Wroclavia otrzymała prestiżową nagrodę „Eurobuild Awards w Architekturze”. Zdobyła statuetkę jako najlepsze centrum handlowe roku.

Eurobuild Awards w Architekturze to konkurs, który wyłania najlepsze projekty architektoniczne obiektów zrealizowanych w Polsce w 2017 roku. Jego organizatorem jest wydawca dwujęzycznego miesięcznika „Eurobuild CEE”.

Zdobywając nagrodę, Wroclavia została uznana za najlepsze pod względem architektury centrum handlowe oddane do użytku w Polsce w 2017 roku. Projekty zostały ocenione w drodze dwuetapowego głosowania. W skład kapituły weszli wybitni eksperci: architekci, w tym przedstawiciel zarządu SARP oraz przedstawiciele inwestorów i deweloperów. Wręczenie nagród odbyło się 19 września na warszawskim Festiwalu Architektury i Budownictwa.

Wartości bliskie wrocławianom

– Niezwykle cieszy mnie, że tym razem zostaliśmy docenieni za walory architektoniczne naszego obiektu. Tym bardziej, że od początku zależało nam na wykreowaniu unikalnej koncepcji – nowoczesnej i zarazem odwołującej się do wartości bliskim Wrocławianom, takich jak dąb „Przewodnik” oraz przepływająca przez miasto Odra – mówi Małgorzata Woźniak, dyrektorka Wroclavii. – Mam nadzieję, że walory architektoniczne Wroclavii są odczuwalne dla naszych klientów i pozytywnie wpływają na atmosferę panującą w centrum. Życzę naszym gościom samych przyjemnych wizyt w naszych wnętrzach – dodaje Małgorzata Woźniak.

Wroclavia to imponujące, wielopoziomowe centrum handlowe zintegrowane z podziemnym dworcem autobusowym i biurami, zlokalizowane w samym sercu tętniącego życiem Wrocławia. Przywróciło ono okolicy dawny wielkomiejski charakter i utworzyło nowoczesny, wygodny węzeł przesiadkowy. Doskonała lokalizacja pozwoliła zrealizować przyświecający właścicielowi – firmie Unibail-Rodamco-Westfield – cel, jakim było stworzenie unikalnego, dostosowanego do potrzeb, najwyższej jakości obiektu.

Wroclavia została zaprojektowana przez polską pracownię IMB Asymetria Architekci, która wśród swoich realizacji ma m.in. centra handlowe i gmachy użyteczności publicznej. Wnętrza to dzieło renomowanej paryskiej pracowni Saguez & Partners.

Ambicją twórców Wroclavii było wykreowanie ikonicznej koncepcji architektonicznej, niezwykle nowoczesnej, która stanie się ponadczasowym punktem odniesienia. Jednocześnie projekt centrum odwołuje się do wartości bliskich mieszkańcom Wrocławia.

300-letni zabytkowy dąb „Przewodnik”

Inspiracją była tu natura, a w szczególności ponad 300-letni zabytkowy dąb „Przewodnik”, który wita gości przy wejściu głównym. Nawiązuje do niego kształt wejść (tzw. urban conopy) oraz wnętrza centrum, których poziomy odwołują się do warstw lasu.

Zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz zastosowano najwyższej jakości naturalne materiały i formy (m.in. drewno i marmur), które podkreślają reprezentacyjny charakter budynku oraz stosowaną w projekcie zasadę zrównoważonego rozwoju. Wroclavia to także najwyższej jakości, szyte na miarę i innowacyjne rozwiązania. Na szczególną uwagę zasługują:

  • Materiał GRP (glass reinforced polyester) – Wroclavia to pierwszy tego typu obiekt w Polsce, w którym zastosowano GRP. Materiał ten umożliwił kształtowanie trójwymiarowe, dzięki czemu zadaszenia wejść Wroclavii nawiązują do korony drzew. GRP to niezwykle trwałe tworzywo, używane do budowy samolotów i jachtów śródziemnomorskich.
  • Trójwymiarowa elewacja – fasada Wroclavii stworzona jest w znacznej mierze z perforowanych płyt aluminiowych. Odchylone o 15 stopni wycięcia dają wrażenie trójwymiarowości, co uatrakcyjnia wizualnie ściany. Dodatkowo elewacja ta umożliwia iluminację na dowolny kolor, co pozwala na uzyskanie stosownych do okazji, niezwykłych efektów świetlnych.
  • Atrakcyjne wejścia – wejścia do Wroclavii składają się z paneli szklanych pokrytych dwoma warstwami zadruku, który także nawiązuje do motywu drzew. Taka nowoczesna forma przyciąga wzrok i zachęca do odwiedzin.
  • Iconic shopfronts – część sklepów Wroclavii ma witryny o wysokości 6,5m, które pozwalają na jeszcze lepszą ekspozycję oferowanych produktów.
  • Najdłuższe ruchome schody w Polsce w tego typu obiektach – prowadzą one bezpośrednio z poziomu 0 do strefy gastronomicznej Grand Kitchen (26 m).
  • Zielone tarasy (o łącznej powierzchni ponad 4 tys. m²) – znajdują się one na poziomie +2, między częścią gastronomiczną a biurową oraz przy wybranych restauracjach. Zewnętrzne całoroczne tarasy to rozwiązanie nietypowe dla centrów handlowych, jednak atrakcyjne dla odwiedzających, bowiem pozwala odpocząć od ulicznego gwaru.

Dotychczasowe wyróżnienia

Wroclavia jest laureatem szeregu nagród i branżowych wyróżnień: najlepsze centrum i deweloper w Europie Środkowo-Wschodniej, wybrane spośród zwycięzców CIJ Awards w poszczególnych krajach (HOF Awards 2018), najwyższej jakości centrum oraz budynek roku (European Real Estate Quality Awards, CEEQA za 2017), najlepsze centrum handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE Retail Real Estate Awards za 2017), najlepsze w Polsce centrum handlowe i najlepszy deweloper (CIJ Awards Poland 2017).