W najbliższym czasie magistrat ogłosi przetarg na budowę wyczekiwanej przez mieszkańców trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum Wrocławia. Tymczasem urzędnicy właśnie opublikowali raport z konsultacji poświęconych tej inwestycji.

Budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej, łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia, to inwestycja zapowiadana przez magistrat od dłuższego czasu. Dobiega końca przygotowywanie dokumentacji projektowej dla tego przedsięwzięcia, a zgodnie z zaprezentowanym niedawno przez spółkę Wrocławskie Inwestycje planem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, przetarg na roboty budowlane ma zostać ogłoszony w pierwszej połowie 2018 roku.

Nowej linii tramwajowej na Nowy Dwór nie mogą już doczekać się mieszkańcy osiedla.

– Na tramwaj łączący Nowy Dwór z centrum czekam już od wielu lat. Ulica Strzegomska, która jest jedną z głównych dróg dojazdu do Rynku, bardzo często jest zakorkowana. Za Nowym Dworem powstają nowe osiedla i porusza się nią coraz więcej ludzi, a jest to wąska, dwupasmowa jezdnia – mówi Bartosz Adamczak, mieszkaniec Nowego Dworu.

Co o inwestycji sądzą mieszkańcy?

W ramach przygotowań do rozpoczęcia całego przedsięwzięcia, magistrat przeprowadził konsultacje w sprawie tej inwestycji. Dotyczyły one przede wszystkim lokalizacji przystanków wzdłuż ulicy Rogowskiej, planowanych zmian w organizacji transportu publicznego w związku z uruchomieniem trasy autobusowo-tramwajowej, a także wyposażenia nowej pętli tramwajowej i autobusowej w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór.

Urzędnicy właśnie opublikowali raport z konsultacji. Uczestnicy  wypełniali m.in. ankietę z pytaniami, dotyczącymi planowanej trasy. Urzędnicy zebrali 763 ankiety. Oto, jak rozkładały się odpowiedzi na konkretne pytania:

Jeśli chodzi o ostatnie pytanie, dotyczące propozycji układu nowych linii tramwajowych, urzędnicy zaproponowali dwa warianty organizacji komunikacji zbiorowej po oddaniu trasy do użytku:

Którędy pojedzie tramwaj?

Trasa autobusowo-tramwajowa (tzw. TAT) rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. Jej całkowita długość wyniesie 6,8 kilometra.

Marek Żabiński, zastępca dyrektora Departamentu Zrównoważonego Rozwoju w magistracie, wyjaśnia, że nowa trasa zapewni mieszkańcom osiedla Nowy Dwór wygodny i sprawny dojazd do centrum miasta.

– Z Nowego Dworu będą kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej trasie. Dzięki temu przejazd do centrum niezależnie od godziny zajmie mniej niż 20 minut. Przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór powstanie węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem, który umożliwi pasażerom oraz kierowcom różnych środków transportu przesiadkę na nową linię tramwajową – tłumaczy Żabiński.

Na całej trasie powstanie 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Ponadto, trasa będzie wyposażona w drogę rowerową, a tam gdzie ich nie ma, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

Z kolei Sławomir Kanik z Wrocławskich Inwestycji podkreśla, że nowa trasa oznacza nie tylko rozbudowę miejskiej sieci tramwajowej, ale także pozwoli autobusom na ominięcie korków dzięki kursom po wydzielonej jezdni.

– Największym wyzwaniem w tym przypadku jest budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową przed zbiegiem ulicy Robotniczej i Strzegomskiej – dodaje Kanik.

Uruchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, planowane jest na pierwszą połowę 2020 roku. Inwestycja szacowana jest na 199 mln 550 tys. złotych. Przypomnijmy, że to przedsięwzięcie zostanie dofinansowane ze środków unijnych.

Trasa tramwaju na Nowy Dwór

fot. UM Wrocławia

Co z linią tramwajową na Muchobór Wielki?

