Zatrudniają 13 000 pracowników w 40 krajach świata. We Wrocławiu i w Stanowicach koło Oławy pracuje dla nich blisko 3 000 ludzi. Jak to się stało, że zagraniczna firma, blisko 1/4 pracowników zatrudnia w Polsce, na Dolnym Śląsku? Z Joanną Szymańską, kierownikiem ds. komunikacji w WABCO Polska, rozmawia Paweł Pluta.

Fot. Materiały prasowe

„WABCO to lider innowacji i globalny dostawca technologii poprawiających bezpieczeństwo, efektywność i komunikację pojazdów ciężarowych”. Czy może Pani w kilku zdaniach przybliżyć, co konkretnie kryje się pod tym hasłem?

Zarówno na świecie, jak i w Polsce, jesteśmy pionierem wielu przełomowych, innowacyjnych rozwiązań z zakresu zaawansowanego wsparcia kierowcy (ADAS), układów hamulcowych, stabilizacji, zawieszenia, automatycznych skrzyń przekładniowych i aerodynamiki. Technologie WABCO są stosowane obecnie przez wszystkich wiodących w skali globalnej producentów samochodów ciężarowych, autobusów i naczep. Działamy na tym rynku, w segmencie B2B, już od ponad 150 lat.

Obrazowo rzecz ujmując, wspólnie z branżą transportową, która wyznacza szlak na drodze do stworzenia pojazdu autonomicznego, WABCO w sposób unikalny łączy pojazd, naczepę, ładunek, kierowcę, partnera biznesowego oraz operatorów flot, poprzez zaawansowane systemy obejmujące sensory, rozwiązania z zakresu inteligentnych pojazdów, telematyczne oraz mobilne.

Zatrudniacie w 40 krajach świata 13 000 pracowników. We Wrocławiu i w Stanowicach koło Oławy pracuje dla Was blisko 3 000 ludzi. Jak to się stało, że firma z siedzibą główną w Brukseli, blisko 1/4 pracowników zatrudnia w Polsce, na Dolnym Śląsku?

Działalność w Polsce z sukcesem rozwijamy już od 1999 roku. Jesteśmy dumni z tego, że z biegiem lat to właśnie nasz kraj stał się ważnym węzłem globalnych zasobów WABCO. Jest to w dużej mierze zasługa kwalifikacji i kompetencji naszych pracowników. Wrocław pełni rolę ośrodka rozwoju nowych technologii, inżynierii produktu oraz kultury Lean w międzynarodowej organizacji. To właśnie we Wrocławiu ulokowane są takie zespoły globalne, jak: R&D, Zakupy Strategiczne, czy Centrum Księgowe, obsługujące kontrahentów WABCO z terenu Europy, Stanów Zjednoczonych i Dubaju.

WABCO w Polsce to też dwa wrocławskie zakłady produkcyjne, działające w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park, stanowiące jeden z największych ośrodków produkcyjnych WABCO na świecie oraz zakład regeneracji produktów ulokowany w Stanowicach koło Oławy. Systemy i układy produkowane w tych zakładach eksportowane są do klientów z całego świata.

Ile osób znalazło pracę w WABCO w ostatnim czasie?

W tej chwili jesteśmy jednym z największych pracodawców we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Co więcej, w najbliższych latach planujemy umocnić tę pozycję. Liczba pracowników WABCO Polska dynamicznie rośnie. Przykładowo, w ciągu ostatnich trzech lat zwiększyła się z 2000 do blisko 3000 osób. W 2018 roku planujemy dalszy wzrost zatrudnienia, w zespołach produkcyjnych i globalnych zespołach eksperckich, w tym w zespole R&D. Rekrutację prowadzimy w trybie ciągłym, w trakcie całego roku. Intensywny rozwijamy swoją działalność operacyjną, co sprawia, że stale poszukujemy kandydatów o zróżnicowanych kompetencjach.

Stopa bezrobocia w Polsce wynosi 5 %. GUS informuje, że liczba zgłoszeń wakujących stanowisk na polskim rynku pracy doszła do 130 000. Jakie rozwiązania rekrutacyjne są teraz najskuteczniejsze dla WABCO?

Tak jak wspomniałam, rekrutujemy różne grupy pracowników. Właśnie w tej różnorodności tkwi siła WABCO oraz nasza atrakcyjność jako pracodawcy. Rozwiązania i narzędzia rekrutacyjne są tutaj tylko pochodną, choć oczywiście korzystamy z tych najbardziej innowacyjnych i zawsze dostosowujemy proces poszukiwań odpowiednich kandydatów do sytuacji rynkowej. Skutecznie konkurujemy o talenty i pracowników o zróżnicowanych kwalifikacjach. Korzystamy przy tym z różnych sposobów pozyskiwania kandydatów. Począwszy od rekomendacji pracowniczych, przez publikację ofert pracy na naszej stronie WABCO Kariera oraz na najpopularniejszych portalach rekrutacyjnych, aż po dni otwarte, współpracę z uczelniami wyższymi i obecność na targach pracy. Współpracujemy również z firmami doradztwa personalnego oraz z agencjami pracy.

