54. Festiwal Jazz nad Odrą coraz bliżej. To wielkie święto muzyki organizowane jest od 1964 roku, każdej wiosny oszałamia nas najciekawszymi artystami jazzowymi z całego świata.  Przez lata festiwal gościł prawdziwe gwiazdy europejskiego i światowego jazzu, takie jak m.in.: Pat Metheny, Paco deLucia, Al diMeola, Kenny Garret, Dave Holland, Tooth Thielemans, Diana Krall, David Sanborn, Ron Carter, Lizz Wright czy Patricia Barber.

Warto pamiętać, że nieodłączną częścią festiwalu i jego znakiem rozpoznawczym jest konkurs na Indywidualność Jazzową. W najstarszym i najbardziej prestiżowym w Polsce konkursie jazzowym mogą wziąć udział instrumentaliści i wokaliści, którzy w czasie trwania festiwalu nie przekroczyli 35 roku życia.

Dziś poznaliśmy program tegorocznego 54. Festiwalu Jazz nad Odrą.

Czwartek | 26 kwietnia – program:

Marius Neset & Trondheim Jazz Orchestra

Marius Neset to reprezentant sceny skandynawskiej, zaliczany do jej młodego pokolenia, choć posiadający już bogaty muzyczny dorobek. Saksofonista, kompozytor i aranżer urodzony w Norwegii, na stałe mieszkający w Danii współpracę z Trondheim Jazz Orchestra rozpoczął już siedem lat temu.  Dzięki albumom „Pinball”, „Snowmelt”, „Circle of Chimes” ugruntował silną pozycję na arenie międzynarodowej.

Trondheim Jazz Orchestra to renomowana formacja, ceniona nie tylko za warsztat wykonawczy, ale przede wszystkim za kreatywność i indywidualizm każdego z jej członków. Obecnie stanowi jeden z najwyżej notowanych dużych składów na Starym Kontynencie. Kreatywność artystów budujących norweski kolektyw pozwoliła na przestrzeni kilkunastu lat zarejestrować dwadzieścia bardzo różnych albumów oraz współpracować z popularnymi muzykami jazzowymi ze Stanów Zjednoczonych, jak Pat Metheny, Chick Corea czy Joshua Redman oraz najwybitniejszymi muzykami skandynawskimi jak Sidsel Endresen, Erlend Skomsvoll, czy Per Zanussi.

Marius Neset & Trondheim Jazz Orchestra

godzina 19:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:99/120/150 PLN | VIP: 300 PLN

 

Daniels, Możdżer i Oleszkiewicz to utytułowani jazzmani o niebanalnych życiorysach artystycznych i ugruntowanej pozycji.

Eddie Daniels jest amerykańskim gigantem klarnetu. W trakcie swojej ponad pięćdziesięcioletniej aktywności fonograficznej zarejestrował niemal trzydzieści płyt autorskich, a także brał udział w niezliczonych sesjach nagraniowych w charakterze sidemana; współpracując między innymi z orkiestrą Thada Jonesa i Mela Lewisa, Arturo Sandovalem, czy Freddiem Hubbardem. Klarnecistę charakteryzuje lekkość improwizacji i rewelacyjny warsztat, co pozwala mu czuć się swobodnie nie tylko w jazzie, ale również w repertuarze klasycznym.

Leszek Możdżer, mimo że swoją jazzową drogę rozpoczynał w zespole polskiego klarnecisty Emila Kowalskiego, to z klarnecistami współpracuje stosunkowo rzadko. Posiadając jednak wyraźne cechy muzycznego lidera w ciągu swojej imponującej kariery zdążył uczestniczyć w tak dużej ilości nietypowych projektów, że wśród przymiotników opisujących jego artystyczne dokonania ciężko pominąć określenia wszechstronny i elastyczny.

Darek Oleszkiewicz pochodzi z Wrocławia. W tym roku mija trzydzieści lat od przyznania muzykowi stypendium California Institute of The Arts i tym samym wyjazdu Oleszkiewicza na Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych. Przez trzy dekady polski kontrabasista wyrobił sobie markę nieprzeciętnego pedagoga i wyśmienitego sidemana, będąc zapraszanym na ogromną ilość sesji płytowych, nagrywając z takimi gwiazdami jak m.in. Brad Mehldau, Charles Lloyd, Bennie Maupin, czy Peter Erskine. Kariera Oleszkiewicza pokazuje, że talent improwizatorski, brzmienie i plastyczny akompaniament kontrabasu zawsze perfekcyjnie uzupełniają i spajają projekty w których uczestniczy.

