Wrocław to jeden z liderów w Polsce, jeśli chodzi o nasycenie powierzchnią handlową. Już teraz mamy do dyspozycji 19 centrów i galerii handlowych, a wkrótce pojawi się kolejny obiekt. Otwarcie Wroclavii zaplanowano na połowę października.

Wroclavia

mat. inwestora

Jak wynika z danych Colliers International, nasycenie powierzchnią handlową we Wrocławiu to 826 metrów kwadratowych na tysiąc mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników, jeśli chodzi o duże aglomeracji w Polsce.

Dla porównania – w konurbacji katowickiej nasycenie wynosi 525 metrów kwadratowych na tysiąc mieszkańców, w Krakowie – 524 metry kwadratowe, w Łodzi – 571 metrów kwadratowych, w Poznaniu – 832 metry kwadratowe, w Szczecinie 509 metrów kwadratowych, w Trójmieście – 717 metrów kwadratowych, a w Warszawie 573 metrów kwadratowych.

Jak wyliczają eksperci, zasoby powierzchni centrów handlowych w aglomeracji wrocławskiej osiągnęły poziom 663 tys. metrów kwadratowych. Na jedno centrum handlowe w mieście przypada średnio 42,2 tys. osób.

Aktualnie do dyspozycji wrocławian jest 19 obiektów handlowych. Ostatni z oddanych to otwarte w czerwcu Tarasy Grabiszyńskie o powierzchni 9 tysięcy metrów kwadratowych. Swoje sklepy mają tam m.in. Piotr i Paweł, KiK, Rossmann czy Pepco, a 2 września zacznie działać siłownia Fitness24Seven.

Rynek czeka na Wroclavię

Przedstawiciele Colliers International podkreślają, że ostatnie cztery kwartały na wrocławskim rynku upłynęły w oczekiwaniu na ukończenie nowego centrum handlowego Wroclavia o powierzchni 64 tys. metrów kwadratowych. Jego otwarcie zaplanowano na 18 października.

– Projekt wzbudza zainteresowanie swoją lokalizacją, rozwiązaniami funkcjonalnymi, w tym strefą gastronomiczno-wypoczynkową o wielkości około 4 tys. metrów kwadratowych i zapowiadanym miksem najemców. To tu zadebiutują nowe na wrocławskim rynku marki, także z sektora „premium”, takie jak Uterque, Lacoste, Este Lauder, U.S. Polo Assn., Guess i Loft37, a także Goldi, Run Color, Forever21, Steve Madden i Okaidi — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

 

Z kolei jak wyliczają przedstawiciele inwestora, na niespełna dwa miesiące przed otwarciem wynajęte jest ponad 95 proc. powierzchni Wroclavii.

– Najemców dobieramy tak, by zaproponować mieszkańcom Dolnego Śląska różnorodną, bogatą ofertę handlową, obejmującą zarówno marki z kategorii premium, jak i popularne, bardziej masowe. Zależy nam, by każdy klient znalazł we Wroclavii propozycje spełniające jego potrzeby – mówi Dorothy Sydor, dyrektor ds. leasingu Unibail-Rodamco Poland.

Dodajmy, że oprócz sklepów i strefy gastronomiczno-rozrywkowej, w centrum przy zbiegu ulicy Suchej i Borowskiej znajdą się także biura i dworzec autobusowy Polbus.

Inne centra handlowe się zbroją

Eksperci z Colliers International tłumaczą, że w związku z przewidywanym wzrostem konkurencji po oddaniu Wroclavii, właściciele istniejących obiektów handlowych podjęli działania modernizacyjne, przeprowadzają remonty i odświeżają składy najemców, aby uatrakcyjnić ich ofertę.

Zmiany widać m.in. w Arkadach Wrocławskich. Tam remont objął sanitariaty, pasaże, systemy nawigacji i oświetlenia, zieleń, a także strefę gastronomiczną.

– W ostatnim czasie przedłużano także umowy z istniejącymi najemcami, dokonywano relokacji i powiększeń sklepów oraz otwierano nowe oryginalne koncepty, takie jak Folkstar (polska sztuka ludowa), Yosh Concept (moda inspirowana kulturą Japonii) czy Pitbull West Coast (odzież sportowa i „uliczna”) – wyliczają znawcy branży.

Zmienił się także operator kina w Arkadach Wrocławskich – zniknęła sieć Multikino, którą zastąpi OH Kino.

Swoją ofertę wzbogaciła także Magnolia Park, zapraszając do współpracy Stowarzyszenie Siemacha, które wspólnie z Gminą Wrocław i firmą AmRest na powierzchni 800 metrów kwadratowych stworzyło „kreatywne podwórko” dla dzieci i młodzieży.

– Świat wokół nas zmienia się błyskawicznie i właśnie dlatego stawiamy na innowacje. Galerie handlowe przejmują dzisiaj wiele funkcji publicznych, a młodzi ludzie spędzają tu coraz więcej czasu. Dlatego też zależało nam na tym, aby nasze „podwórko” w Magnolia Park zapewniło młodzieży przyjazne i bezpieczne miejsce, gdzie ważne są trwałe relacje z rówieśnikami, rozwijanie zainteresowań oraz edukacja. Wszystko to w nowoczesnej przestrzeni wyposażonej w najwyższej jakości sprzęt multimedialny i muzyczny – mówi ks. Andrzej Augustyński, przewodniczący zarządu Stowarzyszenia Siemacha.

Z kolei w Galerii Dominikańskiej już 1 września zadebiutuje szwedzka sieć gastronomiczna – Max Premium Burgers. W Pasażu Grunwaldzkim swój lokal otworzyła sieć z artykułami biurowo-szkolnymi Carto Store, a w Renomie pojawiły się nowe marki z sektora „premium” – Twinset, Lidia Kalita i Michael Kors.