Za nieco ponad rok będzie gotowy projekt Alei Stabłowickiej, czyli drogi łączącej powstającą obwodnicę Leśnicy z ulicą Kosmonautów, która ma zostać poszerzona do dwóch jezdni. Realizacja całej inwestycji uzależniona jest jednak od uzyskania dotacji z Unii Europejskiej.

Aleja Stabłowicka

mat. inwestora

Spółka Wrocławskie Inwestycje w styczniu rozstrzygnęła przetarg na opracowanie kompletniej dokumentacji projektowej dla budowy Osi Zachodniej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 94. Wygrała oferta złożona przez firmy Egis Polska Inżynieria i BBKS-PROJEKT, opiewająca na 2 mln 59 tys. złotych. We wtorek 28 lutego przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji podpisali umowę ze zwycięskim konsorcjum.

Wykonawca przygotuje projekt Alei Stabłowickiej – od skrzyżowania z ulicą Jerzmanowską do ulicy Kosmonautów. To inwestycja powiązana z już powstającą obwodnicą Leśnicy.

– Aleja Stabłowicka będzie, podobnie jak obwodnica Leśnicy, jednojezdniowa. Natomiast ulica Kosmonautów – od włączenia Alei Stabłowickiej w stronę miasta – zostanie rozbudowana do dwóch jezdni – zapowiada Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.

Przebieg Alei Stabłowickiej

mat. inwestora

Długość nowo wybudowanej Alei Stabłowickiej wyniesie 1,8 kilometra, a poszerzonej ulicy Kosmonautów – 1,1 kilometra.

W ramach budowy Alei Stabłowickiej powstanie m.in. wiadukt nad nowym przebiegiem ulicy Jerzmanowskiej i torami kolejowymi.

– W tym przetargu uwzględniliśmy też nowe kierunki, a mianowicie dążenie do retencjonowania wód opadowych. Na całej długości trasy powstaną także drogi rowerowe – dodaje Wojciech Kaim.

Na przygotowanie dokumentacji projektowej zwycięskie konsorcjum ma 13 miesięcy.

Aleja Stabłowicka pod znakiem zapytania

Mimo że właśnie podpisano umowę na projekt całej inwestycji, nie jest pewne, że droga w ogóle powstanie. Bo przedsięwzięcie jest uzależnione od uzyskania unijnej dotacji.

– Nam na razie zlecono przygotowanie dokumentacji projektowej. A miasto stara się o dofinansowanie z Unii Europejskiej – podkreśla Wojciech Kaim.

O zagrożonej dotacji dla obwodnicy Leśnicy i Alei Stabłowickiej informowaliśmy w styczniu.

Przypomnijmy, wrocławski magistrat chciał zdobyć ponad 233 mln złotych dofinansowania na trwającą już budowę obwodnicy Leśnicy i planowany drugi etap (czyli właśnie Aleję Stabłowicką), ale projekt dostał tylko 48 na 80 punktów i znalazł się na ostatnim miejscu listy rezerwowej.

– Na pewno będziemy odwoływać się od decyzji ministerstwa – mówił w rozmowie z Wroclife.pl Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Jak tłumaczył Maciej Bluj, to bardzo ważna inwestycja, obejmująca drogę krajową, kluczowa między innymi ze względu na pobliskie tereny inwestycyjne.

– Inwestorzy, jak np. Lufthansa, podejmowali decyzję o lokalizacji m.in. właśnie przez powstające połączenie drogi krajowej nr 94 z Autostradową Obwodnicą Wrocławia i lotniskiem – podkreślał Bluj.

Gdyby jednak nie udało się zdobyć unijnego finansowania, budowa Alei Stabłowickiej stanie pod dużym znakiem zapytania. Jak szacują urzędnicy, jeśli do budowy jednak dojdzie, może ona potrwać około półtora roku.

Obwodnica Leśnicy

mat. inwestora

Obwodnica Leśnicy w budowie

Od jesieni 2015 roku trwa budowa obwodnicy Leśnicy, która połączy ulicę Średzką z Graniczną. Powstaje tam droga jednojezdniowa, dwukierunkowa o łącznej długości 7,1 kilometra.

W ramach całego przedsięwzięcia pojawi się pięć skrzyżowań (z ul. Trzmielowicką, Miodową, Piołunową, Osiniecką i Rdestową), a także most nad Bystrzycą i dwa wiadukty: nad bocznicą kolejową do portu lotniczego i aleją Stabłowicką.

Cała obwodnica podzielona jest na dwa odcinki: pierwszy to fragment od ronda przy ul. Granicznej do rzeki Bystrzycy (czyli część Alei Stabłowickiej), drugi wiedzie od rzeki do ulicy Średzkiej (Oś Inkubacji).

Inwestycję, opiewającą na 130 mln złotych, realizuje Skanska. Kierowcy powinni skorzystać z drogi jeszcze w tym roku.