Eddie Daniels/Leszek Możdżer/Darek Oleszkiewicz

godzina 21:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:99/120/150 PLN | VIP: 300 PLN

 

Quindependence to grupa uznawana za jedną z najciekawszych na młodej scenie jazzowej w naszym kraju. Od początku działalności członkowie zespołu podkreślają, że cenią w muzyce idee wolności oraz niezależności i choć nie odcinają się od jazzowej tradycji (mieszcząc się w głównym nurcie gatunku), to ze swoją twórczością chcą trafiać do szerszego grona odbiorców niż tylko publiczność jazzowa. Kwintet założony został z inicjatywy studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2015 roku formacja zdobyła drugą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Jazz Juniors. Quindependence są również laureatami czwartej edycji programu „Jazzowy Debiut Fonograficzny” organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, co umożliwiło im wydanie debiutanckiego albumu zatytułowanego „Circumstances”.

Quindependence

godzina 23:00

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:20 PLN

 

Piątek| 27 kwietnia – program:

EABS

Septet z Wrocławia, który w znacznym stopniu przewartościował układ sił na młodej scenie jazzowej w Polsce. Album „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” pozwolił osiągnąć duży rozgłos i prestiżowe nagrody grupie, której przewodzi Marek Pędziwiatr – pianista, wokalista i producent. O ile muzyczny hołd dla Krzysztofa Komedy, wydawał się obowiązkiem każdego polskiego pokolenia jazzowego, to przepracowanie twórczości legendarnego kompozytora w mieszance stylistycznej złożonej z hip hopu, R&B, funku i soulu dla wielu okazało się zaskoczeniem roku, a także pozwoliło formacji dotrzeć do szerszej publiczności. W 2017 roku EABS otrzymało „Mateusza” (nagrodę przyznawaną przez Program III Polskiego Radia) w kategorii „Wydarzenie jazzowe”, w podsumowującej ubiegły rok ankiecie krytyków magazynu „Jazz Forum” zajęli pierwsze miejsce w kategoriach „Nowa Nadzieja” oraz „Zespół Elektryczny”, zaś lider nominowany był do „Paszportów Polityki”.

EABS

godzina: 19:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:90/110/130 PLN | VIP: 250 PLN

 

Yellowjackets

Amerykański zespół jest ewenementem na jazzowym rynku. Yellowjackets, to grupa istniejąca od blisko czterdziestu lat, mająca na koncie prawie trzydzieści pozycji fonograficznych i miliony fanów na całym świecie, co pozwala bez cienia wątpliwości nazwać formację legendarną. Mimo zmieniającego się składu nadal główną oś twórczości stanowi pełna energii muzyka fusion z niezliczoną ilością około-jazzowych inspiracji. Yellowjackets postanowili rozwijać stylistykę jazz-rocka, choć dekada lat osiemdziesiątych sugerowała powrót do jazzu akustycznego, nie przeszkodziło to zespołowi w zdobyciu dwóch statuetek Grammy (oraz trzynastu nominacji!) i osiągnięciu milionowych nakładów płyt – jak w przypadku kultowego krążka „Shades”.

Yellowjackets

godzina 21:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:90/110/130 PLN | VIP: 250 PLN

 

Dan Tepfer 

Dan Tepfer to artysta dysponujący unikalną wyobraźnią muzyczną i prezentujący niepodrabialną pianistykę. Na różnych etapach swojej kariery rozwijał język improwizacji konsekwentnie starając się zacierać granice między jazzem, a muzyką klasyczną. Absolwent New England Conservatory of Music w Bostonie, gdzie ukończył klasę fortepianu jazzowego pod opieką Danilo Péreza. W 2005 roku zgodnie z sugestiami otrzymanymi od swojego pedagoga, przeniósł się do Nowego Jorku. W tym samym roku zadebiutował na rynku fonograficznym płytą „Before the Storm” i nawiązał wiele nowych muzycznych kontaktów – występując z takimi ikonami jak Steve Lacy, Paul Motian, czy Bob Brookmeyer.

