W 2015 roku rekordowa ilość najemców zainwestowała w polski rynek biurowy. W całym kraju wynajęto około 1,3 mln metrów kwadratowych biur. To tyle, ile liczy powierzchnia biurowa ponad 45 budynków Sky Tower.

Największym wzięciem w ubiegłym roku cieszyły się biura w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście. Wynajęcie metra kwadratowego powierzchni biurowej kosztowało u nas około 14 euro miesięcznie. W pierwszej połowie 2015 roku w samym Wrocławiu powstało 50 900 metrów kwadratowych biur. Wszystkie pomieściłyby się na siedmiu boiskach Stadionu Wrocław. Tym samym Wrocławiowi udało się wyprzedzić Poznań, Trójmiasto, Łódź i Szczecin.

W ubiegłym roku w miastach regionalnych powstało ponad 650 tysięcy metrów kwadratowych biur, a najwięcej w Krakowie i Wrocławiu. Tymczasem cały krajowy rynek wzbogacił się o ponad 700 000 metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni biurowej. We Wrocławiu padł również rekord wielkości zbudowanej inwestycji. Wrocławski projekt biurowca przy placu Dominikańskim jest jednym z największych obiektów oddanych do użytku w ubiegłym roku, spośród tych zlokalizowanych poza Warszawą.

Biurowce we Wrocławiu

Największym wzięciem w ubiegłym roku cieszyły się biura w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście. Wynajęcie metra kwadratowego powierzchni biurowej kosztowało u nas około 14 euro miesięcznie. W pierwszej połowie 2015 roku w samym Wrocławiu powstało 50 900 metrów kwadratowych biur. Wszystkie pomieściłyby się na siedmiu boiskach Stadionu Wrocław. Tym samym Wrocławiowi udało się wyprzedzić Poznań, Trójmiasto, Łódź i Szczecin. W ubiegłym roku w miastach regionalnych powstało ponad 650 tysięcy metrów kwadratowych biur, a najwięcej w Krakowie i Wrocławiu. Tymczasem cały krajowy rynek wzbogacił się o ponad 700 000 metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni biurowej.

 Największa kondygnacja

We Wrocławiu padł również rekord wielkości zbudowanej inwestycji. Wrocławski projekt biurowca przy placu Dominikańskim jest jednym z największych obiektów oddanych do użytku w ubiegłym roku, spośród tych zlokalizowanych poza Warszawą. Jego wykonawcą i inwestorem jest firma Skanska, której w 2015 roku udało się zawrzeć najwyższą (poza Warszawą) transakcję, której wartość opiewała na 160 mln euro i dotyczyła sprzedaży jednego z projektów firmy. Obecnie projekt Dominikański posiada największą w mieście powierzchnię biurową mieszczącą się tylko na jednej kondygnacji. Mowa tu o 6200 metrach kwadratowych, a biurowiec liczy 7 takich kondygnacji naziemnych i dwa piętra pod ziemią, które służą za parking dla 380 samochodów. Po całości budynku pracowników rozwozi 21 szybkobieżnych wind.

 Biurowiec u zbiegu ulicy Oławskiej i Piotra Skargi jest budynkiem zrównoważonym, czyli wyposażonym w technologie pozwalające obniżać koszty eksploatacji. Zużycie energii będzie tu zatem do 25% mniejsze niż w typowym budynku referencyjnym. Wodooszczędna armatura jest w stanie zredukować zużycie wody o 40-50 proc., a oświetlenie ledowe zmniejsza zużycie prądu aż do 70 proc.

Czym stolica Dolnego Śląska przyciąga inwestorów?

Dużą ilością połączeń lotniczych, studentów oraz przyjaznym klimatem. Ponad 30 szkół wyższych kształci w sumie około 100 tys. studentów, którzy stanowią potencjalne zaplecze kadry pracowniczej. Na wybór lokalizacji wpływa również obecność Specjalnych Stref Ekonomicznych.

 Jeśli Wrocław chce utrzymać zainteresowanie inwestorów na obecnym lub wyższym poziomie, to czekają nas nowe wyzwania. W wywiadzie dla Radia Wrocław Ewa Kaucz, wiceszefowa Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławia, zapowiada: „Decyzje inwestorów zapadną w najbliższych miesiącach, ale możemy spodziewać się rozwoju w tych branżach, z których słynie Dolny Śląsk. Jeśli chodzi o produkcję, jest to elektronika, AGD, automotive. Spływa też bardzo dużo zapytań od firm usługowych i informatycznych”. Okazuje się, że czynnikiem, który wymaga ciągłego rozwoju jest kapitał społeczny miasta. – Musimy pozyskać nowych ludzi, którzy byliby chętni przyjechać na studia lub do pracy do Wrocławia, bo to właśnie utalentowani pracownicy są kluczem do sukcesu Wrocławia. Z tego powodu w tym roku planujemy szereg kampanii poza Wrocławiem – tłumaczy Ewa Kaucz.

Aneta Ilnicka