta (to miasto, na którym można polegać), referencja (to miasto, które można polecić znajomym), atmosfera medialna (o tym mieście mówi się źle w mediach), zaangażowanie społeczne (to miasto w swoich działaniach bierze pod uwagę dobro społeczeństwa) oraz miasto jako pracodawca (to miasto kojarzy mi się z dobrymi warunkami pracy).

Na podstawie ocen, przyznanych w tych wymiarach, policzono wskaźnik reputacji Premium Brand – od 1 do 100 punktów. Wynik na poziomie minimum 60 punktów kwalifikował daną stolicę regionu do uzyskania tytułu Miasto Wojewódzkie Wysokiej Reputacji Premium Brand 2017.