Dan Tepfer 

godzina 23:00

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:20 PLN

 

Sobota | 28 kwietnia – program:

 Kei Akagi – amerykański pianista, japońskiego pochodzenia. Znany z solowej twórczości, a także współpracy z Milesem Davisem, z którym grał w latach 1989-1991. W roli lidera nagrał czternaście albumów, które promował dając koncerty na całym świecie. Współtworzył zespoły takich gwiazd jak Al DiMeola, Jean-Luc Ponty, Allan Holdsworth czy Airto Moreira. Nagrywał lub dzielił scenę z legendami jazzu pokroju Rona Cartera, Freddiego Hubbarda, czy Toma Harrella.

Projekt, który zaprezentuje podczas festiwalu, porusza kwestię łączenia dwóch światów, w których dorastał. Pianista czerpiący od czterdziestu lat z bogactwa jazzu, stara się połączyć z nim dziedzictwo muzyczne kraju z jakiego pochodzi. Ciekawym elementem instrumentarium kwartetu będzie japoński flet shakuhachi, na którym zagra Kojiro Umezaki.

Kei Akagi 

godzina 19:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:90/110/130 PLN | VIP: 250 PLN

 

Mike Moreno wymieniany jest wśród najciekawszych gitarzystów współczesnego jazzu. Muzyk ma w fonograficznym dorobku pięć autorskich płyt, dzięki którym poza oryginalnymi improwizacjami doceniono także jego wyjątkowy zmysł kompozytorski. Moreno jest również niezwykle zapracowanym sidemanem, zarówno w warunkach studyjnych, jak i koncertowych. Amerykański gitarzysta nie zamyka się tylko na muzykę jazzową, współpracując też z artystami ze sceny popowej (Bilal, Q-Tip), co zaowocowało trzema nominacjami do nagrody Grammy za albumy z jego udziałem. To jednak muzyce jazzowej poświęcił większość swojej kariery zdobywając wiernych słuchaczy, uznanie środowiska muzycznego i entuzjastyczne recenzje od krytyków z całego świata.

Mike Moreno

godzina 21:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:90/110/130 PLN | VIP: 250 PLN

Trylobity Group

Trio w którego skład wchodzą: saksofonista altowy Sławek Dudar, znany z dokonań autorskiego kwartetu (albumy „Brand New World” i „Inside City”), saksofonista barytonowy i tenorowy Janusz Brych – doświadczony instrumentalista i długoletni wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także wszechstronny perkusista Mateusz Maniak, który równie swobodnie co w jazzie, odnajduje się w muzyce klasycznej. Artystyczne drogi muzyków, którzy byli związani z Wrocławiem w różnych momentach swoich karier krzyżują się właśnie w Trylobity Group. Brak instrumentu harmonicznego w wypadku tej formacji nie jest deficytem, a przepustką do wolności saksofonistów.

W zeszłym roku grupa wydała pierwszy album zatytułowany „Burning Stones”, który obrazuje siłę zespołu. Płyta jest zapisem stosunkowo krótkiej sesji nagraniowej, co tylko rozbudza ciekawość słuchacza. Nietypowe instrumentarium zaowocowało świeżością i kreatywnymi rozwiązaniami.

Trylobity Group

godzina 23:00

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:90 minut, cena biletów:20 PLN

 

Niedziela | 29 kwietnia – program:

Charnett Moffett’s Nettwork Quartet

Wszechstronny nowojorski basista działający na styku różnych jazzowych stylistyk, od mainstreamu, przez funk, fusion, po free jazz. Choć jest rozpoznawalnym muzykiem od lat osiemdziesiątych to lista gwiazd z jakimi współpracował brzmi jak skrócona lekcja historii jazzu Art Blakey, McCoy Tyner, Tony Williams, Ornette Coleman, Kenny Garrett, bracia Marsalisowie, Herbie Hancock… to tylko część z nazwisk widniejących w biografii Moffetta. Amerykański instrumentalista, jak sam podkreśla, czerpie radość z gry i stara się ją przekazać publiczności, jest natomiast wrogiem podziałów w sztuce. Słynie z doskonałego warsztatu wykonawczego, korzystania z szerokiego instrumentarium (basowa gitara piccolo, fretless, kontrabas, pięciostrunowa gitara basowa) i innowacyjnych technik gry. Debiut fonograficzny muzyka wydany został pod szyldem słynnej Blue Note Records, w kolejnych latach nagrywał dla różnych wytwórni, a dziesięć lat temu związał się z Motéma Music.

