FreshMail.pl

Wrocław najbardziej rowerowym miastem w Europie?

Podziel się:

Wrocław po raz trzeci walczy o tytuł rowerowej stolicy Europy. Czy tym razem uda się wyprzedzić Gdańsk i zwyciężyć? Już pierwsze dni rywalizacji pokazują, że nie będzie łatwo. Europejskie Wyzwanie Rowerowe 2017 potrwa do końca maja.

Rowerzysta

Pixabay.com

Po raz pierwszy Wrocław wziął udział w European Cycling Challenge w 2015 roku. Wówczas, podobnie jak w 2016 roku, zajęliśmy drugie miejsce, za każdym razem ustępując Gdańskowi, który w cuglach wygrywał ECC.

– Marzy nam się pierwsze miejsce. To się da wykręcić! Po piętach depcze nam Warszawa, ale mam nadzieję, że ostatecznie utrzymamy co najmniej drugą pozycję i poprawimy zeszłoroczny wynik – mówił pod koniec kwietnia, podczas konferencji prasowej, Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

W zeszłym roku wrocławianie – w ramach rywalizacji – przejechali na „dwóch kółkach” ponad 333 tysiące kilometrów, a do zabawy przyłączyło się 3 tysiące osób ze stolicy Dolnego Śląska.

Jak informują organizatorzy European Cycling Challenge, w tym roku już zarejestrowało się blisko 17 tysięcy uczestników z 52 europejskich miast.

– W Polsce praktycznie wszystkie duże miasta: Wrocław, Warszawa, Gdańsk, Poznań czy Kraków, a także te mniejsze, jak Toruń czy Olsztyn, przystąpią do wewnętrznej, polskiej rywalizacji – tłumaczył w trakcie konferencji Daniel Chojnacki, oficer rowerowy we wrocławskim magistracie.

Pierwsze dni tegorocznej edycji ECC pokazują, że o zwycięstwo nie będzie łatwo. Znów na prowadzeniu jest Gdańsk, który przejechał już (stan na 3 maja o godzinie 21) ponad 42 tysiące kilometrów. W głównej klasyfikacji (uwzględniającej tylko kilometry „wykręcone” w granicach miasta), Wrocław – z wynikiem niespełna 11 tys. kilometrów – zajmuje na razie 5 miejsce. Oprócz Gdańska, wyprzedza nas także Bydgoszcz, turecki Izmir i szwedzka Umeå, a na plecach już czujemy oddech Warszawy.

We Wrocławiu trwa także wewnętrzna rywalizacja – każda firma, szkoła czy organizacja może wystawić swoją drużyną, której członkowie – oprócz dokładania przejechanych kilometrów do ogólnej puli naszego miasta – walczą o nagrody dla swojego zespołu. Można wygrać – oprócz tytułu „Rowerowej firmy 2017 roku” – także stację naprawy rowerów IBOMBO, a pięciu pracowników z najlepszymi wynikami z każdej z 10 najlepszych firm otrzyma gadżety rowerowe i wejściówki do ciekawych miejsc w naszym mieście.

Europejskie Wyzwanie Rowerowe 2017 – jak dołączyć?

Najłatwiej można to zrobić, pobierając na swojego smartfona aplikację Naviki. Potem wystarczy się zalogować, dołączyć do ekipy Wrocławia (a także – jeśli taka została założona – drużyny firmowej) i rejestrować wszystkie swoje rowerowe przejazdy w maju. Można też – na stronie www.naviki.org – importować pliki z przejechanymi trasami z innych aplikacji (jak np. Endomondo) albo ręcznie dodawać rowerowe przejażdżki.

Sprawdź szczegółowe instrukcje, jak dołączyć do ECC 

Rywalizacja potrwa do 31 maja. Może wziąć w niej udział każdy mieszkaniec uczestniczących w niej miast, a także osoby, które dojeżdżają do danego miasta do pracy czy szkoły.

– Liczą się podróże, w których rower może zastąpić inny środek transportu (np. samochód, motorower) w trakcie dojazdów do i z pracy, szkoły, kina, sklepu itd. Przejazdy rowerem w celach sportowych nie liczą się w rywalizacji – tłumaczą organizatorzy ECC 2017.

Szczegółowe zasady zabawy znajdziesz w tym miejscu, a aktualne wyniki – tutaj.

Wrocław stawia na rowery

Jak już informowaliśmy, w tym roku na inwestycje rowerowe miasto wyda co najmniej 17 mln złotych. Część przetargów na realizację tych przedsięwzięć już zostało rozpisanych.

– Cel, który przyświeca nam cały czas, to połączenie tras rowerowych w spójny system – tłumaczył w grudniu zeszłego roku Daniel Chojnacki.

Nowe trasy powstaną m.in. na ulicy Piłsudskiego (od placu Legionów do ulicy Świdnickiej), w ciągu ulic Dubois-Drobnera-Łokietka czy wzdłuż ulic Na Grobli, Traugutta i Pułaskiego.

Przedłużona zostanie także trasa na ulicy Stawowej – w stronę ulicy Borowskiej – tak, by połączyła się z nową drogą rowerową, która powstaje wzdłuż ulicy Ślężnej. Miasto rozpocznie też dużą inwestycję na ulicy Grabiszyńskiej – powstanie tam długa trasa dla cyklistów od alei Hallera aż do placu Legionów.

Nowe trasy planowane są też na alei Hallera (od Grabiszyńskiej do Odkrywców), ulicy Trzebnickiej (między Słowiańską a Ołbińską), Żmigrodzkiej (od mostu Trzebnickiego do al. Kasprowicza), Nowej (między Fosą Miejską a ulicą Piotra Skargi), Wyszyńskiego (w okolicy Sienkiewicza, Nowowiejskiej i Damrota), Sułowskiej (od ulicy Żmigrodzkiej do Widawy), Powstańców Śląskich (od ulicy Orlej do Krzyckiej) i Karkonoskiej (od Krzyckiej do Francuskiej).

Wrocławianie mają do dyspozycji także jeden z największych w Polsce systemów rowerów miejskich. Możemy korzystać ze 760 jednośladów, rozlokowanych na 76 stacjach, a dzięki Wrocławskiemu Budżetowi Obywatelskiemu, wkrótce wypożyczalni ma być jeszcze więcej.

Podziel się:
Udostępnienia

Zapisz się na cotygodniowy newsletter

Raz w tygodniu dostaniesz na swoją skrzynkę najlepsze artykuły z serwisu

FreshMail.pl