Koleje Dolnośląskie kupią 11 nowych pociągów, głównie z myślą o pasażerach we Wrocławiu i najbliższych okolicach. Przewoźnik właśnie dostał unijne dofinansowanie na ten cel.

Niedawno informowaliśmy, że Koleje Dolnośląskie dokupią dwa spalinowe pociągi, które uzupełnią tabor przewoźnika. Na tym nie koniec dobrych informacji dla pasażerów.

Regionalny przewoźnik właśnie otrzymał bowiem dofinansowanie z funduszy europejskich w wysokości ponad 85 mln złotych (w ramach konkursu dla działania „Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T”). Dzięki temu będzie mógł kupić 11 nowych pojazdów.

– Inwestycja w nowe pociągi to wielka szansa dla Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Mam nadzieję, że nowoczesny, komfortowy tabor jeszcze bardziej zachęci Dolnoślązaków dojeżdżających codziennie do pracy do zmiany środka transportu z samochodu na kolej – mówi Cezary Przybylski, marszałek Dolnego Śląska.

fot. Koleje Dolnośląskie

Nowe pociągi głównie dla wrocławian

Dzięki unijnej dotacji, tabor spółki powiększy się o 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łącznie nowe pojazdy pomieszczą ponad 4 tysiące pasażerów. Składy spalinowe będą osiągać prędkość maksymalną nie niższą niż 130 km/h, a elektryczne rozpędzą się nawet do 160 km/h.

– Nowe pociągi zostaną kupione głównie z myślą o obsłudze pasażerów we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym. Będą to najnowocześniejsze składy dostępne na polskim rynku kolejowym. Dzięki temu dofinansowaniu promowana przez nas idea kolei aglomeracyjnej nabiera coraz bardziej wyraźnych kształtów – podkreśla Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Nowe pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, a także w urządzenia zapewniające bezpieczeństwo podróżnych (monitoring, przyciski alarmowe, system audiowizualny czy automatyczne defibrylatory AED). Pod ergonomicznymi fotelami znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi, miejsc przewozu rowerów, biletomatów czy zamkniętego obiegu sanitarnego.

– Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, zarówno spalinowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne będą obsługiwać trasy takie jak: Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz Laskowice. To obecnie jedne z najważniejszych tras w ramach aglomeracji wrocławskiej. Przyznanie dofinansowania cieszy – zwłaszcza, że była to ostatnia taka możliwość w tej perspektywie budżetowej – zaznacza Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich.

Dodajmy, że wniosek przewoźnika został wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zdobył 57 na 59 możliwych punktów i zajął drugie miejsce (ex aequo z  trójmiejskim PKP SKM) na liście rankingowej, ustępując tylko wnioskowi na zakup taboru dla Poznańskiej Kolei Metropolitarnej.

Całkowita wartość projektu, na który Koleje Dolnośląskie dostaną 85 mln złotych dofinansowania, to ponad 209 mln złotych. Pierwsze nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach w trzecim kwartale 2019 roku, ostatnie zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do końca 2021 roku.

fot. Koleje Dolnośląskie

11 przedłużonych Impulsów już jeździ

Przypomnijmy, że jesienią zeszłego roku przewoźnik odebrał już 11 pięcioczłonowych Impulsów 45WE, wyprodukowanych przez nowosądecką firmę NEWAG.

Prawie 100-metrowe pięcioczłonowe składy to najdłuższe i najnowocześniejsze pociągi, jakimi dysponują regionalni przewoźnicy w Polsce. Pasażerowie mają do dyspozycji pokładowe wi-fi, gniazdka elektryczne z portami USB, a także regulowane fotele, dzięki którym można wygodniej podróżować zwłaszcza na dłuższych trasach.

– Niesamowite jest to, jak bardzo Koleje Dolnośląskie rozwinęły się w ciągu 10 lat swojej działalności. Zaczynały z 5 pociągami, a dziś po odbiorze 11 EZT mają do dyspozycji ich aż 56 nowoczesnych, klimatyzowanych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. To zdecydowanie zwiększa komfort podróżowania – mówił w listopadzie zeszłego roku Jerzy Michalak.

Impulsy wożą pasażerów do Wrocławia, Międzylesia, Węglińca, Legnicy, Rawicza, Szklarskiej Poręby czy Jelcza Laskowic.

Zakup pociągów pochłonął 266,5 mln złotych, z czego 80% wartości stanowiło dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.