Jakich pracowników poszukujecie?

Na zatrudnienie w WABCO mogą liczyć inżynierowie, np. konstruktorzy, inżynierowie ds. testów, procesu czy projektów, eksperci globalnych funkcji biznesowych, w tym m.in. specjaliści z dziedziny zakupów strategicznych, zarządzania projektami, marketingu, finansów i controllingu obsługujący procesy globalne, czy też eksperci pracujący w zespole jakości. Zatrudniamy także pracowników bezpośredniej produkcji. Są to kobiety i mężczyźni w wieku 18-65 lat, wykwalifikowani w obsłudze procesów montażowych lub posiadający inne doświadczenia, które również mogą być atutem.

Rozpoczęliście kampanię Employer Brandingową, w której prezentujecie możliwości rozwoju kariery zawodowej pod hasłem „Pokieruj swoją karierą w WABCO. Pracuj z pasją”. Proszę o kilka zdań na ten temat.

Jej głównym celem było pokazanie, że posiadamy kompleksową ofertę rekrutacyjną oraz poszukujemy kandydatów o zróżnicowanych kompetencjach, umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym. Główne hasło kampanii: „Pokieruj swoją karierą w WABCO. Pracuj z pasją” jest spójne z długofalową strategią HR naszej firmy.

Uczestnikami kampanii zostali pracownicy WABCO, reprezentujący trzy główne grupy: inżynierowie, eksperci funkcji globalnych oraz pracownicy produkcji. Uznaliśmy, że to właśnie oni są najlepszymi osobami, by mówić, jak pracuje się w naszej firmie. W ich wypowiedziach wybrzmiało wiele atrybutów pracy w WABCO. Znalazły się wśród nich m.in.: możliwość współtworzenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych, globalne odpowiedzialności, kompleksowość zadań, kultura organizacyjna, praca w międzynarodowym środowisku, stabilne zatrudnienie, czy też możliwość rozwoju zawodowego. Pierwsza, internetowa odsłona kampanii zakończyła się w grudniu ubiegłego roku. Przed nami jej kolejna edycja, w ramach której będziemy widoczni na nośnikach reklamy zewnętrznej, takich jak billboardy. Jeśli chodzi o dotychczasowe efekty, jesteśmy zadowoleni z przeprowadzonej kampanii.

43% pracodawców w Polsce deklaruje zamiar podwyżek, bojąc się, że mogą stracić pracowników. Czy uchyli Pani rąbka tajemnicy na temat zarobków w WABCO?

Przede wszystkim, oferujemy swoim pracownikom wynagrodzenie odpowiadające ich kwalifikacjom oraz system premiowania adekwatny do warunków lokalnego rynku. Zarobki w WABCO są zależne od kompetencji danej osoby. Podwyżki i premie przyznawane są w efekcie cyklicznych ocen pracowniczych. Oferujemy również szeroki wachlarz szkoleń oraz liczne benefity, np. w postaci prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenia na życie, premii uzależnionej od wyników pracy, dofinansowania posiłków w firmowej kantynie czy karty Multisport. To również ważna wartość dodana pracy w WABCO.

Przeczytałem, że „WABCO Polska jest także ważnym ośrodkiem promowania kultury Lean (kultury ciągłego doskonalenia) w skali całej organizacji.” Czy może Pani nieco rozwinąć ten temat?

Kultura organizacyjna naszej firmy bazuje na wizji „Chronimy życie. Chronimy środowisko naturalne”, wartościach, którymi są szacunek, uczciwość i pasja dla innowacji oraz strategii opartej na filarach przywództwa technologicznego, globalizacji i doskonałości wykonania. Oferujemy dynamiczne środowisko pracy, oparte na międzynarodowych standardach. Jednym z nich jest właśnie kultura Lean, czyli kultura ciągłego doskonalenia, którą wdrażamy w całej firmie. Kultura Lean jest integralnym elementem naszego procesu doskonalenia jakości oraz zwiększania efektywności operacyjnej. Dotyczy ona oczywiście produkcji, ale znajduje swoje odzwierciedlenie także w innych obszarach, takich jak zarządzanie firmą, globalne procesy biznesowe czy też zintegrowany łańcuch dostaw. Dzięki narzędziom Lean Management stale doskonalimy się wewnętrznie, ale także pozostajemy pionierem i innowatorem, który elastycznie i efektywnie odpowiada na potrzeby rynku.