2000 rowerów, 200 stacji i dodatkowe 65 niestandardowych jednośladów. W przyszłym roku Wrocławski Rower Miejski znacznie się powiększy, a z systemu będzie można korzystać cały rok.

O planach związanych z rozbudową Wrocławskiego Roweru Miejskiego informowaliśmy już w marcu, gdy ruszały konsultacje społeczne w tej sprawie.

– Wrocławski Rower Miejski to dla nas jedno z ważniejszych ogniw prowadzonej polityki rowerowej. Dodatkowo intensywnie rozbudowujemy sieć tras rowerowych oraz powiększamy liczbę rowerowych miejsc parkingowych. Ze względu na olbrzymie zainteresowanie wrocławian korzystaniem z wypożyczalni, w 2019 roku przymierzamy się do mocnej rozbudowy systemu do 2000 rowerów – mówił wówczas Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy.

Konsultacje społeczne potwierdziły, że wrocławianie oczekują większej liczby rowerów i stacji.

– System obejmie zdecydowanie większą liczbę mieszkańców oraz osiedli, które do tej pory nie były obsługiwane rowerem miejskim. W ramach systemu zrealizujemy wszystkie wygrane wnioski z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego z ubiegłych lat, ale również te, które zgromadziły znaczne ilości głosów, a mimo tego nie wygrały – zapowiadał Krzysztof Ziental z Biura Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Poniżej mapa lokalizacji stacji, która powstała po konsultacjach społecznych. Na zielono zaznaczono stacje z terminalami umożliwiającymi m.in. rejestrację oraz dokonanie płatności, na czerwono wyposażone jedynie w totem (słupek) informacyjny.

2000 rowerów i 200 stacji

Latem magistrat ogłosił przetarg na operatora systemu. Niespodzianki nie było i Wrocławskim Rowerem Miejskim przez kolejne cztery lata będzie zarządzała firma Nextbike, która jako jedyna stanęła do postępowania.

Jak zapowiadają urzędnicy, system zostanie uruchomiony w dwóch etapach. Pierwszy ruszy 1 marca 2019 roku. Wówczas będzie udostępnionych 1000 rowerów zwykłych oraz 65 rowerów niestandardowych. Drugi etap, obejmujący kolejne 1000 rowerów rozmieszczonych na następnych 100 stacjach, zostanie wdrożony od 1 czerwca 2019 roku.

Dodatkowo do marca 2020 r. operator uruchomi 20 stacji z 200 rowerami zwykłymi, tzw. sponsorskimi, które działają na takich samych zasadach jak istniejące stacje, ale są finansowane przez podmioty zewnętrzne: prywatne firmy lub samego operatora.

– Bardzo cieszy mnie tak duża rozbudowa Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Dzięki niej mocno zwiększamy zasięg oddziaływania systemu, a rowery dotrą do większej liczby mieszkańców. Z analizy dostępności wynika, że 60% mieszkańców będzie miało stację wypożyczania bliżej niż 500 metrów od miejsca zamieszkania. W związku z tym liczę na to, że jeszcze więcej wrocławian skorzysta z tego środka transportu. Dodatkową zachętą na pewno będzie fakt, że ponad 600 rowerów pozostanie na ulicach również na zimę – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.

Wrocławski Rower Miejski

fot. Nextbike Polska

Nietypowe rowery i komputer pokładowy

Rowery niestandardowe to 35 rowerów dziecięcych, 10 rowerów składanych, 6 rowerów elektrycznych, 6 rowerów typu tandem, 6 rowerów towarowych (cargo) i 2 rowery typu handbike.

– Rowery niestandardowe nie będą stale na stacjach. Można je będzie zamówić i zostaną podstawione do jednej z 5 stacji (w centrum oraz we wschodniej, południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia). W przypadku podstawiania roweru do innej stacji, operator będzie miał prawo naliczyć dodatkową opłatę za dostarczenie i odbiór roweru – tłumaczą urzędnicy.

Oprócz tego, że rowery będzie można wypożyczać zimą i że pojawią się rowery niestandardowe, nowością jest również wyposażenie jednośladów w komputer pokładowy, m.in. z GPS.

– Dzięki temu, że rowery będą miały wbudowaną blokadę na tylnym kole, nie będą już stosowane stojaki z elektorozamkami do blokowania roweru na stacji rowerowej. Wypożyczyć i zwrócić rowery będzie można za pomocą aplikacji, komputera pokładowego lub za pomocą terminala. Terminale nie będą na wszystkich stacjach – wyjaśnia magistrat.

Nie zmieni się wysokość opłat za wypożyczenie roweru zwykłego. Czyli pierwsze 20 minut będzie bezpłatne, 2 zł zapłacimy za wypożyczenie od 21 min do 60 minut, a 4 zł za każdą następną godzinę. Maksymalny czas wypożyczenia roweru wynosi 12 godzin.