Charnett Moffett’s Nettwork Quartet

godzina 19:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:90 minut, cena biletów:90/110/130 PLN | VIP: 250 PLN

 

Tom Harrell należy do najwybitniejszych trębaczy naszych czasów. Artysta łączy z jednej strony potężne doświadczenie i szacunek do tradycji, a z drugiej nieustanny rozwój muzycznego dialektu, często wyznaczając nowe ścieżki zarówno w roli instrumentalisty jak i kompozytora. Wielokrotnie uznawany był za najlepszego trębacza roku w ankietach magazynów „DownBeat” i „JazzTimes”, a także kilkukrotnie nominowany do nagrody Grammy. Harrell nagrywał między innymi z takimi jazzowymi ikonami jak Bill Evans, Horace Silver, Dizzy Gillespie, czy Lee Konitz. Jako lider, od czterdziestu lat, rejestruje albumy czerpiące z wielu gatunków, o bardzo zróżnicowanych składach. Przez całą karierę przyzwyczaił słuchaczy do wyrafinowanego tonu swojej trąbki i poetyckiego brzmienia fluglelhorna. Talent kompozytorski powoduje, że jego utwory słyszymy na płytach takich jazzowych gwiazd jak Ron Carter, Kenny Barron, Art Farmer, czy Chris Potter. Harrell aranżował dla najsłynniejszych orkiestr jazzowych (Metropole Orchestra, Danish Radio Big Band), jak i dla popularnych instrumentalistów mniej związanych z jazzem (m.in. Carlos Santana).

Tom Harrell Quartet

godzina 21:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:90 minut, cena biletów:90/110/130 PLN | VIP: 250 PLN

 

Adam Jarzmik Quintet z gościem specjalnym: Mike Moreno

Zdobywcy zeszłorocznego Grand Prix Festiwalu Jazzu nad Odrą, młoda formacja wywodząca się z Akademii Muzycznej w Katowicach. Jej lider – Adam Jarzmik – jest absolwentem klasy fortepianu oraz studentem kompozycji i aranżacji na katowickiej uczelni. Kwintet nazywa zespołem swoich marzeń, choć formacja powstała z przypadku, w czasie gdy pianista potrzebował zespołu akompaniującego do wykonania utworów jego autorstwa w ramach II Międzynarodowego Konkursu na Kompozycje Jazzową w Katowicach. Jarzmik otrzymał wówczas nagrodę publiczności, a muzycy postanowili, że na tym istnienie kwintetu się nie skończy. Jak piszą sami członkowie zespołu: lubią rywalizować w konkursach – dzięki dotychczasowym działaniom formacja zebrała pokaźną kolekcję nagród i dyplomów.

Adam Jarzmik Quintet z gościem specjalnym: Mike Moreno

godzina 23:00

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:20 PLN

Poniedziałek | 30 kwietnia

Ostatni dzień kwietnia – ogłoszony przez UNESCO Światowym Dniem Jazzu – we Wrocławiu celebrowany jest jako Światowy Dzień Jazzu Polskiego. W 2017 usłyszeć można było m.in.: Zbigniewa Namysłowskiego, Leszka Możdżera, Piotra Wojtasika, Kubę Stankiewicza i Piotra Barona. Światowy Dzień Jazzu Polskiego to prawdziwy muzyczny maraton, którego uczestnicy mogą hucznie świętować od wczesnych godzin popołudniowych do późnego wieczora.

