Z Pawłem Łopatką, dyrektorem zarządzającym spółki SoftServe Poland, która jest światowym liderem w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych, tworzeniu przełomowych technologii oraz przyspieszaniu wzrostu organizacji i innowacji, rozmawia Anna Nowacka.

Corporate Business Towers. Downtown Skyscrapers Bluish Concept.

Trzy lata – dokładnie tyle czasu minęło, odkąd logo SoftServe pojawiło się na polskim rynku. Pawle, tworzyłeś wrocławskie Centrum Rozwoju SoftServe praktycznie od samego początku. Co postrzegasz
za największe wyzwanie w tym czasie?
Największym wyzwaniem, poza otwarciem siedziby firmy, było zbudowanie marki SoftServe nie tylko na wrocławskim, ale także na polskim i europejskim rynku. Firma była praktycznie nieznana w Polsce i dużo czasu oraz wysiłku kosztowało uświadomienie społeczności IT – tak naszym dzisiejszym pracownikom, jak też innym firmom na rynku – że SoftServe jest ogromną marką, z dużym potencjałem oraz znaczącymi osiągnięciami, i że odegra znaczącą rolę w świecie IT w Polsce. Zaczynaliśmy budowanie marki i firmy w Polsce z garstką osób: byli wśród nich Mykola Fedyk, Adam Zaparciński, Maksym Vasyschev, Wolodymyr Mudryk, Aneta Wiśniewska i Rita Proćków. Teraz w Polsce zatrudniamy prawie 200 pracowników. Te osoby, które tworzyły firmę SoftServe od początku, jak również inni pracownicy, przyczyniły się do jej aktualnego sukcesu.

Firma SoftServe działa globalnie, obecnie posiada centra rozwojowe i przedstawicielstwa w 12 krajach. Czym się wyróżnia wrocławski oddział pośród innych 30 biur?
Firma SoftServe to ponad 30 biur na całym świecie, a polskie oddziały są we Wrocławiu, Białymstoku, Gliwicach, Warszawie i Poznaniu. Wrocław jest główną siedzibą firmy w Polsce. W 2016 roku SoftServe poszukiwała dobrego partnera do współpracy z obszaru Digital Platform i Marketing. Tak doszło do połączenia się z wrocławskim start-upem Coders Center. Dzięki temu pozyskaliśmy wielu znakomitych inżynierów, a firma poszerzyła portfolio o dział Digital Platform, Marketing Automation i Cloud Marketing.

Zajmujemy się teraz projektami z zakresu technologii związanych z Big Data, IoT, Digital & Cloud Marketing. Zatrudniamy specjalistów z całej branży IT. Są to profesjonaliści z bogatym doświadczeniem i długim stażem pracy przy różnych projektach. Pracują u nas osoby wielojęzyczne, z wielu kultur, są osoby z Ukrainy, Pakistanu, Włoch, Chile czy Brazylii.

Polskie oddziały wyróżniają się na rynku ciekawymi projektami i znakomitą atmosferą w pracy. Pracuje u nas wielu Ukraińców, którzy dobrze się tu czują. Świat IT docenia tych specjalistów: są to pracownicy z ogromnym potencjałem, bardzo zdolni, wykształceni, o wielki zapale. W naszej firmie traktujemy ich jak Europejczyków i przez pryzmat zbliżonej kultury, punktów stycznych w historii oraz łatwej komunikacji postrzegamy współpracę z Ukrainą. To wszystko sprawia, że rola polskich oddziałów jest ważna i spodziewam się, że będzie wzrastała.
Co, Twoim zdaniem, motywuje wasz zespół do ciągłej aktywności, także poza godzinami pracy? Dzięki zaangażowaniu waszych pracowników powstał Pokój Życzliwości, o którym pisaliśmy we wrześniowym numerze „Wroclife”.

SoftServe żywo angażuje się w inicjatywy CSR. Jednym z naszych działań był Pokój Życzliwości, który stworzyliśmy w Klinice Endokrynologii i Diabetologii Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 przy ulicy Chałubińskiego we Wrocławiu. Nasi pracownicy angażują się też w inne akcje CSR – w firmie działa fundacja Open Eyes, która pomaga na różne sposoby, np. wspierając kosztowną operację własnemu pracownikowi. Współfinansowała również przebudowę jednego z najbardziej wypadkowych przejść dla pieszych we Lwowie, dzięki czemu stało się ono bezpieczniejsze dla przechodniów.

