Duże znaczenie dla mieszkańców Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej korzystających z kolei będzie miała modernizacja przystanku osobowego Wrocław Muchobór.

Samorząd województwa dolnośląskiego przekazał PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prawie 20 mln zł na budowę nowych oraz przebudowy istniejących stacji i przystanków we Wrocławiu i w Jeleniej Górze.

Duże znaczenie dla mieszkańców Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej korzystających z kolei będzie miała modernizacja przystanku osobowego Wrocław Muchobór. Przystanek znajduje się w ciągu linii kolejowej nr 273, jednej z najistotniejszych tras w województwie zapewniających połączenie północno-zachodnich rejonów Dolnego Śląska z Wrocławiem.

Nowe przejście pod torami

Planowane na przystanku Muchobór remonty dotyczą nie tylko torów i rozjazdu, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki, sterowania ruchem kolejowym, ale przede wszystkim nowego przejścia pod torami, obiektów obsługi podróżnych i małej architektury.

− Wrocław Muchobór to jeden z najważniejszych przystanków kolei aglomeracyjnej, obsługujący ponad 100 pociągów osobowych w ciągu doby. Dziś jest jeszcze w fatalnym stanie. W połowie przyszłego roku, po remoncie, będzie spełniał wszystkie standardy normalnego transportu kolejowego. Znaleźliśmy dodatkowe 7 mln zł w Regionalnym Programie Operacyjnym, żeby można było zrealizować tę inwestycję, po tym jak stanęła pod znakiem zapytania – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.

Przystanek Wrocław Muchobór położony jest na trasie z Wrocławia Głównego do Szczecina. W ramach projektu modernizację przejdą również linie kolejowe: LK 757 Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz LK nr 758 Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór. Całkowita wartość projektu to ponad 10,5 mln zł, z czego prawie 7,2 mln pochodzą ze środków unijnych. Prace zakończą się jesienią 2019 r.

Nowe przystanki kolejowe na trasie Wrocław – Jelenia Góra

Pomiędzy stacjami Jelenia Góra i Jelenia Góra Sobieszów częściowo przebudowane będą tory oraz wybudowane nowe perony wraz z wyposażeniem. Przebudowane zostaną także urządzenia do sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjne oraz oznakowanie w obrębie stacji. Istniejące przystanki również zostaną gruntownie zmienione i odnowione.

Te inwestycje to odpowiedź na gwałtowny wzrost liczby pasażerów kolei regionalnej (aż 62% wzrost liczby pasażerów w latach 2012-2016). Ale to nie jedyne działania w obrębie aglomeracji jeleniogórskiej. Sukcesywnie modernizowana jest linia kolejowa nr 274 pomiędzy Wrocławiem i Jelenią Górą oraz linia 311 pomiędzy Piechowicami i Szklarską Porębą.

Projekt „Budowa przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra nr 274 i 311/Kolei Aglomeracyjnej” będzie kosztował ponad 18 mln zł, z czego ponad 12 mln pochodzi ze środków unijnych. Prace zakończą się pod koniec 2019 r.