W tym tygodniu rozpocznie się przebudowa ulicy Buforowej na Jagodnie. Powstanie zupełnie nowy odcinek drogi, który będzie biegł od wiaduktu nad ulicą Bardzką aż do granic miasta z Iwinami po zachodniej stronie istniejącej ulicy. Trzykilometrowa trasa to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji przez mieszkańców Jagodna oraz miejscowości leżących na południe od Wrocławia. I tylko szkoda, że tramwaje pojadą tutaj nie wcześniej niż po 2022 roku.

Ulica Buforowa

Przebudowa ulicy Buforowej. Wizualizacje/materiały prasowe

Przebudowa ulicy Buforowej będzie kosztować prawie 77 mln złotych. Wąska i nieustannie zakorkowana droga zostanie poszerzona. Ulica będzie mogła służyć jako alternatywne połączenie z autostradą A4. Także powstająca wschodnia obwodnica Wrocławia (droga Bielany-Łany-Długołęka) potrzebuje lepszej komunikacji z centrum.

Jak zapewnia Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej nie muszą obawiać się większych utrudnień z powodu remontu.

– Naszym celem jest  to, aby ulica Buforowa pozostała przejezdna przez jak najdłuższy okres przebudowy. Nowa jezdnia będzie powstawać równolegle do istniejącej drogi i dopiero po jej zbudowaniu rozpoczniemy remont ,,starej” ulicy Buforowej – tłumaczy Marek Szempliński.

Jak zmieni się ulica Buforowa?

Na trzykilometrowym odcinku powstanie zupełnie nowa i szersza arteria. Od ulicy Bardzkiej do ulicy Konduktorskiej kierowcy będą mieli do dyspozycji w każdym kierunku po dwa pasy jezdni, a nie jeden jak do tej pory. Kolejny fragment drogi aż do granicy miasta z Iwinami będzie miał po jednym pasie.

Ulica Buforowa, po której obecnie poruszają się samochody, zmieni swój charakter. Będzie służyć jako pas dla miejskich autobusów oraz jako droga wewnętrzna o ograniczonym ruchu, którą mieszkańcy osiedla dojadą do swoich domów.

Przebudowa ulicy Buforowej Wrocław 2017 wizualizacje

Przebudowa ulic Buforowej. Wizualizacje/materiały prasowe

Całkowicie zostanie przebudowany wiadukt kolejowy nad ulicą Bardzką, dzięki czemu wąski przesmyk będzie trzy razy szerszy. Obecnie mogą się tam minąć dwa samochody, a piesi mają dla siebie bardzo wąski chodnik. Docelowo jezdnia pod wiaduktem będzie dwa razy szersza, powstaną tutaj po dwa pasy w każdym kierunku, rozgraniczone pasem rozdziału. Obok przewidziano rezerwę pod torowisko tramwajowe, a dalej chodnik z drogą rowerową. Aby utrzymać ruch pociągów, wykonawca najpierw postawi nową konstrukcję, a dopiero potem rozpocznie demontaż starego wiaduktu.

Przebudowa ulicy Buforowej Wrocław 2017 wizualizacje

Przebudowa ulic Buforowej. Wizualizacje/materiały prasowe

Kolejną widoczną zmianą będzie nowe rondo, które powstanie w miejscu dotychczasowego skrzyżowania ulic Terenowej i Bardzkiej. Wykonawca zajmie się też budową dróg rowerowych, chodników, nasadzeniami drzew, a także utworzeniem zatok dla autobusów. Przystanki MPK znajdą się po obu stronach nowego ronda, a także na wysokości Konduktorskiej, Malinowskiego, Brzozowej, Kajdasza i Sarniej.

Ulica Buforowa

Przebudowa ulicy Buforowej. Mat. prasowe

Kiedy zakończy się przebudowa ulicy Buforowej?

Pierwotnie remont miał ruszyć wiosną tego roku i zostać sfinalizowany do listopada-grudnia 2018 roku. Ten termin nie jest jednak realny. Od rozstrzygnięcia przetargu odwołało się kilka firm, co poskutkowało opóźnieniem całej procedury.

Ostatecznie przebudowę ulicy Buforowej zrealizuje konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Umowa między Wrocławskimi Inwestycjami a wybranym wykonawcą została podpisana 9 lipca.

– Wykonawca ma  60 dni na zorganizowanie placu budowy.  Większość formalności jest już na szczęście załatwiona. Od pierwszego weekendu września zamontowane zostało oznakowanie drogowe dla budowy. Trwają wycinki, badania saperów, a za chwilę ruszą prace budowlane. Chcielibyśmy aby cała inwestycja została zakończona do wiosny 2019 roku – mówi Marek Szempliński.

Wykonawca otrzyma za swoje prace prawie 77 mln złotych. Wrocław nie będzie musiało pokryć całości tej kwoty z miejskich pieniędzy. Przebudowa ulicy Buforowej otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 55,3 mln zł. W uzgodnieniu z władzami województwa Wrocław wykorzysta pieniądze z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego przewidziane na lata 2014-2020.

Przebudowa ulicy Buforowej 2017

Przebudowa ulicy Buforowej. Wizualizacja/materiały prasowe

Tramwaj na Jagodno? Na razie tylko pas zieleni

Mimo że Jagodno dzieli od centrum Wrocławia niecałe dziesięć kilometrów, podróż w godzinach szczytu może zająć nawet godzinę. Mieszkańcy mogą liczyć, że remont ulicy Buforowej znacząco skróci czas dojazdu do szkoły i pracy, a potem powrotu do domów. Na nic zdały się za to apele o alternatywę w postaci linii tramwajowej na ich osiedle.

Szeroko zakrojona przebudowa ulicy Buforowej oraz wiaduktu nie obejmuje stworzenia torowiska, a jedynie przewiduje rezerwę pod tramwaj, który mógłby tutaj powstać w przyszłości. Kiedy? Wrocławski Program Tramwajowy zakłada, że do 2022 roku powstanie 15 km nowych tras, które dotrą na Nowy Dwór, Swojczyce czy Ołtaszyn. Jagodna w tym planie nie ma, co jasno pokazuje, że nie jest priorytetem dla władz Wrocławia na najbliższe lata. Póki nie powstanie tutaj tramwaj, rezerwa będzie jedynie pasem zieleni.

Jagodno to jedno z najszybciej rozwijających się osiedli Wrocławia pod względem mieszkaniowym. W 2007 roku oficjalnie liczyło 1,5 tys. osób. Do 2016 roku liczba mieszkańców potroiła się. Zdaniem miejscowych radnych była to tylko liczba osób zameldowanych, a faktycznie na terenie Jagodna mieszka ok. 10 tys. osób. Mimo że populacja dalej dynamicznie rośnie, a deweloperzy wznoszą kolejne inwestycje, na terenie osiedla wciąż brakuje podstawowej infrastruktury. Do najbliższego przedszkola, szkoły czy przychodni mieszkańcy muszą dojechać albo samochodem albo komunikacją miejską np. do sąsiedniego Brochowa. Jeżeli Jagodno będzie się rozrastać w takim tempie jak do tej pory, władzom miasta będzie coraz trudniej wytłumaczyć mieszkańcom, że tramwaj na ich osiedle nie jest kluczową inwestycją.