Pracownicy wiedzą, że SoftServe nie zostawi ich w trudnej sytuacji życiowej i dzięki temu również chcą się w takie akcje angażować. Firma oferuje także szeroki wachlarz benefitów, zachęca do aktywności rekreacyjnych czy zawodów sportowych, również tych o charakterze dobroczynnym. Jedną z takich imprez jest grudniowy Bieg Mikołajów, do którego właśnie przygotowuje się nasza drużyna. Ogromne znaczenie ma dla nas ciągły rozwój pracowników w ich obszarze zawodowym. Ludzie są aktywni i chętnie angażują się we wszelkie inicjatywy, jeżeli mają poczucie pracy w przyjaznym środowisku, które stymuluje nie tylko do rozwoju zawodowego, ale również do uczestniczenia w projektach niekomercyjnych. W SoftServe staramy się cały czas sprzyjać wszelkim pomysłom naszych pracowników, ich inicjatywie własnej.

Dlaczego warto dołączyć do waszego zespołu?
SoftServe to nowoczesna, międzynarodowa firma, działająca na rynku globalnym już 24 lata. To doświadczeni inżynierowie dzielący się wiedzą, to ciekawe projekty z zakresu nowoczesnych technologii, np. Sitecore, Adobe Experience Manager czy praca z Microsoft i Google. To miła i inspirująca atmosfera w firmie, możliwość poznania nowych kultur i stałej, międzynarodowej współpracy. U nas wszyscy czują się dobrze: studenci, bo mają możliwość rozwoju, rodzice, bo firma organizuje imprezy integracyjne również dla ich rodzin z dziećmi, np. grill party czy halloween. Staramy się również, by do naszego zespołu dołączało coraz więcej kobiet.

Na koniec inspirująco. Co dla was jest sukcesem i czego mogę wam życzyć na następne 3 lata?
Sukcesem będzie rozwój biznesu dzięki nowym projektom realizowanym we Wrocławiu, ciągły wzrost, np. dzięki pozyskaniu nowych pracowników z nowymi kompetencjami. Sukcesem będzie zespół zadowolonych pracowników, którzy z dużym zaangażowaniem będą rozwijać swoje umiejętności techniczne oraz będą wspierać lokalną społeczność – np. dzięki nowym inicjatywom CSR. Będziemy starać się umacniać świadomość marki SoftServe we Wrocławiu i głosić zalety współpracy z pracownikami z różnych kultur.

Paweł Łopatka
Dołączył do SoftServe w 2015 roku i jest obecnie dyrektorem zarządzającym spółki SoftServe Poland. Doświadczony senior manager na poziomie strategicznym i operacyjnym, z umiejętnością kierowania zespołami, projektami i organizacjami w czasach ciągłych zmian. Posiada bogate doświadczenie w Customer Service, Business Development, Logistics & Procurement, Product Management & Development, Sales i Business Improvement. Międzynarodowe doświadczenie zdobywał w firmach takich jak Redknee, Nokia i BBC Scotland, gdzie miał styczność z projektami i zespołami zlokalizowanymi w regionach EMEA oraz APAC. Jest pasjonatem zarządzania strategicznego, metodyk zwinnych, zarządzania ludźmi i innowacji. Dodatkowo pełni funkcję mentora oraz trenera, jest członkiem zarządu Project Management Institute Poland Chapter.

Softserve
Z ponad 20-letnim doświadczeniem w rozwoju oprogramowania i konsultingu SoftServe jest światowym liderem w rozwiązywaniu złożonych problemów biznesowych, tworzeniu przełomowych technologii oraz przyspieszaniu wzrostu organizacji i innowacji, przy jednoczesnej optymalizacji wydajności operacyjnej. Od wiodącego dostawcy oprogramowania do Fortune 1000 SoftServe zmienił sposób, w jaki tysiące klientów robią interesy w najbardziej innowacyjnych technologiach i procesach w obszarach Big Data, Internet of Things (IoT), DevOps, Digital Commerce, Security i Experience Design.