Mieszkańcy w toku konsultacji zgłosili także 66 uwag i propozycji. Część z nich dotyczyła sąsiadującego z Nowym Dworem Muchoboru Wielkiego i przedłużenia linii tramwajowej na to osiedle. Zgodnie z wariantem zaproponowanym przez radę osiedla Muchobór Wielki, tramwaj nie skręcałby z ulicy Strzegomskiej w Rogowską, tylko jechał prosto, wzdłuż ulicy Mińskiej, aż do pętli przy ulicy Roślinnej.

– Nowy Dwór oraz rejon ulicy Rogowskiej, po której ma przebiegać planowana linia tramwajowa, jest bardzo dobrze skomunikowany z centrum miasta liniami komunikacji autobusowej MPK. W ciągu ulicy Rogowskiej nie jest planowana w najbliższym czasie zabudowa mieszkaniowa – tłumaczy Jarosław Góral, radny osiedla Muchobór Wielki.

Jak podkreśla Góral, propozycja rady osiedla stanowiła logiczną ciągłość z tym, co obecnie jest budowane na Muchoborze Wielkim oraz w jego okolicy, a także z wiekiem osób mieszkających na osiedlu. Radny tłumaczy bowiem, że na Muchoborze po prostu mieszka więcej młodych ludzi, którzy będą bardziej skorzy do wybierania komunikacji tramwajowej.

– Linia tramwajowa na osiedle Muchobór Wielki będzie miała większe obłożenie pasażerami, zwiększy się jej rentowność i dochodowość, koszty utrzymania będą mniejsze, przyniesie więcej wymiernych korzyści. Prowadząc linie do Muchoboru Wielkiego, obsługiwane będą również osiedla Nowy Dwór i Muchobór Mały – zaznacza Jarosław Góral.

Radny uważa, że osiedla takie jak Nowy Dwór czy Muchobór Mały należy traktować jako osiedla pośrednie.

– Transport zbiorowy komunikujący dalsze od centrum osiedla, prowadzony jest zawsze przez osiedla bliższe centrum, a w moim przekonaniu linie powinny komunikować obrzeża miasta z centrum. Przykładem jest linia tramwajowa do Leśnicy, która obsługuje po drodze z centrum liczne osiedla, w tym Stabłowice i Złotniki, nie kończąc się jednak na nich. Poprowadzenie linii na nasze osiedle będzie w ogólnym stanie Wrocławia bardziej korzystne niż poprowadzenie jej tylko do pośredniego osiedla, które i tak ma zapewnioną komunikację przez autobusy jadące z dalszych osiedli – wyjaśnia Jarosław Góral.

Dodajmy, że o budowie linii tramwajowej na Muchobór Wielki mówi się od lat. Była ona zapisana już w poprzednim studium Wrocławia, uchwalonym w maju 2010 roku. Trasa tramwajowa wraz z pętlą są uwzględnione także w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego dla Muchoboru Wielkiego. Zgodnie z zaprezentowanym w 2016 roku Wrocławskim Programem Tramwajowym, inwestycja ma zostać jednak zrealizowana dopiero po 2022 roku.

Jak urzędnicy argumentują fakt, że trasa tramwajowa na Muchobór Wielki nie może powstać od razu z trasą na Nowy Dwór?

– Linia tramwajowa na Muchobór to przedsięwzięcie, które według szacunków będzie kosztować dwa razy drożej, niż trasa wzdłuż ul. Rogowskiej. Głównym powodem wzrostu kosztu jest pokonanie linii kolejowej. Według aktualnych wyliczeń proponowany tramwaj na Muchobór miałby następującą dostępność: do 300 m – 2148 osób, do 500 m – 3604 osoby. Analogicznie trasa wzdłuż ul. Rogowskiej – do 300 m – 5714 osób, do 500 m – 9846 osób. To są liczby mieszkańców bez tych, którzy będą obsłużeni od Strzegomskiej, więc ta liczba to osoby zyskujące tylko dzięki wydłużeniu wzdłuż Rogowskiej – czytamy w raporcie z konsultacji.

Pełny raport z konsultacji w sprawie tramwaju na Nowy Dwór można pobrać ze strony wrocławskiego magistratu.