207 mln złotych – tyle wyniesie dofinansowanie unijne na projekty związane z budową nowych linii tramwajowych we Wrocławiu. Dzięki dotacji powstaną trasy na Nowy Dwór, Popowice i wzdłuż ulicy Hubskiej.

Tramwaj na Popowice

mat. inwestora

Dwie umowy o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych podpisano tuż przed końcem 2017 roku.

– Podpisanie umowy kończy etap ubiegania się o dotacje. Pieniądze dla Wrocławia są już pewne – zapewnia wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Formalnie, inwestycje, które otrzymają fundusze unijne, zostały podzielone na dwa projekty. Pierwszy dotyczy budowy wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej, łączącej Nowy Dwór z centrum Wrocławia. Koszt całego przedsięwzięcia to 246 mln złotych, a Unia Europejska dołoży prawie 110 mln złotych.

Drugi projekt obejmuje budowę dwóch tras tramwajowych i jest jednym z etapów realizowanego przez miasto programu „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu”. Pierwsza trasa będzie przebiegać ulicą Hubską na odcinku od Glinianej do Dyrekcyjnej, druga poprowadzi od ulicy Jagiełły, wzdłuż Długiej, Starogroblowej i Popowickiej, aż do Milenijnej. Wartość projektu to blisko 169 mln zł, a dofinansowanie unijne – 97 mln złotych.

– Budowa trasy tramwajowej przez ulicę Hubską i Popowicką to kontynuacja projektu rozbudowy torowisk, który rozpoczęliśmy w 2012 roku realizując trasę na Kozanów. Natomiast trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór to wygodne połączenie dla mieszkańców dużych osiedli położonych w zachodniej części miasta. Przy okazji budowy trasy tramwajowo-autobusowej powstaną obiekty infrastruktury technicznej – wiadukty, a także ścieżki rowerowe, chodniki i parkingi P&R – wylicza Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Torowisko na ulicy Hubskiej

mat. inwestora

Nowe torowisko na Hubskiej

Najszybciej, bo jeszcze w tym roku, gotowa będzie nowa trasa tramwajowa na ulicy Hubskiej. Prace budowlane już trwają.

– Trasa ta zapewni szybki dojazd do centrum mieszkańcom dużych osiedli: Gaj, Tarnogaj, Huby poprzez wydzielone torowisko przez ul. Hubską i Pułaskiego oraz lepsze powiązanie z ważnymi dla miasta obiektami, takimi jak dworzec autobusowy i dworzec PKP. Nowe torowisko będzie stanowić kontynuację istniejących tras tramwajowych, a w ramach budowy zostanie uporządkowana także przestrzeń: jezdnia, chodniki, przejścia dla pieszych, drogi i przejazdy rowerowe. Powstaną również przystanki wiedeńskie – wyliczają urzędnicy.

Długość nowej trasy to niespełna kilometr.

Alternatywa dla trasy wzdłuż Legnickiej

Spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła już przetarg na realizację nowej linii tramwajowej przez Popowice.

– Największe wyzwania tego projektu to przebudowa wiaduktu kolejowego przy ulicy Długiej (wiadukt na Starogroblowej już jest przygotowany pod nową inwestycję) oraz budowa na Długiej zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowego. W pierwszym kwartale bieżącego roku można się już spodziewać podpisania kontraktu na budowę – tłumaczy Sławomir Kanik, kierownik projektu we Wrocławskich Inwestycjach.

Nowa trasa o długości 4,7 kilometrów ma pełnić dwie ważne funkcje.

– Pierwsza to obsługa mieszkańców Popowic i Szczepina, a druga to stworzenie alternatywy dla trasy wzdłuż ulicy Legnickiej – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności we wrocławskim magistracie.

Linia tramwajowa między placem Jana Pawła II a Leśnicą ma prawie 15 kilometrów długości. Do tej pory w przypadku awarii nie było możliwości poprowadzenia ruchu inną droga. Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Długiej, Starogroblowej i Popowickiej stworzy taką alternatywę.

W ramach tego zadania powstaną dwa zintegrowane węzły przesiadkowe pomiędzy tramwajem i koleją: w rejonie przecięcia trasy z linią kolejową nr 143 – projektowany przystanek Wrocław-Szczepin oraz z linią kolejową nr 271 – istniejący przystanek Wrocław-Popowice.

– Będą to węzły przesiadkowe dla osób, które do miasta dojeżdżają koleją z Trzebnicy, Jelcza, Wojnowa, Psiego Pola. Tuż pod peronami kolei pasażerowie będą mogli się przesiąść do tramwaju lub autobusu – zapowiadają w magistracie.

Dopełnieniem tej inwestycji będzie budowa zielonych torowisk oraz wydzielonych tras pieszych i rowerowych. Tramwaje zaczną kursować nową trasą w 2020 roku.

Szybciej z Nowego Dworu do centrum

Trasa autobusowo-tramwajowa (tzw. TAT), łącząca Nowy Dwór z centrum Wrocławia, rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. Jej całkowita długość wyniesie 6,8 kilometra.

Marek Żabiński, zastępca dyrektora Departamentu Zrównoważonego Rozwoju w magistracie, podkreśla, że nowa trasa zapewni mieszkańcom osiedla Nowy Dwór wygodny i sprawny dojazd do centrum miasta.

– Z Nowego Dworu będą kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej trasie. Dzięki temu przejazd do centrum niezależnie od godziny zajmie mniej niż 20 minut. Przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór powstanie węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem, który umożliwi pasażerom oraz kierowcom różnych środków transportu przesiadkę na nową linię tramwajową – tłumaczy Żabiński.

Trasa tramwaju na Nowy Dwór

fot. UM Wrocławia

Na całej trasie powstanie 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Ponadto, trasa będzie wyposażona w drogę rowerową, a tam gdzie ich nie ma, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

– Trasa tramwajowa na Nowy Dwór sprawi, że prawie 14 000 osób uzyska dostęp od domu do tramwaju w odległości dojścia do 500 metrów. Na samym osiedlu Nowy Dwór taki dostęp zyska prawie 10 000 osób. Mamy nadzieję, że tramwaj z dużego osiedla do centrum miasta zachęci mieszkańców do zamiany samochodu na wygodny transport publiczny – zaznacza Monika Kozłowska-Święconek.

Z kolei Sławomir Kanik z Wrocławskich Inwestycji podkreśla, że nowa trasa oznacza nie tylko rozbudowę miejskiej sieci tramwajowej, ale także pozwoli autobusom na ominięcie korków dzięki kursom po wydzielonej jezdni.

– Największym wyzwaniem w tym przypadku jest budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową przed zbiegiem ulicy Robotniczej i Strzegomskiej – dodaje Kanik.

Jak zapowiadają urzędnicy, prace budowlane planowane są w latach 2018-2020, a uruchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, na pierwszą połowę 2020 roku.

Dodajmy, że do 2022 roku – zgodnie z Wrocławskim Programem Tramwajowym – mają powstać także nowe tory na Swojczyce i Ołtaszyn.

Nowe linie tramwajowe we Wrocławiu

mat. inwestora