Młoda Polska

W programie znajdują się też przedstawiciele nowego jazzowego pokolenia. We Wrocławiu usłyszymy EABS – septet, który w znacznym stopniu przewartościował układ sił na młodej scenie jazzowej. Ich wielokrotnie nagradzany album „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” to muzyczna mieszanka jazzowych standardów z hip-hopem, R&B, funkiem i soulem. Nad Odrą zagra przekraczający granice gatunkowezespół Quindependence, propozycję z kategorii „easylistening jazz” zaprezentuje Tubis Trio, ponownie na JnO pojawi się kolektyw Łukasza Kokoszko, usłyszymy też najnowszy repertuar  Pokusy – tria czerpiącego przede wszystkim z dorobku europejskiej sceny improwizowanej. 54. JnO to także poszukiwania kolejnych młodych gwiazd. Podczas dwudniowego konkursu na Indywidualność Jazzową usłyszymy występy finalistów, którzy ubiegać się będą o Grand Prix w wysokości 25 tysięcy złotych i wyróżnienia dla najlepszego solisty, zespołu oraz kompozytora. Finalistów poznamy 9 kwietnia.

 

Made in Poland

Wielki finał festiwalu – Światowy Dzień Jazzu Polskiego – zapowiada się na prawdziwy muzyczny maraton oraz wybuchową mieszankę stylów i doświadczeń. Od wczesnych godzin popołudniowych do późnego wieczora na trzech scenach w Imparcie oraz plenerowej na placu Społecznym wystąpi kilkunastu polskich wykonawców. Tego dnia nad Odrą pojawi się silna reprezentacja wokalistek – Krystyna Stańko zaprezentuje utwory z albumu „NovosAnos”, z kwintetem pojawi się Sabina Meck, a Beata Przybytek zagra m.in. utwory zeswojego ostatniego krążka„Today Girls Don’tCry”. We Wrocławiu usłyszymy gitarzystę Krzysztofa Ścierańskiego w projekcie „Laboratorium”, sekstet Sławka Jaskułke, saksofonistę Macieja Sikałę, trio Bronisława Suchanka oraz braci Wójcińskich z perkusistą Krzysztofem Szmańdą. Na JnO powróci Krzysztof Urbański, laureat konkursu na Indywidualność Jazzową 2008 roku, a Robert Majewskizaprezentuje koncertowy odpowiednik płyty „Tribute to Henryk Majewski”, za którą otrzymał Fryderyka 2017 w kategorii „Album Roku”. Na scenie plenerowej festiwalową publiczność rozgrzeją muzycy z Kraków Street Band, pełni folkowej energii Odpoczno, kultowi Mitch&Mitch oraz reaktywowany po latach wrocławski Crash, który wystąpi z wokalistką Natalią Lubrano.

 Program:

Robert Majewski – „Tribute to Henryk Majewski” 

godzina 16:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Beata Przybytek 4tet

godzina 17:30

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Maciej Sikała Septet

godzina 19:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Krzysztof Urbański Quartet

godzina 20:30

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Krzysztof Ścierański – Laboratorium

godzina 22:00

miejsce: Impart, sala teatralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Tubis Trio

godzina 17:00

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Łukasz Kokoszko Collective

godzina 18:30

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Wójciński/ Szmańda Quartet

godzina 20:00

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Bronisław Suchanek Trio

godzina 21:30

miejsce: Impart, sala kameralna, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Pokusa

godzina 22:00

miejsce: Klub Autograf, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Orange Trane

godzina 15:00

miejsce: Plac Społeczny, czas trwania:60 minut, cena biletów:80/120 PLN

Kraków Street Band

godzina 16:30

miejsce: Plac Społeczny, czas trwania:60 minut, cena biletów: wstęp wolny

 

Odpoczno

godzina 18:00

miejsce: Plac Społeczny, czas trwania:60 minut, cena biletów: wstęp wolny

Crash & Natalia Lubrano

godzina 19:30

miejsce:Plac Społeczny, czas trwania:60 minut, cena biletów: wstęp wolny

Mitch & Mitch

godzina 21:00

miejsce: Plac Społeczny, czas trwania:60 minut, cena biletów: wstęp wolny

 

Bilety i karnety do sprzedaży trafią dziś (środa, 28 lutego) o godzinie 14:00. Bilety na koncerty w sali teatralnej (od 90 do 150 złotych) umożliwią też wstęp na wieczorne koncerty w sali kameralnej. Dla osób, które będą chciały wziąć udział tylko w występach w sali kameralnej, bilety (z pierwszeństwem wejścia) dostępne będą w cenie 20 złotych. Koszt karnetów na cały festiwal wyniesie 590 złotych.